کد خبر: ۱۵۴۶۲۳
تاریخ انتشار: ۲۱:۵۱ - ۲۹ خرداد ۱۴۰۱
گزارش شیرازه از شورای شهر شیراز:

راه اندازی سامانه ثبت مشکلات شهری و نظر سنجی عمومی گامی در راستای ایجاد شفافیت در شورا

بررسی طرح دوفوریتی شورا جهت راه اندازی سامانه‌ای با قابلیت ثبت مشکلات شهری، ایده‌های شهروندان، درج گزارش نارضایتی، اعمال نظرسنجی عمومی و تخصصی و درج انتقادات نسبت به فعالیت‌های شورا و شهرداری گام مهمی بود در راستا ایجاد شفافیت در شورا که در روزهای اخیر پایگاه تحلیلی خبری شیرازه در گفتگو با چند تن از اعضا شورا خواستار آن بود.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، شصت و پنجمین صحن علنی شورای شهر شیراز امروز عصر ۲۹ خرداد ماه با نطق پیش از دستور محمدرضا هاجری عضو شورای شهر آغاز شد و سپس بعد از چندین دستورالعمل در جلسه مطرح بررسی و تصویب گردید که مهمترین آن راه اندازی سامانه شفافیت و مسئله تفریغ بودجه شهرداری بود.
 
 هاجری، در نطق پیش از دستور خود بستر سازی برای شادی ورزش و تفریح عمومی مردم را از وظایف مدیریت شهری دانست و گفت:این موضوع در شیراز در حال گسترش است و مورد استفاده و استقبال قرار گرفته به همین منظور گسترش چنین فضاهایی می‌تواند به نشاط اجتماعی کمک کند.

وی در ادامه بر کارآمدی، آفت زدایی و چابک سازی در مدیریت شهری تاکید کرد و افزود: با توجه به ارائه خدمات شیراز به شهر صدرا و تبدیل شهر صدرا به خوابگاه شاغلین در شیراز و وجود مؤسسات بزرگی مانند دانشگاه آزاد اسلامی شیراز، بیمارستان جهانی پیوند اعضا و بیمارستان بزرگ سوانح سوختگی که جملگی به نام شیراز مسئولان، پیگیری و کمک کنند تا شهر صدرا به عنوان منطقه ویژه شهرداری شیراز لحاظ شود.

در ادامه جلسه طرح دوفوریتی جمعی از اعضای شورا، درخصوص تکلیف شهرداری به ایجاد و راه‌اندازی سامانه‌ای با قابلیت ثبت مشکلات شهری، ایده‌های شهروندان، درج گزارش نارضایتی، اعمال نظرسنجی عمومی و تخصصی و درج انتقادات نسبت به فعالیت‌های شورا و شهرداری برسی و مقرر شد موضوع با قید یک فوریت جهت بررسی بیشتر به کمیسیون‌های مشترک برنامه، بودجه، امورحقوقی و املاک شورا و هوشمندسازی، فناوری‌های نوین و اطلاعات شورا با محوریت کمیسیون برنامه و بودجه شورا ارسال گردد.

در همین راستا مهدی طاهری، رئیس شورای شهر شیراز با تاکید بر لزوم شفافیت و موافقت شورای ششم با این موضوع گفت: تقاضا دارم که شورا در این زمینه ورود کند و به عنوان میثاق نامه مشخص باشد چراکه برداشت‌ها از شفافیت متفاوت است و منجر به تفسیرهای متضاد می‌شود.

وی با بیان اینکه در مجلس هم به صورت کلی این امر پیگیری می‌شود اما ضرورت دارد که شورا نیز ورود کند، گفت: راجع به سایت هر چند اکنون وقت گزارش نیست اما به واحد فناوری اطلاعات و شهرداری گلایه دارم که با یک حرکت لاکپشتی سایت شورا 6 ماه طول کشیده است، این تحول و انقلاب کی قرار است در بدنه شهرداری رخ دهد.

رئیس شورای شهر شیراز بیان کرد: در محیطی از ابزارهای پیچیده و تکنولوژی هستیم اما شهداری با مدل قرن 19 اداره می‌شود سایت شورا هم شامل همین امر شده است و به صورت لاک‌پشتی جلو می‌رود. 3 هفته است یک تیم جهادی پای کار آمدند و امیدواریم به سرعت تکمیل شود و سایت بالا بیاید و جایگزین سایت فعلی شود.

