کد خبر: ۱۵۴۱۹۲
تاریخ انتشار: ۱۸:۲۲ - ۰۵ خرداد ۱۴۰۱
آوای آرامش شیرازه:

دختری که قربانی اعتیاد و ولنگاری والدین شد

سمیرا میگوید:پدری که من را به این روز انداخته و معتاد کرده، اکنون مرا نمی پذیرد و هیچ حمایتی از من نمی کند.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، این پایگاه تحلیلی خبری در شماره جدید "آوای آرامش" مطلبی به نقل از یکی از مددکاران اجتماعی کلانتری ۲۸ صدرا عنوان می کند که داستان زندگی دختری جنوبی است که با الگو پذیری اشتباه از پدر، در سنین نوجوانی در دام اعتیاد گرفتار شده و اکنون که به بن بست رسیده راهی جز مواد فروشی ندارد.
 
نجمه ودیعی  مددکار اجتماعی کلانتری ۲۸ صدرا شیراز که خودکارشناس ارشد روانشناسی دارد، میگوید:دختری با ظاهری ژولیده و نامرتب توسط یکی از افسران قضایی به اتاق مشاوره  کلانتری راهنمایی شد، چشمان زرد و خمارش بیانگر اعتیاد او بود و به همین دلیل هم دستگیر شده بود. 

آرام و بریده سخن می گفت و پس از لحظاتی داستان خود را اینگونه آغاز کرد و گفت: نامم سمیرا است و در یک خانواده پنج نفره به دنیا آمده ام فرزند آخر خانواده هستم و دو خواهر بزرگتر از خود دارم پدرم بازنشسته می باشد و مادرم شش سال پیش فوت کرده است. حدود ۱۰ سال پیش به دلیل مشکلات مالی و یافتن کار مناسب برای پدرم از یکی از شهرهای خوزستان به شیراز مهاجرت کردیم.

سمیرا ادامه داد:هر دو خواهرم مطلقه هستند و با ما زندگی می کنند، یکی از آنها یک فرزند چهار ساله نیز دارد که حضانت او نیز بر عهده پدرم می باشد. از کودکی خانه ما محل رفت و آمد افراد معتادی بود که دوستان پدرم بودند و ما نیز در چنین فضایی بزرگ و تربیت شدیم از آنجا که پدر و مادرم افراد سهل گیری بودند هیچگونه نظارتی بر تربیت ما نداشتند. هر دو خواهرم به دلیل اعتیاد پدر و مادرم و بدهی مالی سنگینی که داشتیم تن به ازدواج دادند ازدواجی که هیچ کدام خوشبختی و موفقیت در پی نداشت.

این دختر جوان در ادامه می گوید: وقتی برای مهمانانمان ذغال آتش می زدم، خودم نیز از سر کنجکاوی سیگار پدر را برداشته، به کنجی می رفتم و مخفیانه می کشیدم، بزرگتر که شدم دیدم خانواده با سیگار کشیدنم مشکلی ندارند. کم کم شروع به کشیدن ماری جوانا هم کردم. درسم خوب بود، پس از قبولی در کنکور، وارد دانشگاه شدم، اما همیشه به دنبال دوستانی بودم که شبیه خودم باشند. کاملا بی بند و بار بودم و هیچ چیزی جز خوش گذرانی برایم اهمیتی نداشت.

دختر با لحنی لرزان گفت: تا اینکه مادرم بیمار شد و شش سال پیش فوت کرد، بعد از آن پدرم اعتیاد را کنار گذاشت. اما اکنون من و یکی از خواهرانم هنوز درگیر مصرف شیشه هستیم خواهرم چندین بار ترک کرده اما دوباره پس از بازگشت از کمپ مصرف را شروع کرده است و پدرم که حالا چند سالی است خودش ترک کرده دیگر پذیرای ما نیست و مدتی است من را از منزل بیرون کرده و حاضر نیست حمایت کند.

