کد خبر: ۱۵۴۲۶۸
تاریخ انتشار: ۲۱:۰۵ - ۰۹ خرداد ۱۴۰۱
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح کرد:

شرکت بیش از یک میلیون نفر در جشنواره کتابخوانی رضوی

اسماعیلی با اشاره به اینکه بیش از یک میلیون نفر در کشور جشنواره کتابخوانی رضوی شرکت کردند، عنوان کرد: رده های سنی مختلف متقاضی شرکت در این جشنواره بودند که با کمی تامل به بزرگی این جشنواره پی خواهید برد.
به گزارش سرویس فرهنگی شیرازه، محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شامگاه امشب ۹ خردادماه در آیین اختتامیه جشنواره کتابخوانی رضوی که به میزبانی شهر شیراز برگزار شد، با بیان اینکه روح و روان زندگی ایرانیان وابسته به امامزادگان جلیل القدر است، گفت: فعالیت های بی ارزش نمی تواند به این وابستگی آسیب وارد کند، با ورود به دهه کرامت برنامه های مفصلی در حرم امام رضا (ع) و غیره برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه بیش از ۳ هزار و ۷۰۰ کتابخانه عمومی بزرگ در کشور وجود دارد که شبکه بزرگی را به وجود آورده است، افزود: یک کتابدار علاوه بر کتابداری فعالیت های فرهنگی و اجتماعی انجام می دهد.

اسماعیلی در ادامه با اشاره به اینکه بیش از یک میلیون نفر در کشور در این برنامه شرکت کردند، عنوان کرد: رده های سنی مختلف متقاضی شرکت در این جشنواره بودند که با کمی تامل  به بزرگی این جشنواره پی خواهید برد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه به شکل ایده آل کتابخوانی فاصله داریم، تصریح کرد: با توجه به اعداد و ارقام در مرکز ملی رصد عدد خوبی به دست آمده که نشان از این است که ۶۴ درصد مردم ایران خواهان مطالعه هستند و این در حالی است که خواندن قرآن و دعاها در این پژوهش گنجانده نشده است.

وی با اشاره به فروش کتاب در نمایشگاه تا ۹۰ میلیارد تومان در دوره های گذشته، اظهار کرد: امسال در نمایشگاه مجازی ۲۵۰ میلیارد تومان کتاب به فروش رشید که نشان از فرهنگی بودن جامعه دارد، با وجود فشارهای اقتصادی کتاب همچنان در سبد کالای مردم وجود دارد.

اسماعیلی در پایان با اشاره به استقبال از سرمایه گذاری در بخش کتابخوانی گفت: مردم حق دسترسی راحت به کتاب را دارند که ما در دولت مردمی گسترش این رویکرد را در دستور کار قرار داده ایم.

هر تمدنی که در دنیا شکل گرفته بر پایه کتاب به وجود آمده است 

حجت‌الاسلام و المسلمین کلانتری تولیت آستان شاهچراغ(ع) نیز در این آئین با بیان اینکه وقتی پای کتاب به میان می‌آید کار از چند جهت قابل تقدیر می‌شود، افزود: هر تمدنی که در دنیا شکل گرفته بر پایه کتاب به وجود آمده و هر تمدنی هم که سقوط کرده به دلیل فاصله گرفتن از کتاب بوده است.

وی با تاکید بر اینکه در انواع کارهای فرهنگی ارزش هیچ کاری میزان ارزش کتابخوانی و جشنواره کتابخوانی به خصوص در حوزه عصمت و طهارت نمی رسد گفت:این کتاب است که دست بشر را می‌گیرد و آنها را از مرداب جهل و نادانی و انحطاط نجات می‌دهد.

کلانتری در ادامه  با اشاره به اینکه یکی از کارهای فرهنگی ماندگار و اصیل و موثر تلاش در حوزه کتاب و کتابخوانی است اظهار کرد گاهی یک کتاب باعث می شود سرنوشت یک انسان تغییر کند.
تولیت آستان شاهچراغ(ع) با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری که فرموده اند "جهاد تبیین هم واجب است و هم عینی و فوری"، عنوان کرد: یکی از عرصه‌های ارزشمند و اصیل جهاد تبیین در حوزه کتاب است و این رسالتی است که این جشنواره بر عهده دارد.

 حجت الاسلام کلانتری در پایان با تاکید بر اینکه برگزاری چنین جشنواره های موجب کاهش رکود مطالعه در کشور میشود تصریح کرد: انقلاب اسلامی هزاران میوه دارد که یکی از این میوه‌ها وجود شبکه عظیمی از کتابخانه در سراسر کشور است و اگر هر بخشی وظیفه خود را به درستی انجام دهد در عرصه جهاد تبیین گام‌های بزرگی برداشته خواهد شد.

روح‌الله منوچهری مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس نیز در این مراسم بیان کرد: در جشنواره کتابخوانی رضوی این افتخار را داریم که در مورد حضرت شاهچراغ(ع) همچون حضرت امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) اجرای برنامه‌هایی در سطح ملی داشته باشیم و طی سالیان گذشته این افتخار نصیب ما شده است که برای فهم شعائر دینی به ویژه فهم مسائل و زندگی حضرت احمد ابن موسی(ع) تلاش‌های قابل توجهی در سطح کشور شده است.

انتهای پیام/س

نظرات بینندگان