کد خبر: ۱۵۴۳۸۱
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۳ - ۱۷ خرداد ۱۴۰۱
گزارش شیرازه از معضلات بیماران اعصاب و روان در فارس

روایتی تلخ از زندگی با طعم خطر/هیچ مرکز نگهداری دولتی از بیماران اعصاب و روان در استان فارس وجود ندارد

کار بسیار داریم، به ­ویژه در این هیاهوی پویش‌­ها و کارزارها و پوشش‌­های رسانه‌ای، جای دوری نمی‌­رود اگر همت کنیم و یک حرکت رسانه‌­ای راه بیندازیم، که توجهی مضاعف جلب شود به قشری از جامعه که زندگی را با طعم تلخ خطر تجربه می کنند تا به مظلومیت بیماران اعصاب و روان و خیلی از بیمارانی از این دست توجه شود.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه،همه ما اصطلاحاتی مثل روانی، دیوانه، بیمار روانی، و… را شنیده ایم. این اصطلاحات حتی برای شوخی و گاه توهین به یکدیگر نیز استفاده می شوند. اما همان طور که دچار بیماری جسمی می شویم گاهی سیستم روان ما هم دچار مشکل می شود. در این طور مواقع از اصطلاح بیماری روانی یا اعصاب استفاده می کنیم.

بیماران اعصاب و روان نیز همانند سایر بیماران به درک کمک و همدلی از سوی جامعه احتیاج دارند پس بیاییم با افزایش آگاهی درباره ماهیت اختلالات روانی گامی در جهت کاهش درد و انگ زدایی از این بیماران برداریم.

بیماری های مرتبط با روان، سالیانه بخش زیادی از افراد جامعه را درگیر کرده و هزینه های زیادی را به افراد و سیستم بهداشتی جامعه تحمیل می کند.

معمولا اطلاعات چندانی راجع به این نوع اختلالات در دسترس افراد مبتلا و خانواده های آن ها قرار نمی گیرد. خود این اشخاص نیز به دلیل برخی عقاید نادرست که در جامعه در ارتباط با بیماری های اعصاب و روان وجود دارد، به موقع به دنبال درمان نرفته و اطلاعات درستی در رابطه با ماهیت بیماری خود ندارند.

درواقع بسیاری از عقاید نادرست افراد به دلیل ترس از برچسب هایی که ممکن است از سوی جامعه به آنها تحمیل شود، به سراغ درمان اختلالات روانی خود نمی روند و نتیجه آن آمارهای قابل توجه افسردگی، خشونت و روان پریشی در سطح جامعه است که برای خانواده ها و اطرافیانشان  لطمه های بسیاری را وارد می کنند.

اما در این بین گاهی مشکلات موجود در جامعه، کم توجهی یا عدم حمایت متولیان امر و حتی خستگی خانواده از شرایط بیمار، این معضلات را چندین برابر کرده است،

طی روزهای گذشته چند تن از افرادی که در خانواده، دارای بیمار اعصاب و روانی هستند که گاه به خاطر شرایط حاد موجب بروز خطراتی برای خود و دیگران میشوند با تماس و ارسال پیامک به پایگاه تحلیلی خبری شیرازه با ابراز گلایه از زندگی های سراسر خطر و فراز و نشیب در کنار این بیماران،خواستار پیگیری مشکلاتی شدند که به هنگام پذیرش بیمار خود در مراکز نگهداری بیماران اعصاب و روان با آن روبرو هستند.

خبرنگار این رسانه، برای بررسی هرچه بیشتر از اهمیت سلامت روان و همچنین وضعیت مراکز اعصاب و روان استان فارس و ببرسی معصلات سد راه اینگونه بیماران مصاحبه ای  با  محمد صادق جعفری سرپرست معاونت توانبخشی اداره کل بهزیستی  استان فارس ترتیب داد که ماحصل آن در ادامه آمده است.

وجود هشت هزار و ۷۱۹ بیمار اعصاب و روان در فارس

وی در ابتدا از وجود هشت هزار و 719 بیمار اعصاب و روان در استان فارس خبر داد و گفت: افرادی که به بیماری اعصاب و روان مشکوک و دچار هستند برای تشخیص این بیماری باید به روانپزشک در مطب خصوصی وبیمارستان ها مراجعه کنند.

جعفری در ادامه افزود: در صورت وجود خطرات و مشکلات زیاد برای اطرافیان بیمار های اعصاب روان، نیرو انتظامی مداخله میکند و بیماران را به مراکز درمانی و روانپزشک انتقال میدهند.

سرپرست معاونت توانبخشی اداره کل بهزیستی استان فارس با بیان اینکه روانپزشک ها سعی بر این دارند که بیماران را درمان و به جامعه برگردانند تصریح کرد: همانطور که افراد در جامعه حق و حقوقی دارند بیمار ها هم حقوقی دارند و به این صورت نیست که به دلیلی اینکه بیمار هستند از جامعه منع شوند.

این مقام مسئول به بستری بیماران اعصاب روان به مدت طولانی مدت اشاره کرد و گفت: اگر  بیماری در دوره کوتاه مدت به روش های مختلف به درمان بپردازیم، اما درمان موفقیت آمیز نبوده و تبدیل شد به یک  بیمار مزمن غیر قابل کنترل،  در مرحله بعد در حیطه خدمات بهزیستی قرار میگیرد و در مدت طولانی  به مدت تعیین شده درمان می شود.

