کد خبر: ۱۵۴۶۳۴
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۵ - ۳۰ خرداد ۱۴۰۱

70 درصد شهرستان های استان فارس دارای اقامتگاه بوم گردی هستند/بوم گردی گامی در راستای انتقال فرهنگ اصیل ایرانی

یکی از ساده‌ترین راه‌های ایجاد اشتغال که بهترین راه برای انتقال فرهنگ اصیل و زیبای اقوام فارسی است، ایجاد و حمایت از مراکز بوم‌گردی است.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، اقامتگاه بوم گردی به خانه های قدیمی بازسازی شده اطلاق می شود كه در آن سعی بر این است تا مهمانان با شیوه سنتی زندگی در آن محل خاص آشنا شوند و در محیطی طبیعی از جاذبه های گردشگری لذت ببرند.

گردشگران و مسافران علاوه بر علاقه مندی برای حضور و تجربه اقامت در روستاها و مناطق دیدنی استان فارس، كم هزینه بودن این نوع اقامتگاهها نسبت به اقامتگاه های رسمی همچون هتل و متل راعلت میل و رغبت برای استفاده از این فضاها می دانند.

 استان فارس دارای فرهنگ‌ و هنرهای اصیل متفاوتی است که می‌توان با استفاده از این منابع ملی به‌خوبی در راستای جذب توریست و گردشگر از آن استفاده کرد.

یکی از ساده‌ترین راه‌های ایجاد اشتغال که بهترین راه برای زنده نگه‌داشتن و انتقال فرهنگ اصیل و زیبای اقوام فارسی است، ایجاد و حمایت از مراکز بوم‌گردی است. از طریق ایجاد این مراکز و رسیدگی مناسب به آن‌ها می‌توان سالانه شاهد ورود گردشگران بی‌شماری به کشور بود. همچنین بوم‌گردی مزایای زیادی ازجمله کمک به اقتصاد ساکنان بومی آن  استان را دارد.

در این راستا با توجه به مشکلات اماکن و اقامتگاه های بوم گردی استان فارس خبرنگار شیرازه با  محمد کاظم بهادری پور سرپرست معاونت گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی استان فارس گفتگویی انجام داده است.

وی به راه اندازی 174 واحد بوم گردی در استان فارس اشاره کرد و گفت: این اماکن در سه حوزه شهری روستایی و عشایری  راه اندازی شد و همچنین صدور پروانه اقامتگاه های بوم گردی بر اساس  دستور العملی بود که در دی ماه سال 1393 ابلاغ شد.

بهادری پور در ادامه افزود: در سال 1395 مجوز  بیست واحد بوم گردی  و در سال 96 سی واحد، در سال 97  سی و شش واحد  و در سال 98  چهل و شش واحد ،  در سال 99 بیست و نه واحد  و  در سال 1400 یازده واحد راه اندازی شده است.

سرپرست معاونت گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی استان فارس  با بیان اینکه تسهیلاتی برای راه اندازی اقامتگاه ها داده شده است گفت: در برخی از شهرستان ها امکان ایجاد تسهیلات سنگین گردشگری برای مثال هتل را نداریم.

وی با اشاره به ویژگی  های واحد بوم گردی افزود: ساختار ساختمانی باید  شکل و ظاهر را حفظ کرده و نوع خدماتی که در آن ارائه می شود با استقرار خانواده روستایی صورت بگیرد و همچنین شرایط پذیرایی های لازم را داشته باشد؛ با استفاده از مواد غذایی آن روستا و همچنین می بایست فرهنگ روستایی را به گردشگر انتقال دهدتا گردشگر بتواند  زندگی در روستا را لمس و درک کند.

بهادری پور  در ادامه گفت :این خانه ها و اقامتگاه ها  تعدادی اتاق دارند که قابلیت مهمان پذیری داشته و رسم ایرانی هارا با ضوابط بومی گردشگری انجام می دهند ضمن اینکه با رعایت اصول ساختمانی  و داشتن ضوابط استحکام بنا در نظر گرفته میشود که در واقع خطری برای گردشگرانی که اقامت میکنند نداشته باشد. 

وی با بیان اینکه اداره کل گردشگری استان، هر کسی که تقاضایی در مورد اقامتگاه های بوم گردی داشته باشد را پیگیری و بررسی می کند، گفت: اگر شرایط های لازم را داشت کمک میکنیم تا  اقامتگاه فعال و راه اندازی شود.

سرپرست معاونت گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی استان فارس ادامه داد: ساختمان ها باید بیمه  آتش نشانی داشته باشند.

این مقام مسئول به تسهیلات داده شده جهت راه اندازی اقامتگاه ها اشاره کرد و افزود: به افرادی که قصد دارند در بخش گردشگری فعالیت و آن را توسعه دهند در قالب تسهیلات بانکی مبالعی با سود ۱۶ درصد در شهرها و برای مناطق روستایی با سود ۶ درصد اعطا میشود

 وی در ادامه گفت: تسهیلات دیگری در قالب بانک سینا که با هماهنگی وزارت کشور انجام شد و به روستاها و عشایری ها داده شد تا بتوانند این اماکن و اقامتگاه هارا توسعه و راه اندازی کنند.

بهادری پور در ادامه با بیان اینکه 70 درصد شهرستان های استان فارس دارای  اقامتگاه بوم گردی هستند تصریح کرد: در سال ۱۳۹۹ به دلیل شیوع ویروس کرونا استقبال از راه اندازی اقامتگاه های بوم گردی کاهش یافت و  ۲۹ واحد راه اندازی شد و در سال ۱۴۰۰ نیز تنها ۱۱ مورد تاسیس گردید

سرپرست معاونت گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی استان فارس در ادامه گفت: امسال 7 مجوز راه اندازی اقامتگاه صادر شده و پیش بینی میشود تا پایان سال تقریبا  15 واحد به بهره برداری برسد.

وی با بیان اینکه اقامتگاه هایی که در مسیر جاده های اصلی قرار دارند از بازدید گردشگر بسیار بالایی بر خوردار هستند افزود : گردشگران روحیه و سلیقه های متفاوتی دارند و بعضی از فضای روستایی بر اساس علاقه بازدید میکنند و بعضی دیگر از هتل ها استفاده میکنند همچنین بعضی از شهرستان ها پذیرش گردشگران خارجی را هم دارند .

بهادری پور در پایان گفت: اطلاع رسانی و تبلیغات باید افزایش یابد؛ همچنین در حد امکان اقامتگاه های بوم گردی  به اداره کل معرفی شده و در سایت اداره  اسامی و نشانی قرار گرفته شده است  و  گردشگران میتوانند با مراجعه به سایتwww.chdo.ir در قسمت معاونت گردشگری لیست اقامتگاه ها را مشاده کنند.

سخن آخر خطاب به  مسؤولین:

 انتظار می‌رود که با ایجاد ساختارهای مناسب و فراهم نمودن بسترهای مناسب جهت توسعه بوم گردی، به فعالین این بخش در جهت معرفی و فرهنگ بوم‌گردی و اشتغال‌ زایی کمک کرده و از آنان حمایت نمایند.


انتهای پیام /ف


برچسب ها: شیرازه ، فارس ، شیراز
نظرات بینندگان