کد خبر: ۱۵۴۷۴۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۱ - ۰۶ تير ۱۴۰۱
معاونت فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان با حضور در دفتر شیرازه مطرح کرد:

رفع مشکلات جوانان نیازمند همت بلند مسئولان/فارس در حوزه طلاق و ازدواج جز استانهای میانی کشور است

با توجه به سخنان رهبر معظم انقلاب، توجه به امور جوانان یک موضوع بسیار مهم است که نیازمند همت همه جانبه مسئولان می باشد تا یک جوان در مسیر پیش رو چه در حوزه فرهنگ، چه اشتغال و چه ازدواج مطمئن گام بردارد تا به سر منزل مقصود برسد.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه ،تاثیرگذارترین قشر جامعه یعنی جوانان در طول سال‌های گذشته متولی چندان مقتدری نداشته‌اند و همین امر سبب‌شده برنامه‌ها در حوزه جوانان آن‌طور که باید پیش نرود. هر روز به تعداد جوانان جویای‌کار افزوده می‌شود.

آمارهای بیکاری در کشور نگران‌کننده است. در مقابل،  قیمت خرید یا اجاره مسکن هم سر به فلک زده و جوانان همان‌طور که نمی‌توانند به تهیه مسکن اقدام کنند از ازدواج نیز سر باز می‌زنند و این روند زنجیروار ادامه دارد چون اگر ازدواجی صورت نگیرد، شاهد فرزندآوری نیز نخواهیم بود و این روند پیری جمعیت کشور را سرعت می‌بخشد.

امروزه جوانان بسیاری با توجه به شرایط موجود از ازدواج دوری می‌کنند و با کاهش آمار ازدواج روبه‌رو هستیم که این روند نگران‌کننده است. دلایل متعدد اقتصادی و فرهنگی ازدواج جوانان را تهدید می‌کند که در این زمینه نیازمند فرهنگ‌سازی برای ازدواج‌های ساده و حمایت دولت و خانواده‌ها هستیم.

همچنین با توجه به سالروز ازدواج آسمانی حضرت فاطمه (س) و حضرت علی(ع) که  چند سالی است در تقویم رسمی کشور با عنوان «هفته ازدواج» ثبت شده است، انتظار می‌رود دستگا‌ه‌های متولی امور جوانان، در گردباد مشکلات و چالش هایی که دست و پای جوان ایرانی را برای ازدواج بسته است با خبرهای خوش و برنامه‌های عملیاتی در هفته پیش رو راه‌گشای ازدواج برای جوانان باشند.

با توجه به سخنان مقام معظم رهبری که دغدغه همیشگی شان جوانان بوده است می‌توان گفت: در طول تاریخ انقلاب اسلامی و پیش از آن نیز هیچ مسئولی به این میزان به به دنبال بها دادن به جوانان نبوده است. بیانات مقام معظم‌ رهبری  در دیدار با جوانان و نامه‌های شان به جوانان جهان گواه این موضوع است.

ایشان مهر ماه سال ۹۶ در دیدار با نخبگان علمی کشور، جوانان را امید تحقق اهداف کشور خواندند و فرمودند: (جوان‌ها از فرصت استفاده کنید. امروز فرصت برای شما هست که بتوانید آینده‌ی کشورتان را بسازید. من همیشه وقتی در بین جوان‌ها هستم - بخصوص جوان‌های نخبه)

اما افق رهبر معظم انقلاب برای امید به نسل جوان، تنها به جوانان کشور محدود نمی‌شود و ایشان تحقق عدالت و سعادت در جهان را به دستان جوانان همه سوی عالم می‌دانند همچنین رهبر معظم انقلاب همواره در خصوص جوانان دغدغه هایی داشتند که در سال های اخیر مضاعف شده است، این دغدغه ها معمولا در مناسبت های خاص تبیین و تکرار می شود و به انواع مختلفی بیان می گردد.

