کد خبر: ۱۵۴۲۸۸
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۹ - ۱۰ خرداد ۱۴۰۱
مشکلات عشایر روی میز استاندار فارس:

رنج ۲۶ هزار خانواده کوچ رو از کمبود ها و چالش هایی که همچنان باقی است

جمعیت عشایر سیار استان فارس بیش از ۲۶هزار خانواده را در بر می‌گیرد، که متاسفانه از کمبودهای بسیاری ازجمله عدم دسترسی به آب، عدم تعیین تکلیف حقوقی مراتع، بی توجهی به عدم ارائه خدمات و زیرساخت به آن دسته از عشایر که به اسکان تمایل دارند، رنج می برند.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، زندگی ساده و عدم ثبات در اسکان با محروم بودن از اصلی ترین و حداقل ترین نیازهای انسان، زندگی عشایری را به یکی از پر چالش ترین نوع زیستن ها تبدیل کرده است.

حیات عشایر به دام و مرتع و آب است که به دلیل خشکسالی های مداوم با تهدیدهای جدی روبرو شده است. جمعیت عشایر کوچنده در سالهای اخیر رو به کاهش نهاده اما ساکن شدن این قشر از جامعه به دلیل نبود زیرساختها و عدم رسیدگی متولیان، همچنان دشواری های زندگی را با خود به همراه دارد.

جمعیت عشایر سیار استان فارس بیش از 26هزار خانواده را در بر می‌گیرد، که متاسفانه از کمبودهای بسیاری ازجمله عدم دسترسی به آب، عدم تعیین تکلیف حقوقی مراتع، بی توجهی به عدم ارائه خدمات و زیرساخت به آن دسته از عشایر که به اسکان تمایل دارند، رنج می برند.

ورود بسیج رسانه استان فارس در دومین موضوع مطالبه گری خود به مشکلات عشایر، حضور رئیس سازمان امور عشایری کشور به استان فارس و بازدید میدانی را سبب شد و با تداوم پیگیری ها، شورای عشایری استان سرانجام امروز 10 خردادماه تشکیل جلسه داد.

محمدهادی ایمانیه در این نشست  با بیان اینکه در سالی که به نام تولید مزین شده است توجه به جامعه عشایر مورد تاکید است، گفت: عشایر جامعه‌ای است که کمترین بیکاری را دارند و بیشترین اشتغال و تولید را ایجاد کرده‌است.

وی بر ایجاد کمیته های تخصصی تاکید کرد و اظهار داشت: در جلسه شورای عشایر استان فارس نباید دچار پراکندگی و تنوع مشکلات شویم بلکه برای بررسی مشکلات عشایر باید کمیته‌های تخصصی تشکیل و مشکلات در آن کمیته‌ها بررسی شود.

ایمانیه خاطرنشان کرد: مطالب کمیته‌های تخصصی باید جمع‌آوری و به اداره کل امور عشایر ارجاع داده شود و اداره کل امور عشایر باید با برگزاری جلسات متعدد با مدیران دستگاه‌های اجرایی این مشکلات را برطرف کند.

استاندار فارس افزود: اگر مشکلی حل نشد به استانداری ارجاع دهد تا اگر لازم بود در سطح ملی پیگیری شود.

وی با بیان اینکه تمام فرمانداران مکلف هستند که تانکرهای آبرسانی عشایر را بازسازی‌ کنند و منبع تامین اعتبار این موضوع نیز مشخص شده است، گفت: 30 تانکر به تانکرهای آبرسان عشایر استان فارس اضافه می‌شود.

نماینده عالی دولت در فارس در ادامه تصریح کرد: با توجه به اینکه براساس سرشماری ثبت مبنای سال 1400 جمعیت عشایر فارس 120 هزار نفر است که ماهانه 12 کیلو آرد به هر نفر اختصاص می‌یابد، گفت: در مجموع 1440 تن آرد سهمیه ماهانه عشایر است که باید توسط اداره غله از اول خردادماه تامین شود.

وی با تاکید بر تعیین تکلیف سند مالکیت اراضی عشایری استان فارس، افزود: باید تکلیف باغ‌شهرهای بی‌ضابطه منطقه کوهمره روشن شود، نمی‌شود که یک عده زمین‌های آن منطقه را بگیرند و باغ شهری ایجاد کنند.

ایمانیه با اشاره مشکل عشایر فارس درباره عدم تطبیق قیمت نهاده‌‌ها با قیمت دام، گفت: با توجه به اینکه استان فارس بیشترین جمعیت عشایر را دارد دو پیشنهاد کارشناسی و جدی از سوی این استان برای رفع این مشکل به کشور ارائه شود.

انتهای پیام/س
نظرات بینندگان