کد خبر: ۱۵۴۷۸۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۰ - ۰۸ تير ۱۴۰۱
مشاور موسسه بهارنکو در گفتگو با شیرازه:

زوجین آگاهانه و عاقلانه انتخاب کنند

حمزه ای گفت: خانواده جز اساسی، اصلی و پایه ی هر جامعه است و اگر نهاد خانواده در اجتماع منسجم نباشد، آن جامعه رو به زوال می رود.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، عباس حمزه ای مسئول دفتر امور ارتباطات،همکاری ها و نمایندگی های شهرستانها و مشاور موسسه بهارنکو در خصوص اهمیت مشاوره های قبل از ازدواج بیان کرد: به تعبیر مقام معظم رهبری، جامعه اسلامی بدون بهره مندی کشور از نهاد خانواده سالم، سرزنده و با نشاط امکان ندارد پیشرفت کند.

وی افزود: خانواده جز اساسی، اصلی و پایه ی هر جامعه است و اگر نهاد خانواده در اجتماع منسجم نباشد، آن جامعه رو به زوال می رود.

حمزه ای بنای تشکیل خانواده ی سالم را ازدواج سالم خواند و بیان کرد: افراد برای رانندگی آموزش تئوری و عملی دیده و بعد از قبولی در آزمون، گواهینامه دریافت و  رانندگی می کنند.

 مشاور موسسه بهارنکو شرکت زوجین در دوره های آموزشی را ضروری دانست و افزود: بر اساس پژوهش های انجام شده در استان، تا قبل از سال ۸۸، عدم آشنايی زوجین با مهارت های زندگی و ناآشنا بودن زوجین به حقوق و تکاليف خود، علت عمده طلاق ها بوده است.

این مشاور اذعان کرد: متاسفانه آموزش های مرتبط با مهارت های زندگی، نه در مدارس و نه در دانشگاه تدریس نمی شود و زوجین به این میحث آشنایی چندانی ندارند.

حمزه ای تصریح کرد: زوجین به صورت هیجانی ازدواج کرده و وارد زندگی شده و نسبت به حقوق و تکالیف خود آشنایی ندارند و با توجه به تفاوت های اخلاقی و شخصیتی در بعضی موارد به مشکل بر می‌خورند.

وی بیان کرد: مدیریت اختلاف سلیقه ها نیازمند این است که زوجین با حقوق و تکاليف هم آشنا باشند.

به گفته حمزه ای گروه موسسات دانش بنیان بهار نکو از سال ۸۹ بر اساس یک ضرورت در استان فارس راه اندازی شد و هیات دولت وقت، سفری به این استان داشته و طرحی به نام بهار نکو مصوب شد و طبق این طرح مقرر گردید برای زوجینی که جهت انجام آزمایش ازدواج مراجعه می‌کنند، دوره های آموزشی تکمیلی برگزار شود.

این مشاور خانواده افزود: کارهای پژوهشی انجام و نیازهای زوجین بررسی شد و مهارت زندگی، احکام و حقوق، روانشناسی زن و مرد، اقتصاد در خانواده، طب و تغذيه و بهداشت جنسی سرفصل های آموزشی موسسه بهارنکو برای زوجین قبل از ازدواج است.

وی تصریح کرد: در کنار آموزش های الزامی قبل از عقد، مشاوره های الزامی حین عقد هم داریم. تمامی زوجین باید در آموزش های قبل از عقد شرکت کنند و ۵ گروه از زوجین پر خطر باید در جلسات مشاوره هم به صورت الزامی شرکت کنند.

 مشاور موسسه بهارنکو بیان کرد: دختران زیر ۱۸ سال، پسران زیر ۲۰ سال، خانم هایی که بیش از ۵ سال از آقا بزرگتر هستند، آقایانی که بیش از ۱۰ سال از خانم بزرگتر هستند و ازدواج های مجدد و رجوعی جز گروه های پرخطر مذکور هستند که با در نظرگرفتن سایر فاکتورها، به این افراد مشاوره هایی ارائه می شود.

حمزه ای اذعان کرد: بعد از کلاس های آموزشی الزامی و مشاوره های الزامی، یک مجموعه آموزشی در اختیار این زوجین قرار می گیرد که در واقع نقش کمک آموزشی دارد.