وزارت ورزش و جوانان یکی از نهاد‌هایی است که می‌تواند در این زمینه اقدامات فرهنگی مناسب و موثری را اتخاذ نماید در همین راستا پایگاه تحلیلی خبری شیرازه 25 فروردین ماه گزارشی(شناسايی نخبگان جوان مهم ترین اقدام رسالتی امور جوانان فارس)در مورد موضوعات مختلف جوانان از جمله شناسایی نخبگان و اشتغال و بیکاری همچنین طلاق و ازدواج منتشر کرد که در آن گفتگویی با مهدی سر فراز شکوهی سرپرست معاونت فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان فارس داشته است.
رفع مشکلات جوانان نیازمند همت بلند مسئولان است/فارس در حوزه طلاق و ازدواج جز استانهای میانی کشور است

در این گزارش آمده بود که بررسی موانع و مشکلات ازدواج و اشتغال جوانان، وضعیت شرکت های دانش بنیان و آشنایی با سمن ها از جمله اقداماتی است که امور جوانان به آن باید عمل کند، همچنین شکوهی در مصاحبه قبلی خود با خبرنگار ما از شناسایی نخبگان استان  که یک اقدام مهم رسالتی است خبر داد.

در ادامه پیگیری شیرازه، جهت تحقق یافتن گفته های شکوهی معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان، این پایگاه تحلیلی خبری با دعوت از وی به بررسی زوایای مختلف و شرح وظایف این معاونت پرداخت.

 سرفراز شکوهی با حضور در جمع خبرنگاران شیرازه، با تاکید بر اینکه شناسایی جوانان نخبه یک امر ضروری است گفت:  منظور از جوانان نخبه  جوانانی است که در روستا ها و مناطق محروم  برای مثال روستا های داراب، کازرون ، اقلید فعالیتی انجام می دهند را شناسایی کرده و به دستگاه های مربوطه معرفی کنیم.

وی افزود: 6 ستاد ساماندهی امور جوانان شهرستان را  شخصا شرکت کرده و چند شهرستان را با ریاست فرماندار همان شهر و با حضور معاون جوانان اداره کل جلساتی را برگزار کردیم.

سرفراز شکوهی در ادامه بیان کرد: در بحث ستاد ساماندهی امور جوانان، استان فارس مقام اول را دارد همچنین  به تمام  فرماندار ها و رئسای ادارات اعلام شده که  هر نخبه ای در حوزه های مختلف شناسایی کردند معرفی کرده تا پیگیری های لازم انجام شود.

سرپرست معاونت فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان فارس در ادامه با بیان اینکه از رسانه ها تقاضا داریم هر نخبه جوانی را که صاحب ایده ، فکر و اثر است را به ما معرفی کرده تا به استاندار فارس اطلاع داده شود، از اقدامات انجام شده در بخش نخبگان خبر داد و گفت: 30 نفر از جوانان نخبه صاحب ایده را  برده ایم  به  حلسه با استاندار  که  ایده های خود را بیان کرده همچنین 100 تقاضا نامه  آماده همکاری با جوانان  مختلف استان را  به استانداری تحویل داده و  استاندار به تمام نامه ها پاسخ داده و ارجاع داده شده به ادارات ، بانک ها ، معاونت ها  و حوزه  ورزش جوانان فارس و قطعا هیچ کم کاری صورت نمی گیرد.

وی به بیان مشکلات ازدواج پرداخت و گفت: در مسئله ازدواج اگر از بانکها کم کاری دیده شد با ذکر مصداق اطلاع داده چراکه موظف هستیم مشکلات را به اداره کل بازرسی استانداری ارجاع دهیم.

شکوهی در ادامه با بیان اینکه مقام استان فارس در حوزه پرداخت وام ازدواج با  شاخص 86/4 درصد پرداختی مطالبات در سطح متوسط کشوری قرار دارد، گفت: اگر جوانان در دریافت وام ازدواج با مشکلاتی رو به رو شدند با عنوان کردن تقاضای مکتوب پیگیری های لازم صورت می گیرد و نتیجه را اعلام می کنیم.