به گفته جعفری افرادی میتوانند از خدمات بهزیستی به عنوان معلول روانی و جسمی استفاده کنند  که برای تشکیل پرونده به کمیسیون پزشکی  ها مراجعه کرده و نوع و شدت معلولیت آن‌ها به‌عنوان بیمار اعصاب و روان مزمن تعیین شود.

سرپرست معاونت توانبخشی اداره کل بهزیستی استان فارس از وجود 9 مرکز توانبخشی و درمان خصوصی اعصاب روان در استان فارس خبرداد و افزود : هیچ مرکز نگهداری دولتی از بیماران اعصاب و روان در استان فارس وجود ندارد و این در حالی است که اکنون تنها 700 بیمار مزمن
 در  9 مراکز خصوصی درحال درمان و مراقبت هستند.

وی با بیان اینکه بیماران اعصاب روان در صورت بستری به مدت زیاد باید دسته بندی شوند اظهار کرد: روانپزشکان باید بیماران را بر اساس نوع و شدت بیماری دسته بندی کرده و کسانی که به بستری  در مدت زیاد نیاز دارند به توانبخشی بهزیستی مراجعه کرده و درمان و حتی مشغول به کار شوند.

سرپرست معاونت توانبخشی اداره کل بهزیستی استان فارس به عمده ترین مشکلات بیماران اعصاب و روان اشاره کرد و گفت:عدم اگاهی جامعه  و رفتارهای نادرست اطرافیان همچنین طرد شدن از سوی اجتماع و خانواده یکی از مهم ترین مشکلات یک بیمار روانی است.

جعفری در پاسخ به انتقاد خبرنگار شیرازه که مراکز درمانی برای بستری بیماران اعصاب روان هزینه بالایی را دریافت میکنند و خانواده بیماران پرداخت هزینه برایشان مقدور نیست بیان کرد: هزینه هر فرد در سال گذشته دو میلیون و 700 هزار توان بوده است و خانواده می بایست 700 تومان را پرداخت کند و ما بقی هزینه را بهزیستی پرداخت می کرد، اما این مبلغ در سال جاری هنوز اعلام نشده است.

اگر چه مسئولین بهزیستی مدعی هستند که بیش از دو سوم هزینه های مورد نیاز بیماران اعصاب و روان توسط دولت پرداخت میشود اما به گفته خانواده های آنان مبالغ گزافی جهت پذیرش بیماران در مراکز خصوصی از آنان دریافت میشود و گاه حتی از قبول بیمار سر باز می زنند.

وی در پایان اشاره ای هم به خانه های نیمه راهی و یک چهارم راهی کرد و افزود: مراکزی داریم به نام خانه های نیمه راهی و  یک چهارم راهی که بیماران اعصاب روان طی چند مرحله نگهداری میشوند، به این صورت که ابتدا در خانه هایی که کنترل کادر درمان کمتر است نگهداری میشوند و سپس پس از بهبود شرایط به خانه های یک چهارم راهی فرستاده میشوند در این خانه ها ده نفر به صورت مشنترک زندگی میکند که بیماران  وقتی بهبود پیدا کردند،میتوانند در خانه های خود و جامعه حضور پیدا کنند.

روایتی تلخ....

و حالا روایتی تلخ تر از زندگی بیماران اعصاب و روان، حکایت افرادی است که سال ها پیش، زندگی، خانه  و کاشانه خود را رها کرده و برای دفاع از این مرز بوم در جبهه های حق علیه باطل جنگیدند و بر اثر امواج شیمیایی و هزاران اتفاق دیگر حالا تبدیل به بیماران و جانبازان اعصاب و روان شده اند، اما اکنون در گوشه ای از این شهر  غریبانه افتاده اند.

 هرچند محمدهادی ایمانیه استاندار فارس در نخستین روز انتصاب خود به عنوان استاندار فارس با حضور در بیمارستان جانبازان اعصاب و روان جنت به معاون سیاسی امنیتی خود دستور تشکیل یک کارگروه  ویژه برای پیگیری و  حل مشکلات این بیماران را داد.

حتی در این بازدید به دستور استاندار فارس مقرر گردید یک دستگاه آمبولانس به این مجموعه اختصاص یابد اما این قول نیز در حد حرف باقی ماند...

از طرفی ابراهیم عزیزی نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی نیز پیش از این در جلسه ای علنی در تذکری شفاهی به امیرحسین قاضی زاده هاشمی، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران خواستار پیگیری مشکلات جانبازان اعصاب و روان شد و از وی خواست تا هرچه سریع تر نسبت به حل مشکلات این بیماران اقدام کند.

سخن آخر...

کار بسیار داریم؛ به ­ویژه در این هیاهوی پویش‌­ها و کارزارها و پوشش‌­های رسانه‌ای، جای دوری نمی‌­رود اگر همت کنیم و یک حرکت رسانه‌­ای راه بیندازیم، که توجهی مضاعف جلب شود به قشری از جامعه که زندگی را با طعم تلخ خطر تجربه می کنند تا به مظلومیت بیماران اعصاب و روان و خیلی از بیمارانی از این دست توجه شود. تا شاید متولیان امر همتی کنند و آستین بالا بزنند و کاری کنند کارستان تا پس از این اقداماتشان  نوشداروی پس از مرگ سهراب نباشد.


انتهای پیام/ف/س
برچسب ها: شیرازه ، فارس ، شیراز
نظرات بینندگان