طاهری عنوان کرد: تاکید دارم به عنوان یک عضو که سایت امانتدار مردم باشد و اعضای شوراهای سابق آرا و نظرات آنها در سایت دیده شود و این کار ارتباطی با استخدام جدید و غیره ندارد.

رضا محمدیان، عضو شورای شهر شیراز نیز در این باره گفت: شهرداری یک سامانه 137 دارد و یک سایت شفافیت که با همین موضوع است، پیشنهاد می‌شود برای اینکه موازی کاری نشود این امر به کمیسیون برود و عملکرد شهرداری براساس سامانه 137 و سایت مذکور بررسی شود و در راستای همان کار قبل باشد تا موازی‌کاری نشود.

در ادامه همچنین ایراد فرمانداری به مصوبه شورای شهر درباره تشکیل کارگروه ویژه برای نظارت بر ساخت‌ و سازها  از سوی هیئت رئیسه مطرح شد که محمدحسن اسدی، رئیس کمیسیون اقتصاد و سرمایه‌گذاری شورا در این باره گفت: بعد از حادثه متروپل کل کشور دغدغه‌های خود را مطرح‌ کردند و شورای شهر شیراز نیز اعلام کرد.

وی گفت: با توجه به ساختمان‌های پرخطر زیادی که در شیراز وجود دارد؛ برخی از ساختمان‌‌ها هنوز پایان کار نگرفتند و برخی نیز مسائل ایمنی از جمله آسانسور استاندارد ندارد بنابر این شورای شهر طرح دو فوریتی داد که یک کارگروه ویژه تشکیل و ساختمان‌های پرخطر شناسایی شوند.

اسدی افزود: فرمانداری به این مصوبه شورا ایراد گرفته که این امر براساس قانون وظیفه شهرداری است؛ این موضوع هرچند درست است اما درباره برخی از ساختمان‌ها شهرداری به تنهایی توان برخورد ندارد و لازم است که برخی از نهادها و ادارات حاکمیتی نیز به شهرداری کمک کنند چون در غیر این صورت به نتیجه مطلوب نمی‌رسیم بنابراسن اصرار بر مصوبه شورا داریم.

مورد دیگر ایراد فرمانداری به مصوبه شورا درباره یکی از مصوبات کمیسیون سومین حرم اهل بیت بود که رضا محمدیان، رئیس کمیسیون در این باره گفت: چرا تعاملی با فرمانداری نمی‌شود چون با وجود صحبت و اعلام تایید فرمانداری دوباره مصوبه‌ها برگشت می‌خورد و ایراد گرفته می‌شود؛ هر آنچه اصلاح نیاز بوده انجام شده و به نظر می‌رسد که مابقی بهانه‌گیری باشد.

مصوبه شورای شهر درباره این دستورکار نیز اصرار بر خواست شورا بوده چون اصلاحات انجام شده براساس قانون بوده است.

مورد دیگری که در صحن امروز شورای شهر بررسی شد، نامه شهرداری شیراز، درباره تفریغ بودجه سال 1400 شهرداری شیراز بود که مقرر شد موضوع جهت بررسی به کمیسیون برنامه، بودجه، امورحقوقی و املاک شورا ارسال و پس از بررسی به کمیسیون تلفیق ارجاع داده شده و در دستور کار هفته آتی صحن شورا نیز قرار گیرد.

ابراهیم حسینی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر نیز در این باره گفت: در تاریخ چند دهه شهرداری اولین بار است که گزارش تفریغ بودجه 1400 در این تاریخ تقدیم شورا می‌شود که به دبیر خانه ارسال شد و بررسی‌ها در کمیسیون برنامه و بودجه انجام می‌شود‌.

وی با بیان اینکه تفریغ بودجه تا روز  شنبه بررسی می‌شود و در صحن یکشنبه آینده گزارش کامل تفریغ  1400 و تفریغ بودجه 1400 در دستور کار قرار می‌گیرد، افزود: گزارش تفریغ بودجه نهایی شده و کلیات آن به شورا ارسال شده است‌.

انتهای پیام /س

نظرات بینندگان