وی از برگزاری سومین ستاد ساماندهی جوانان استان فارس همزمان با سالروز ازدواج حضرت فاطمه (س) و حضرت علی (ع) و هفته ازدواج خبر داد و گفت: در 9 سال اخیر فقط دو بار ستاد سازماندهی استانی تشکیل شده بود.

 سرفراز شکوهی به اقدامات پیش روی مجموعه معاونت امور جوانان اشاره کرد و افزود: در هفته آینده ستاد ساماندهی شهرستان فراشبند برگزار خواهد شد.

مبحث طلاق و آمار و ارقام موجود در استان و شرح وظایف این معاونت در این خصوص از دیگر مباحثی بود که خبرنگاران شیرازه در گفتگوی شکوهی به آن اشاره کردند.

وی در این راستا با اعلام  وضعیت طلاق در استان فارس اظهار کرد: در این معاونت اولویت با بحث ازدواج و تشویق و ترغیب جوانان به سمت این امر پسندیده می باشد، به همین منظور دستور کار ویژه ای برایمان تعریف و طراحی شده است که ابتدا باید بر مبنا آن حرکت کنیم.اما
 با راه اندازی 17 مرکز مشاوره خانواده در شیراز و شهرستان ها تلاش کردیم هم در بحث ازدواج و هم طلاق به حوانان مشاوره دهیم تا حین ازدواج با مشکلات کمتری روبرو شوند.

این مقام مسئول با بیان اینکه یکی از اقدامات ورزش جوانان در خصوص ازدواج  مشاوره است اظهار کرد: وضعیت استان فارس هم در حوزه طلاق و هم ازدواج جز استان های متوسط و میانه کشور است.

 سر فراز شکوهی اشاره ای هم به وضعیت بیکاری و اشتغال در استان فارس کرد و افزود: در خصوص نرخ بیکاری نیز استان فارس جز استانهای میانی کشور محسوب می شود.


معاونت فرهنگی امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان فارس در ادامه با بیان اینکه استان فارس دارای سه ویژگی و شاخصه مهم در خصوص اقلیم شغلی است، عنوان کرد: هر استان تنها دارای یک یا دو ویژگی بارز در این خصوص است اما فارس دارای جمعیت شهری، روستایی و عشایری است که هر کدام به نوبه خود شرایط مناسبی جهت اشتغال رقم می زنند.

شکوهی در انتها با بیان اینکه ما در استان با شرایط متفاوتی روبرو هستیم، اعلام کرد: در حال حاضر برخی شهرستانهای استان مانند لامرد از وضعیت اشتغال بسیار خوبی به نسبت دیگر شهر ها برخوردار است.

سخن آخر به مسئولین 

توجه به امور جوانان به دلیل فرابخشی بودن آن، وظیفه‌ای ملی است و جوان محوری در اندیشه، پندار، کردار و رفتار همه‌ دستگاه‌های مسئول در کشور می‌تواند تضمین کننده‌ی تحقق رشد و اعتلای نسل جوان و بستری مناسب برای استفاده‌ بهینه از استعداد و توانایی‌های آنها باشد.

بدیهی است که ایجاد فضایی مناسب برای فراهم آوردن فرصت‌ها و تحقق نیاز‌ها و خواسته‌های جوانان، نیازمند مدیریت و برنامه ریزی از سوی تشکیلاتی کاراست که اکنون صِرف وجود معاونتی با نام جوانان در وزارت ورزش کافی نیست.

همچنین با توجه به سخنان رهبر معظم انقلاب، توجه به امور جوانان یک موضوع بسیار مهم است که نیازمند همت همه جانبه مسئولان می باشد تا یک جوان در مسیر پیش رو چه در حوزه فرهنگ، چه اشتغال و چه ازدواج مطمئن گام بردارد تا به سر منزل مقصود برسد.

انتهای پیام/ف





برچسب ها: شیرازه ، فارس ، شیراز
نظرات بینندگان