کد خبر: ۱۵۴۴۶۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۷ - ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
به بهانه روز مبارزه با کار کودکان...

کودکان کار،قربانیان کوچک فقردر حسرت لذت شیرین زندگی

کودکانی که سرنوشت برای آنان بد خواسته و از محبت پدر و مادر دور مانده‌اند؛ کودکانی که بچگی نمی‌کنند بلکه یک شبه رویاهای کودکی خود را با کار کردن و التماس برای فرار از تنبیه سرکرده خود با هزار حسرت و آرزو با دنیای بزرگسالی معاوضه می‌کنند.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه ،شاید گزارش امروز پایگاه تحلیلی خبری شیرازه  تکراری باشد اما به همان اندازه نوشتن ، شنیدن، انتشار آن مهم و ضروری است پس بیایید با جان و دل به کودکانی بپردازیم که شبانه روز کار میکنند و هروز از کنارشان بی تفاوت گذر میکنیم....

کودک کار واژه‌ای آشنا اما دردآور است که بیشتر ما با آن آشنایی داریم و آنها را سر چهارراه‌ها مشغول فال و گُل فروختن یا تا کمر خم شده در سطل‌های زباله‌ برای پیدا کردن ضایعات و گاهی هم مانده‌های غذا می‌بینیم؛ صحنه‌هایی که قلب هر شهروند را به درد می‌آورد.

هر روزه شاهد حضور صدها کودک کار در سطح خیابان هستیم؛ کودکانی که بدون توقع از زندگی کار می‌کنند و با التماسی که به نوعی می‌توان گفت ابزار کارشان است، از ما می‌خواهند که در حد خرید یک فال به آنها کمک کنیم.

کودکانی که سرنوشت برای آنان بد خواسته و از محبت پدر و مادر دور مانده‌اند؛ کودکانی که بچگی نمی‌کنند بلکه یک شبه رویاهای کودکی خود را با کار کردن و التماس برای فرار از تنبیه سرکرده خود با هزار حسرت و آرزو با دنیای بزرگسالی معاوضه می‌کنند.

آزارهایی که از تحقیر و تمسخر شروع و با بهره‌برداری از کودکان بی‌پناه به خشونت‌های بزرگ تری همچون آزار جنسی ختم می شود.

و اما باید مطرح کرد که کودکان کار و خیابانی از بسیاری از حقوق اولیه انسانی همچون سلامت تحصیل و رفاه نسبی محروم هستند و گاه سلامت جسمی و روانی آنان به شدت در معرض انواع آسیب های جسمی و حتی جنسی قرار می گیرد به همین دلیل به عنوان یک معضل اجتماعی تهدید جدی برای آینده و رشد و پیشرفت اقتصادی کشور به شمار می روند معضلی که در ایجاد آن هیچگونه نقشی ندارند و برای برطرف شدن آن دلسوزی خانواده همت مسئولان و سیاست‌گذاری‌های صحیح را نیاز دارد.

 کودکان کار در کشور ما با وجود برخی فعالیت‌ها و اقدامات حمایتی که از سوی موسسات و خیریه‌ها انجام شده‌ با مشکلات و چالش‌های فراوانی روبه‌رو هستند؛ آثار منفی کار بر روی کودکان تا بزرگسالی نیز ادامه دارد و بسیاری از این کودکان از مشکلات بهداشتی ناشی از فقر‌، آسیب‌های ذهنی و عاطفی رنج می‌برند.

البته نباید فراموش کنیم که مردم نیز به واسطه نوع رفتارشان دربرابر این کودکان مسئول‌اند اما متاسفانه در این زمینه فرهنگ‌سازی صحیحی شکل نگرفته‌است‌.

 امروز  22 خردادماه  است روزی  که، از سوی سازمان بین‌المللی کار روز جهانی منع کار کودکان نام‌گذاری شده‌ تا بلکه از این طریق توجه برخی از دولت‌ها و فعالان اجتماعی به این مسئله که در حال حاضر به عنوان یکی از بزرگ‌ترین آسیب‌های اجتماعی مطرح است، جلب شود.

در این گزارش خبر نگار شیرازه در گفتگو با معصومه فروتن معاون امور اجتماعی بهزیستی  استان فارس به بررسی وضعیت کودکان کار و چگونگی رفتار با این دسته از کودکان می پردازد.

