کد خبر: ۱۵۴۴۸۱
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۴ - ۲۲ خرداد ۱۴۰۱

مسئولان فارس زورخانه ها را دریابند

مسئولان استان نسبت به احیای زورخانه ها و حل مشکلات ورزشکاران این رشته پهلوانی اهتمام ویژه داشته باشند
به گزارش سرویس ورزشی شیرازه، ورزش و انجام حرکات پهلوانی در ایران باستان رواج داشته و در جامعه ایران قدیم مکان هایی به نام زورخانه وجود داشته و ورزشکاران در این مکان علاوه بر انجام فعالیت های ورزشی برای افزایش قدرت بدنی خود، به تربیت و امور تربیتی همراه با ورزش اهتمام داشته و روح خود را به سمت کمال سوق می دادند.

در ورزش زورخانه ای، خوش خلقی،متانت، فروتنی و به طور کلی برخورداری ورزشکار از صفات عالیه و فضایل اخلاقی از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و افراد تلاش می کردند روحیه پهلوانی داشته باشند تا جایی که بسیاری از اشخاصی که در زورخانه به فعالیت ورزشی می پرداختند پهلوانی را بر قهرمانی ترجیح داده و به همین دلیل وجه پهلوانی در ورزش های زورخانه ای بسیار پر رنگ تر از وجه قهرمانی است.

پس از اسلام نیز زورخانه ها و ورزشکاران فعال در زورخانه ها با ارزش های اسلامی فعالیت خود را عجین نموده و ضمن مدیحه سرایی و مدح خاندان عصمت و طهارت و شعرخوانی توسط مرشد و بیان اذکار مذهبی توسط افرادی که در گود زورخانه مشغول فعالیت ورزشی بودند، تلاش شد تا ورزشکاران از اهل بیت الگوگیری نموده و در مسير آنها گام بردارند.

دستگیری از محرومان و مستضعفین و افراد نیازمند توسط ورزشکاران این رشته ی ورزشی یکی از سنت های پسندیده زورخانه است .

 در زورخانه رسمی به نام گلریزان وجود دارد که در جشن ها و اعیاد مختلف، دو جوان دو طرف لنگی را گرفته و در اطراف زورخانه دور می خورند و افراد حاضر در جلسه به اندازه توان خود مبالغی را در آن لنگ انداخته و پس از پایان مراسم، مبالغ جمع آوری شده، صرف افراد نیازمند می شود.

در ایام کرونا گرچه زورخانه های بسیاری در ایران و استان فارس، به خاطر شکست زنجیره شیوع ویروس منحوس کرونا مجبور شدند فعالیت های ورزشی خود را تعطیل نموده اما دستگیری از اقشار محروم و ورزشکارانی را که بنا به دلایلی وضع مالی مساعدی نداشته در دستور کار قرار داده و به کمک همنوعان خود شتافتند.

با توجه به اینکه در حال حاضر، تعداد افراد مبتلا به کرونا تک رقمی شده و بسیاری از افراد واکسن زده اند، با رعایت مسائل بهداشتی، بسیاری از فعالیت ها از جمله بازگشایی و فعالیت زورخانه ها امکان پذیر است، ضرورت دارد مسئولان استان فارس نسبت به احیا زورخانه ها و حل مشکلات ورزشکاران این رشته ورزشی اهتمام ویژه ای داشته باشند و با احیای این مکان های ورزشی در راستای گسترش فرهنگ پهلوانی و تربیت نسلی سالم و پویا برای داشتن جامعه ای بهتر گامی موثر بردارند.

کاظم خلیفه یکی از پیشکسوتان ورزش پهلوانی در شهرستان آباد در گفتگو با خبرنگار شیرازه با اشاره به مشکلات سد راه ورزشکاران این رشته، عنوان کرد: ما با تلاش و سختی یک خیر جهت  ساخت زورخانه پیدا کردیم و ۶ ماه به همراه سایر ورزشکاران کارگری کردیم تا هم زورخانه ساخته شود و هم هزینه های ساخت کاهش یابد  و در حال حاضر هم برای خرید یک سنگ ورزشی وام قرض الحسنه گرفتیم و اینها بخشی از مشکلات ما در این مسیر است و ورزشکاران زورخانه ها غریبانه و مظلومانه خودشان به دنبال تجهیز زورخانه ها هستند.

وی افزود: آباده در حال حاضر چهار زورخانه فعال دارد که دو زورخانه در شهر آباده  که یکی خصوصی و دیگری مردم ساز میباشد و یک زورخانه در شهر بهمن که داخل حمام کوچک قدیمی میباشد و مشکلات زیادی دارند که برای مکان ایمن تر سالها پیگیری می کنند و دستگاهای زیربط همکاری بهینه ای ظاهرا ندارند اما شهر صغاد دارای یک زورخانه مردم ساز است ولی نیاز به حمایت و توجه بیشتر مسئولین دارد که فعالیت بیشتری داشته باشند.

خلیفه تصریح کرد: اگر چه  شهر آباده استعدادهای خوبی دارد، اما تفرقه و جدایی باعث عدم پیشرفت شده و این مهم به رئیس هیئت و بزرگترهای این ورزش درشهرستان بر می گردد که متاسفانه حل شدنی نیست .

این ورزشکار باستانی در پایان اظهار کرد: ۱۶ سال پیش کلنگ یک زورخانه مرکزی در ورزشگاه تختی اباده به زمین خورده اما هنوز یک آجر روی هم گذاشته نشده است.



انتهای پیام/ر
نظرات بینندگان