کد خبر: ۱۵۴۳۱۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۴ - ۱۲ خرداد ۱۴۰۱
گفتگوی اختصاصی شیرازه با معاون عمرانی استاندار فارس:

اراضی تصرف شده دولتی باید پس گرفته شود

رضایی کوچی در خصوص باغ شهرهای غیر مجاز گفت: اساسا استراتژی ما، ساخت باغ شهر نیست، اراضی دولتی تصرف شده هم باید پس گرفته شود حالا باغ شهر ایجاد شده باشد یا نه.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، صحبت های معاون استاندار در جلسه حمایت از تولید در خصوص تعیین تکلیف باغ شهرها و ناتوانی در تخریب این ویلا باغ ها، با توجه به تاثیر همه جانبه باغ شهر ها بر ابعاد مختلف اقتصادی و فرهنگی کشور، ضرورت توضیحات بیشتر در این زمینه را گوشزد می کند.

معضل باغ شهرها هر روز بیش از گذشته خود را نشان می دهد، امنیت غذایی اصلی ترین پدافند غیر عامل کشور است که جامعه را در برابر فشارهای سیاسی و جنگ اقتصادی غرب، مستحکم و پایدار می کند. هر هکتار زمین کشاورزی امنیت غذایی 40 نفر را تامین می کند، با تغییر کاربری اراضی زراعی، کشور با خطری گسترده از درون روبرو خواهد شد.

باغ شهرها عموما در اراضی کشاورزی سربرآوردند و یکی از اصلی ترین عوامل کاهش کشت، آن هم در سال هایی که کشور دچار خشکسالی های شدید، تلقی می شوند.

در همین راستا محمود رضایی کوچی، معاون استاندار فارس در گفتگو با شیرازه بیان کرد: در مجموع در همه استان فارس تعداد باغ شهرهای موجود 150 هزار قطعه است.
وی به بحث مجوز این ویلا باغ ها اشاره کرد و گفت: برخی از این باغ شهرها مجوز دارند، در صدرا بخش‌هایی است که مجوز دارند و انشعابات آب و برق و گاز هم کشیده شده، اراضی بوستان و گلستان اکثرشان پروانه دارند،در تنگ جلاب تعدادی از این باغ شهرها پروانه دارند. موارد این چنینی وجود دارد.

رضایی با تاکید بر اینکه اعتقاد ما این است که باغ شهر نباید شکل بگیرد و زمین ها به باغ شهر تغییر کاربری بدهد، عنوان کرد:به ویژه اراضی دولتی که توسط افراد تصرف و تفکیک شده مجاز نیست به باغ شهر تبدیل شود.

معاون استاندار با بیان اینکه این مسئله جزو اولویت های ماست، ادامه داد: برنامه کل استان این است که  منابع آب را ذخیره کنیم و نگذاریم هدر رود  که با توجه به تعداد زیاد باغ شهرها و اینکه آب شرب شهرها را تحت تاثیر قرار می دهند، ما مخالف احداث این نوع بتغ ها هستیم.

این مسئول البته به این نکته هم اشاره کرد که، اما باغ شهرهایی هستند که از قدیم ساخته شده، از گذشته دور، تعدادی از اینها مجوز دارند، تعدادی شان مجوز نیم بند دارند، برخی نیز اصلا مجوز ندارند و بر اساس این موضوع برنامه ای مدون خواهد شد و طبق آن عمل  می شود.

رضایی در پاسخ به این سئوال شیرازه که شما گفته اید حق دولت و مردم را باید از باغ شهر ها گرفت، این امر چگونه انجام می شود؟ گفت: برخی باغ شهرها که مجوز دارند، حقوق دولت ، شهرداری ها و بخش داری ها را نداده اند، مثل بقیه اراضی که در کنار شهرها، مجوز داده می شود، بارگذاری شده، ساخت وساز انجام می شود، به استناد قانون حقوق دولت را باید پرداخت  کنند.

وی ادامه داد: بعضی از باغ شهرها تقاضای تغییر کاربری به مجتمع گردشگری داشته اند، اینها اگر در کارگروه ها، مصوب شود و امکان داشته باشد به عنوان مجموعه گردشگری استفاده شود، تغییر کاربری تایید می شود.

معاون استاندار فارس در خصوص باغ شهرهای غیر مجاز گفت: اساسا استراتژی ما، ساخت باغ شهر نیست، اراضی دولتی تصرف شده هم باید پس گرفته شود حالا باغ شهر ایجاد شده باشد یا نه.

رضایی تصریح کرد: باغ شهرهایی که در منابع آب شرب مناطق هستند، اراضی تصرفی هستند، زمین های دولتی و منابع طبیعی را تصرف کرده و دست به تفکیک زدند، که ضرر مستقیم می رسانند، قطعا باید با آنها برخورد شود.

این مسئول تأکید کرد: خیلی از اینها هم در مراجع قضایی محکوم شدند، که حتما باید احکام قضایی اجرا شود.

همچنین دادستان کل استان فارس، پیش از این اعلام کرده بود تقریبا 98 درصد باغ شهرهای استان فارس غیر مجاز است و به گفته امیرحسین جمشیدی، مدیر کل دفتر فنی استانداری فارس جز تعداد بسیار اندکی تقریبا میتوان گفت ما هیچ باغشهری که مجوزهای قانونی را از تبصره یک قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و یا سایر مراجع گرفته باشد نداریم  و با توجه به قوانین موجود امکان قانونی کردن باغشهرها وجود ندارد.

سخن آخر:

مسئله باغ شهرها با هدر رفت منابع آب، کاهش امنیت غذایی و حتی در بعد فرهنگی با رواج تجمل گرایی، پیوند خورده است.  بیش از 150 هزار قطعه باغ شهر در استان فارس وجود دارد که به گفته مسئولان جز تعدادی اندک، ما بقی غیر مجاز هستند.


انتهای پیام/ح
برچسب ها: باغ شهری ، فارس ، تخریب ، شیرازه
نظرات بینندگان