وی با بیان اینکه از تعداد 890 کودکان کار پذیرش شده در سال 1400 تعداد 675 نفر اتباع  می باشند افزود:سازمان بهزیستی با برگزاری طرح اقدام و عمل در راستای جذب و شناسایی کودکان کار و پذیرش آنان در 2مرکز شبانه روزی و 4مرکز روزانه و نسبت به ارایه خدماتی از قبیل پیگیری تحصیلی،حرفه آموزی خانواده،ارابه خدمات روانشناسی و مددکاری و .... اقداماتی در جهت کاهش کودکان کار انجام داده است

فروتن در ادامه گفت:  با خرید و نصب دستگاه اسکن عنبیه جهت شناسایی کودکان کار چند بار شناسایی شده  و ارجاع به قوه قضاییه از حضور مجدد کودک کار در خیابان جلوگیری میشود.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان فارس به  راهکار ها و اقدامات انجام شده اشاره کرد و افزود:یکی از مهم ترین اقدامات ، توانمند سازی و اشتغال خانواده و  تهیه و تولید محتوای  تاثیر گذار به منظور جلوگیری از کار کودک جهت پخش از طریق رسانه ملی و نصب در بیلبوردهای سطح شهر در راستای فرهنگ سازی  انجام شده تا ضمن حفظ عواطف و احساسات جامعه نسبت به این کودکان، از دادن وجهه نقد به کودکان مذکور به شکل مستقیم در سر چهارراه ها جلوگیری شود.

وی در ادامه تصریح کرد: مهم ترین دلیل کار کودکان مشکل اقتصادی و معیشت خانواده آنان میباشد.

معاون امور اجتماعی استان فارس  از فعال بودن 6 مرکز غیردولتی برای تربیت کودکان کار خبر داد و گفت: مرکز های غیر دولتی شامل ۲مرکز روزاته و ۲مرکز شبانه روزی در شیراز و 1زمرکز روزاته در لار و 1مرکز روزانه در مرودشت وجود دارد.

این مقام مسئول در ادامه بیان کرد  در جهت پیشگیری از اسیب ،مهارت کنترل خشم و همچنین مهارت برقراری ارتباط  و فعالیتهای هنری و حرفه ای هم در مراکز کودکان کار و خیابان انجام میشود.

وی با بیان اینکه همه فعالیت های مراکز در زمینه ترییت مناسب کودکان است گقت:فعالیت های مرکز حوزه های مختلفی داردکه مهم تر از آن  تربیت و یادگیری مهارت های زندگی میباشد مثل مهارت اعتماد به نفس ،مهارت نه گفتن را اموزش می دهیم.

فروتن در ادامه گفت: همه فعالیت های مراکز در زمینه ترییت مناسب کودکان است گقت:فعالیت های مرکز حوزه های مختلفی داردکه مهم تر از آن  تربیت و یادگیری مهارت های زندگی میباشد مثل مهارت اعتماد به نفس ،مهارت نه گفتن را اموزش می دهیم.

وی درپایان بیان کرد: همه فعالیت های مراکز در زمینه تربیت مناسب کودکان   و در یادگیری مهارت های زندگی در جنبه های مختلف  مثل مهارت اعتماد به نفس،نه گفتن در جهت پیشگیری از اسیب ،مهارت کنترل خشم و همینطور مهارت برقراری ارتباط ضمنا فعالیتهای هنری و حرفه ای هم در مراکز کودکان کار و خیابان انجام میشود.

سخن اخر اینکه:

بحث تداوم كار كودكان در ايران به طور كلي در فقر، عدم وجود كار مناسب براي بالغين، عدم وجود حمايت اجتماعي از سوي دولت، شكست نظام نظارت بر تحصيل كودكان و حداقل سن قانوني براي استخدام، مهاجرت از روستاها و شهرهاي كوچك و شكل گيري سكونت گاه هاي غيررسمي، هم چنين ورود اتباع خارجي به ويژه به شكل غيرمجاز ريشه دارد و هر كدام اين دلايل باعث مي شود كه كودكان راهي جز اشتغال نداشته باشند و طبيعتا كار كودكان بخصوص در خيابانها، محروميت آن ها از تحصيل، سوءتغذيه، بيماري هاي جسمي و البته امروز خطر ابتلا به  بیماری های زیادی را به دنبال دارد.

 مسئولان امر باید با نگاه تیزبینانه تری به دلایل حضور کودکان کار در خیابان‌ها و گوشه و کنار این سرزمین بنگرند،چرا که کودکان سرمایه های با ارزش ما برای ساختن آینده ای بهتر هستند که اگر راهکاری برای آنان اتخاذ نشود روز به روز بر تعداد آنها افزوده خواهد شد و ظلم بزرگی در حق آنها خواهد شد که آنان را به سمت اعمال خلاف و ساختن آنان به عنوان مجرم تبدیل خواهد کرد.


انتهای پیام/ف

برچسب ها: شیرازه ، فارس ، شیراز
نظرات بینندگان