این کارشناس افزود: مشاور تلاش می کند ملاک ها و معیارهای زوجین را بررسی نموده و با زوجین و خانواده ها صحبت کند و در کنار مشاورین، مددکارانی هم داریم که به صورت ویژه مددکاری را پیش می برند.

وی خاطر نشان کرد: تلاش ما این است که ازدواج ها، ازدواج های عاقلانه و آگاهانه باشد.

مسئول دفتر امور ارتباطات،همکاری ها و نمایندگی های شهرستانها و مشاور موسسه بهارنکو در ادامه بیان کرد: ۷۰ درصد طلاق ها به عدم مدیریت صحیح روابط جنسی بر می گردد و ما در بهارنکو مطالب آموزشی بهداشت جنسی و طب و تغذيه سالم و مزاج زوجین را بیان می‌کنیم تا زوجین روابط جنسی مناسبی داشته و در زندگی به مشکل نخورند.

حمزه ای اظهار کرد: در سال ۱۳۹۴ بررسی هایی توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی در کلانشهرها صورت گرفت، در این بررسی ها مشخص شد روند طلاق در ازدواج های یک ساله و پنج ساله در کل کشور روبه افزایش و نگران کننده است، ولی در استان فارس این روند کاهشی و طلاق های زیر یک ساله در شیراز از ۱۴ درصد به ۶.۸ درصد رسیده و طلاق های زیر ۵ سال،  از ۴۵ درصد به ۲۸ درصد رسیده بود.

بنا به گفته این مشاور علت اصلی این کاهش، طرح بهار نکو بوده و همین امر باعث شد که در شورای فرهنگ عمومی کشور و شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور مقرر شود که به همان شکلی که آموزش های بهارنکو در شیراز و فارس انجام می شود در سایر نقاط کشور با همکاری دستگاه های مسئول صورت گیرد.

وی خاطر نشان کرد: با آمارهای ارائه شده توسط ثبت احوال و بررسی های صورت گرفته توسط ما، طلاق زیر یکساله ها در شهر شیراز قبل از سال ۱۳۸۸  و تاسیس بهارنکو، ۱۴ درصد بوده و در حال حاضر طبق آمار رسمی ثبت احوال، ۲.۵ درصد است و طلاق های زیر یک ساله استان فارس قبل از راه اندازی بهار نکو ۱۶.۸ درصد بوده که بعد از راه اندازی این مؤسسه به ۴.۵  درصد رسیده است.

حمزه ای افزود: طلاق های زیر ۵ ساله استان از ۵۱ درصد در سال ۱۳۸۸ به ۳۱.۷ درصد در سال ۱۴۰۰ رسیده است و طلاق های زیر ۵ ساله شهر شیراز نیز در همین بازه زمانی از ۴۵.۲ درصد به ۲۲.۷ درصد رسیده است.

وی از توسعه فعالیت های بهارنکو خبر داد و گفت: اگر زوجین ۵ سال اول زندگی را که به نوعی ۵ سال حیاتی است به خوبی مدیریت کرده و و تنش ها کم شود انتظار می رود که زندگی شان دوام داشته باشد و خطر طلاق بعد از ۵ سال کمتر می شود.

این مشاور اذعان کرد: به دلایل مذکور از سال ۱۳۹۱ بر روی آموزش های پس از ازدواج نیز تمرکز کرده و زوجین را بعد از گذراندن کلاسهای اولیه و عقد رها نمی کنیم و دوره های آموزشی در قالب کارگاه ها و همایش ها و پرسش و پاسخ برای زوجین داریم.

مسئول دفتر امور ارتباطات،همکاری ها و نمایندگی های شهرستانها و مشاور موسسه بهارنکو تصریح کرد: به این نتیجه رسیدند که بیان کرد: موسسه مشاوره تابان به عنوان یکی از موسسات زیر مجموعه بهار نکو، وظیفه ارائه آموزش های پس از ازدواج به زوجین را بر عهده دارد و یکی دیگر از خدمات این موسسه، ارائه مشاوره به زوجین است.

انتهای پیام/ر


نظرات بینندگان