کد خبر: ۱۵۴۱۸۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۲ - ۰۵ خرداد ۱۴۰۱
«شیرازه» گزارش می دهد:

سالروز فتح خرمشهر در بی توجهی مدیریت شهری گذشت/ اثری از بزرگداشت روز مقاومت در شهر نیست

سالروز حماسه فتح خرمشهر در حالی سپری شد که علیرغم ادعای مدیران فرهنگی شهرداری، اثری از بزرگداشت این روز در شهر دیده نشد تا جایی که به نظر می‌رسد مدیریت شهری یا برنامه ای برای زنده نگه داشتن این روز ندارد یا اگر دارد، شامل مردم شهر نمی شود.
به گزارش سرویس فرهنگی شیرازه،هفته مقاومت و ایثار در تقویم رسمی کشور با فتح خرمشهر آغاز می‌شود. این فتح نماد ایستادگی یکپارچه ملت با تکیه بر نصرت الهی است و جامعه امروز که توامان هم آماج هجمه های فرهنگی و فکری می باشد، هم در خط مقدم جنگ اقتصادی به سر می برد، بیش از هر چیز نیازمند فرهنگ خرمشهر و مقاومت است.

بزرگداشت آزادسازی خرمشهر و زنده نگه داشتن این روز وظیفه ای است که بر عهده همه مسئولان بویژه متولیان فرهنگ شهر است.

در حالی که در چهل سالگی هفته مقاومت، شهر باید روزهای حماسه خرمشهر را یادآوری کند، علیرغم ادعای مسئولان فرهنگی کلانشهر شیراز هیچ نماد محسوسی از بزرگداشت آزادسازی خرمشهر و هفته مقاومت در شهر دیده نمی شود.

مصطفی مشفقیان، معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی، هنری و ورزشی شهردار شیراز، در گفتگو با شیرازه، در پاسخ به برنامه های این سازمان به مناسبت فرا رسیدن سالروز آزادسازی خرمشهر، گفت: نخستین برنامه عمده شهرداری شیراز در این روز آذین بندی شهری است که در پهنه،240کیلومتری پهنه شهری و همچنین 11منطقه ای که در شهر شیراز وجود دارد، این آذین بندی در حوزه شهری به شکل مطلوبی اتفاق افتاده، که در سطح شهر مشاهده می فرمایید.

وی افزود: برنامه روایتگری با حضور شخصیتهای ملی در فرهنگسراها و بوستانهای مختلف دنبال می کنیم که به صورت ویژه در حال برگزاری است.

مشفقیان بیان کرد: تور گردشگری موزه دفاع مقدس را داریم که با همکاری بنیاد حفظ ارزشها و دفاع مقدس در این روز در حال انجام است و از سطح محلات این اتفاقات رقم می خورد.

رئیس سازمان فرهنگی، هنری، ورزشی شهرداری شیراز، ادامه داد: برنامه سرکشی از آسایشگاه جانبازان و خانواده شهدای عملیات بیت مقدس که توسط مسئولان شهرداری شیراز انجام شده یا در حال اجرا است.

معاون شهردار شیراز با بیان اینکه مراسم تجلیل از رزمندگان دوران دفاع مقدس ویژه کارگران شهرداری را داریم. گفت: شهرداری شیراز یک جامعه 13 هزار نفری است که در بین این عزیزان رزمندگان دفاع مقدس نیز هستند و سابقه جهاد و ایثارگری در کارنامه خود دارند، لذا از آنها به شکل ویژه تقدیر می شود.

وی از مراسم گلباران قبور شهدای عملیات بیت المقدس در دارالرحمه شیراز در روز سوم خرداد و پیاده روی و کوه پیمایی تپه نور الشهدا به صورت خانوادگی در صبح  سوم خرداد نیز به عنوان برنامه های انجام شده نام برد.

به گزارش شیرازه، برخلاف آنچه معاون شهردار شیراز بیان کرد، اثری از تزئین در محدوده شهر دیده نمی شود. مشفقیان در حالی از آذین بندی مطلوب شهر حرف می زند که به جرات می توان گفت هیچ بنر ملموسی با موضوع آزادسازی  خرمشهر در سطح شهر نصب نشده و هیج نشانه ای از بزرگداشت این جشن ملی دیده نمی شود.

برنامه روایتگری که معاون شهردار از آن سخن می گوید در کدام بوستان و فرهنگسرا برگزار شده که کسی از آن اطلاع ندارد؟
یا تور موزه دفاع مقدس چگونه اطلاع رسانی شد و افراد حاضر در آن چگونه انتخاب شدند؟

اگر گلباران قبور شهدا با مسئولیت سازمان فرهنگی شهرداری شیراز انجام شد، چرا عکس و خبری از آن مخابره نشده است؟ در سوابق شهرداری به ویژه سازمان فرهنگی این نهاد، نشان می دهد کوچکترین عملکرد آنها در قالب خبر برای رسانه‌ها ارسال می شود.

در همین خصوص افسانه خواست خدایی، عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر شیراز به خبرنگار شیرازه گفت: معاون سازمان فرهنگی هنری شهرداری شیراز مجموعه برنامه هایی را اعلام کرد، که از وی پرسیدم این برنامه ها به کلام است، یا کاری هم انجام شده؟

خواست خدایی عنوان کرد: از منوچهری خواستم گزارش کار را ارسال کنند که این کار انجام نشد و چیزی نفرستادند.

وی تصریح کرد: به معاون سازمان فرهنگی شهرداری عرض کردم برای من قطعی شد کاری انجام نداده اید!

عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شیراز وعده داد: من در این باره حتما از آقای مشفقیان جواب می خواهم و دوشنبه هم تعیین کردم که به کمیسیون فرهنگی آمده و توضیح دهند روز آزادسازی خرمشهر چه کار کردند.

این عضو شورا در خصوص تزئینات شهری متناسب با هفته ایثار و مقاومت نیز گفت: فقط یک بنر مقابل سازمان فرهنگی زده شده است.

به گزارش شیرازه، اگر برنامه های گفته شده توسط سازمان فرهنگی شهرداری شیراز، اجرا شده، چرا هیچ نمود بیرونی ندارد؟

به نظر می‌رسد این اقدامات وعده داده شده، یا انجام نشده یا به شکل محدود و برای برداشتن بار مسئولیت انجام شده است.

کار فرهنگی اگر با محوریت شهرداری و در مقیاس شهری انجام می شود، باید حداکثر مردم شهر از آن آگاه شده و فرصت شرکت داشته باشند. در هر امر فرهنگی نخستین گام شناخت مخاطب و جامعه هدف است. کار فرهنگی نمی تواند در پستو و پنهان از دید جامعه انجام شود آن هم توسط نهادهایی که از کوچک ترین اقداماتشان گزارش عملکرد در روزنامه ها منتشر می شود.

حقیقت در کف خیابان این است که هیچ اقدامی برای بزرگداشت و یادآوری حماسه سترگ سوم خرداد دیده نمی شود و به تصدیق عضو شورا، متولیان فرهنگی شهرداری هیچ برنامه ای برای جلوه گر کردن چهل سالگی حماسه فتح خرمشهر نداشته اند.


انتهای پیام/ح

برچسب ها: شیرازه ، فارس ، شیراز
نظرات بینندگان