کد خبر: ۱۵۴۷۱۸
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۶ - ۰۴ تير ۱۴۰۱

دارهای قالی فارس به دست مسئولان چشم امید بسته اند

فرش از جمله اقلامی است که می تواند به عنوان یک کالای صادراتی غیرنفتی تلقی شود چرا که هنوز جایگاه و ارزش خود را در بازار کشورهای همسایه حفظ کرده و در تمام جهان شناخته شده و از دید صاحب نظران تا کنون هیچ کشوری نتوانسته فرشی به کیفیت و مرغوبیت فرش ایران تولید کند، اما مدتی است ظرفیت این صنعت خوش نقش مورد غفلت واقع شده و چشم انتطار حمایت متولیان حوزه فرش است.
به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه ،فرش ایرانی هم چون زعفران یکی از برندهای نام آشنایی است که مشتریان بسیار پر و پا قرصی در دنیا دارد اما با تنگ‌تر شدن حلقه تحریم و موانع دیگر بر سر راه صادرات حالا بسیاری ازاین‌دست بافته‌های ایرانی در کارگاه‌های قالی‌بافی خاک می‌خورند.

متأسفانه در حال حاضر بازار صادرات و خریدوفروش فرش کاملاً بی‌رونق است تا حدی که فروشندگان قالی دست‌بافت به ما می‌گویند در آستانه ورشکستگی قرار دارند!

بدون شک نام بردن از فرش دستباف در هر نقطه از این کره خاکی بدون یاد کردن نام مقدس ایران، پوچ، ابتر و بی ارزش خواهد بود. ایران یکی از خاستگاه ها و زادگاه های اصلی فرش دستباف بوده و در حال حاضر یکی از مهم ترین و مؤثرترین کشورهای جهان در بازار هنر صنعت فرش دستباف می باشد.

واقعیت‌ این است كه‌ جریان‌ رشد و گسترش‌ تولید فرش‌ و راه‌یابی‌ آن‌ به‌ بازارهای‌ خارج، در مسیر حركت‌ خود دچار مفاسد و مشكلاتی‌ شده است.

در همین راستا خبرنگار شیرازه در گفتگویی اختصاصی با غلامحسین زنهاری، رئیس فرش سازمان صمت استان فارس به بررسی چالش های حوزه فرش دستباف پرداخته  است.

وی با بیان اینکه فرش دستبافت ایرانی نشانه فرهنگ عمیق و بومی است گفت:فرش دستبافت  تجسم زنده از فرهنگ و هنر  سرزمین در ادوار مختلف تاریخ و نشانه فرهنگ ریشه دار مردم این سرزمین است که نه تنها در مقابل  هجوم اقوام مختلف مقاومت کرده بلکه توانسته فرهنگ های تحمیلی بیگانه را در خود حل نموده  و به آن سیمای ایرانی ببخشد.

 زنهاری در ادامه افزود: کیفیت این کالا که ترکیبی از هنر و صنعت است، به سهولت باعث گذر آن از مرز های تاریخ به زمان حال گردیده است به گونه ای که می توانیم حضور و گسترش آن را حتی در شرایطی که صنایع ماشینی راهی دلپذیر زندگی انسانی را مورد هجوم قرار داده را احساس کنیم .

لزوم فرهنگسازی در اهمیت مردم به فرش دستبافت

 رئیس فرش سازمان صمت استان فارس با بیان اینکه فرش دستبافت باید به عنوان یک تولید مفید ملی با ابعاد گسترده و یک صنعت خود کفا هرچند دستی و سنتی  در جامعه مطرح شود بیان کرد: دولت و مردم باید نسبت به سرنوشت این کالا و صد هزار نفری که در تولید آن نقش دارند و از طریق آن زندگی و امرار معاش می نمایند توجه کنند.

وی درادامه تصریح کرد:باید دانسته شود که فرش دست بافت به غیر از یک کفپوش زیبا با نقش های هنرمندانه، یک کالای با ارزش تولیدی است که به تمام ضوابط و قوانین حمایتی مربوط به حوزه کسب و کار و تولید نیاز مند است همچنین به جرآت می توان گفت فرش دست بافت یک بسته فرهنگی کامل و تولید کننندگان و صادرکنندگان این کالا سفیران فرهنگی  جمهوری اسلامی ایران هستند.

زنهاری به چالش ها و عمده ترین مشکلات حوزه صنعت فرش دستبافت اشاره کرد و گفت: بالا بودن هزینه تولید و کمبود مواد اولیه مانند پشم و رنگزا های گیاهی که به دلیل خشک سالی است همچنین عدم استقبال دانش آموزان و دانش جویان برای ادامه دادن درس در این رشته است.

وی در ادامه گفت: کاهش بازار های هدف به دلیل عدم امکان انتقال پول و بالا بودن هزینه های حمل و نقل  همچنین وجه تمایزی فرش دستبافت نسبت به فرش ماشینی مشخص شود و عدم برگزاری نمایشگاه های تخصصی فرش دستبافت در بازار های هدف صادراتی از عمده ترین مشکلات حوزه صنعت معدن است.