سمیرا با صدایی بغض آلود و چهره زرد و پریشان اضافه کرد: من که دیگر جایی برای خوابیدن و هیچ پولی برای خرج کردن نداشتم مجبور شدم ساقی مواد مخدر باشم تا خرج روزانه خود را در بیاورم اما واقعا از این وضعیت خود بسیار ناراحتم و پدرم که من را به این روز انداخته و معتاد کرده و اکنون مرا نمی پذیرد تقاضا دارم شما به عنوان یک مشاور کمکم کنید

نظر مشاور :

ودیعی کارشناس مشاوره کلانتری صدرا اظهار کرد: طبق نظریه بامریند، سبک های فرزند پروری به سه دسته مستبد و کنترلگر، مقتدر و سهل گیر دسته بندی می شوند. شیوه‌های فرزندپروری والدین نقش مهمی در تربیت فرزندان را به عهده دارد. این شیوه‌ها می‌توانند در پیش‌گیری یا پیدایش اعتیاد در فرزندان نقش به¬ سزایی داشته باشد. 

وازی افزود: ویژگی های والدین دارای سبک سهل گیر، بی توجهی به آموزش رفتارهای اجتماعی است. در این گونه خانواده ها به طور كلی قوانین بسیارمحدودی وجود دارد و افراد نسبت به اجرای قوانین و آداب و رسوم چندان تقیدی ندارند و هر كاری بخواهند می توانند انجام دهند. در این نوع خانواده ها دخالت در كارهای یكدیگر معنا ندارد، چرا كه به تعداد افراد خانواده نظر وجود دارد؛ حتی در موارد جزیی روزمره ای چون غذا خوردن، این گونه است.

ودیعی ادامه داد:  گرچه كودكان خانواده های سهل گیر دارای استقلال فكری و عملی هستند، اما به سبب هرج و مرج، نوعی تزلزل روحی در آنها به چشم می خورد، زیرا هر كس به منافع خود توجه دارد، نه به منافع عمومی خانواده، و همین تزلزل باعث بی بند و باری كودكان شده و سبب می شود آنان نسبت به زندگی احساس مسئولیت نكنند. در نتیجه این كودكان قادر به زندگی اجتماعی نیستند و در جامعه همیشه با مشكلات اخلاقی و اجتماعی مواجه می شوند.

این مشاور پلیس، با بیان اینکه دوره نوجوانی به عنوان یک دوره خطرساز می‌تواند تحولی برای تجربه مواد باشد، تصریح کرد: از عوامل مهم محافظت کننده در این دوره که شناخت آن برای افزایش برنامه‌های پیشگیرانه در نوجوانان مهم به نظر می‌رسد، شـیوه‌های فـرزندپروری والدین است. همچنین یادگیری مشاهده ای نیز نقش مهمی در روند اعتیاد سمیرا و خواهرانش داشته است. همچنین اعتیاد والدین، سردی عاطفی بین والدین، سبک فرزند پروری غلط در خانواده، سهل انگاری زیاد والدین، تحقیر و طرد شدن از سوی پدر و مادر، عدم مهارت خود مراقبتی، خلاءهای عاطفی، فقر فرهنگی و اجتماعی، شرایط اقتصادی نامناسب، تنهایی و عدم ارضای نیازهای روانی، کمبود محبت و عدم حمایت از طرف خانواده نیز نقش زیادی در اعتیاد سمیرا داشته است. 

وی در پایان عنوان کرد: حمايت والدین از فرزندان خود در زمان تنهايي، پرهيز از انتقاد بيش از حد ، تنبيه و تشويق فرزند در كسب موفقيت و صداقت در گفت ‌و گو با فرزندان، از راهكارهاي پيش روي خانواده ‌ها براي جلوگيري از آسیبهای اجتماعی فراروی نوجوانان و جوانان می باشد. همچنین شیوه های فرزند پروری صحیح، توجه به نیازهای فرزندان و ارتباط عاطفی والدین با آنها می تواند در پیشگیری از بروز آسیبهای اجتماعی از جمله اعتیاد، موثر واقع شود. 

به گزارش شیرازه؛ سامانه تلفنی مرکز مشاوره آرامش پلیس فارس با شماره 096580 ، آماده ارائه خدمات مشاوره تلفنی در زمینه های مختلف خانوادگی، اجتماعی، ازدواج، تربیتی و... مي باشد. شهروندان عزيز مي توانند در صورت تمايل شماره 96580 را شماره گيري نموده و از خدمات مشاوره تلفنی استفاده نمایند. 

انتهای پیام/س

نظرات بینندگان