 رئیس فرش سازمان صمت استان فارس به  بیان راه کار و پیشنهادی که می تواند در این مقطع کمک بسزایی برای ارتقا و توسعه ی فرش دستبافت استان کشور و حتی استان ها داشته باشد پرداخت و گفت:ایجاد اتاق فکر ملی با استفاده از دیدگاه های صاحبنظران بخش خصوصی و دولتی استان ها تهیه و تدوین برنامه راهبردی فرش دست بافت با در نظر گرفتن شرایط تحریمی موجود و ارائه تقویم زمانبندی انجام کار ها در سطح ملی و استان با مشارکت زی نفعان همچنین پیگیری تخصیص اعتبارات  ملی و استانی جهت  برگزاری دوره  های آموزشی مرتبط است.

وی در ادامه اضافه کرد: در همین بحث استانی هماهنگی با مدیریت برنامه ریزی استان جهت مساعدت در تخصیص اعتبارات لازم در استان است اعتباری که سازمان مدیریت برنامه ریزی استان فارس می تواند بدهد بودجه عمرانی است که قابلیت  استفاده برای برگزاری دوره های آموزشی مرتبط  در سطح پایه بافندگان تولید کنندگان و صادر کنندگان در استان هارا دارد.

زنهاری با بیان اینکه در استان فارس بیشترین تولید کنندگان به صورت غیر متمرکز فعالیت می‌کنند گفت : تولید به صورت خانگی در روستاها انجام میشود و  تولید کنندگانی را در رده های مختلف از جمله متوسط و خرد  وجود دارد و باید تولید کنندگان خرد و متوسط بتوانند محصولات خود را به صورت فروش صادراتی انجام دهند.

وی با بیان اینکه هماهنگی با ستاد نیرو های مسلح  کمک به سزایی به مصرف کننده میکند گفت:  استفاده از اماکن نظامی بلا استفاده در عرضه مستقیم  و بدون واسطه فرش دست بافت استان ها میتواند  کمک به سزایی به تولید کنندگان و مصرف کنندگان کند چرا که مصرف کنندگان بدون واسطه محصولات و تولیدات دست بافت را خریداری کنند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه تخصیص اعتبارات کمک بسزایی به صنعت فرش میکند بیان کرد:هرچه  روی بحث اموزش کاربردی دانش آموزان از ذطراحی سنتی و کامپیوتری و رنگ رزی و بافندگی وارد کار شود کمک میکند درامد زایی آنها بیشتر شود و اقبال دانش آموزان برای ورود به این رشته بیشتر خواهد شد.

زنهاری با بیان  اینکه حمایت مالی  از حضور شرکت های تعاونی موفق در نمایشگاه های درون و برون مرزی  میتواند به صنعت فرش کمک کند تصریح کرد :موضوع مهم پوشش بیمه ای قالی بافان است که در حال حاضر قالی بافان در روستا فعالیت کرده و فرش باف هستند بعضا از پوشش بیمه ای قالی و فرش محروم مانده  و دسترسی نداشته و یک معضل بزرگ است.

وی در ادامه گفت:اگر دولت اعتباری قرار دهد برای این صنعت قاعدتا در روستا ها دختران قالی باف، تشویق شده و  در امر تولید در آینده مشارکت دارند.

 رئیس فرش سازمان صمت استان فارس حمایت شرکت های دانش بنیان را یک امر مهم دانست و گفت:  با توجه به سخنان مقام معظم رهبری و شعار سال همچنین  در ایجاد سامانه و اپلیکیشن های مرتبط برای فروش بر خط و نمایشگاه های مجازی از اوایل سال تا کنون  چندین پیشنهاد داده شده است.

زنهاری در ادامه گفت: شهرداری ها میتوانند در دیوار نویسی  و نقاشی های دیواری  در کنار پل ها و بالا گذر کنار گذر ها  و جا هایی که میتوان از نقوش فرش دستبافت استفاده کرد با رزومه ها و توضیحی در موردنقش فرش ها داشته و از صنعت فرش دست بافت حمایت کنند.

وی در پایان افزود: شهرداری ها میتوانند از فرهنگسرا های خود استفاده کرده و همچنین پیشنهادی داده شده که در فرهنگسرای استاد محمد بهمن بیگی واقع  در شهرک فرزانگان شیراز که این فرهنگسرا به عنوان یک خانه فرش شیراز استفاده شود.

سخن آخر اینکه:

فرش از جمله اقلامی است که می تواند به عنوان یک کالای صادراتی غیرنفتی تلقی شود چرا که هنوز جایگاه و ارزش خود را در بازار کشورهای همسایه حفظ کرده و در تمام جهان شناخته شده و از دید صاحب نظران تا کنون هیچ کشوری نتوانسته فرشی به کیفیت و مرغوبیت فرش ایران تولید کند، در این میان  فرش های دستباف که حکایت از بافت تارو پودهایی رنگی در لابه لای دستان توانمند و هنرمندانه زنان و مردان این مرز و بوم دارد زبانزد جهانیان است، اما مدتی است ظرفیت این صنعت خوش نقش مورد  غفلت واقع شده و چشم انتطار حمایت متولیان حوزه فرش است.

انتهای پیام/ف 


 



 




برچسب ها: شیرازه ، فارس ، شیراز
نظرات بینندگان