کد خبر: ۱۵۴۷۹۱
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۱ - ۰۸ تير ۱۴۰۱
رئیس دیوان عالی کشور:

حکم نهایی پرونده شهید رنجبر به زودی صادر خواهد شد

مرتضوی مقدم به پرونده شهید رنجبر اشاره و با تاکید بر اینکه تلاش ما بر تسریع در روند صدور حکم بدون نقص در این پرونده است، گفت: در این پرونده نقصی به نظر قضات شعبه رسید مبنی بر ادعای جنون داشتن و کمیسیونی باید تشکیل می‌شد که اکنون نقص برطرف شده و به زودی تصمیم گیری و پرونده به مرحله نهایی می‌رسد.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، حجت‌الاسلام سید احمد مرتضوی مقدم چهارشنبه ٨ تیر در همایش "ناگفته‌های حزب" که به مناسبت هفته قوه قضائیه در شیراز برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای حزب جمهوری اسلامی، به گوشه ای از اتفاقات صدر اسلام تا کنون که ریشه نفاق موجب بروز آنها شده اشاره کرد و گفت: منشا و علت حادثه هفتم تیرماه دفتر حزب جمهوری اسلامی نیز نفاق بود.

وی با بیان اینکه  در زمان پیامبر اسلام مردم گروه به گروه به اسلام پیوستند،افزود: عده‌ای از یهودیان که می‌دیدند هم کیشان و عامه مردم مجذوب مکتب اسلام شده‌اند و به آن می‌پیوندند، با کینه و ناراحتی سعی داشتند تا مانع پیوستن مردم به اسلام شوند.

مرتضوی مقدم ادامه داد: در جنگ احد هم عده‌ای زیادی از منافقین حضور و با بهانه‌های واهی سعی در تشویش جنگ و تضعیف روحیه مسلمانان داشتند و نفاق در آن زمان اینگونه پیاده می‌شد چرا که جرات نداشتند در مقابل پیامبر(ص)، مکتب را زیر سئوال ببرند و آن را تحریف کنند، اما در زمان تحویل و پس از رحلت پیامبر اسلام(ص)، عملکرد نفاق تغییر پیدا کرد.

رئیس دیوان عالی کشور در ادامه اظهارکرد: تعداد اهل نفاق زیاد نیست و عده‌ای دسته در خیابان راه می‌اندازند و برخی بی بصیرت دنبال آنها راه می‌افتند،هر زمانی که اسلام رو به رشد و دارای یک والی محکم بوده، نفاق هم رشد کرده است.

مرتضوی مقدم در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه انقلاب اسلامی به اراده الهی ظهور و بروز کرد که نه تنها ایران بلکه دنیا را تکان داد، گفت: چهل و چند سال از آن گذشته و طی این چهار دهه چه مصیبت و بحران‌هایی که متوجه این کشور نشده است، اما تفاوت این زمان با دوران حضرت علی (ع) در این است که بصیرت مردم نگذاشت تاریخ تکرار و ولی خانه نشین شود.

مرتضوی مقدم با بیان اینکه دردها و ناراحتی‌هایی زیادی طی این سال‌ها به ملت ایران تحمیل شده است، گفت: در زمان حادثه هفت تیر، همزمان کشور با چند اتفاق از جمله جنگ تحمیلی مواجه بود و هیچ کشوری نمی‌تواند این حجم از حوادث را تحمل کند؛ آنهم کشوری که هیچ تجهیزاتی ندارد.

وی با بیان اینکه بصیرت و حضور مردم بود که توانست نفاق را خنثی کرده و کشور را از این جریان نجات دهند، عنوان کرد: علاوه بر بصیرت مردم، وجود یک قطب چون امام راحل بود که به آرامی و با افق دید وسیع، کشور را نجات دادند و  مسیر را تعیین کردند و امروز هم رهبر معظم انقلاب راه را با همان صلابت ادامه می‌دهند.

رئیس دیوان عالی کشور در اد امه سخانان خود اشاره ای هم به ویژگی های دستگاه قضلئی کرد و گفت:استقلال دستگاه قضائی به این معنا است که در زمان رای دادن، سفارش و حب و بغض و تلفن‌ها بر قضاوت  اثری نداشته باشد. اگر توانستیم این کار را انجام دهیم، توانسته‌ایم قوه قضاییه‌ای مستقل داسته باشیم.

مرتضوی مقدم با تاکید بر اینکه قاضی هم باید مستقل باشد و از قرآن، خدا و قانون خط بگیرد، گفت: رسیدگی در این مرجع طبق قانون شکلی است و قاضی بر جریان دادرسی در پرونده‌ها نظارت می‌کند و سپس تصمیم و رای می‌دهد.

وی در ادامه به پرونده شهید رنجبر هم اشاره و با تاکید بر اینکه تلاش ما بر تسریع در روند صدور حکم بدون نقص در این پرونده است، گفت: در این پرونده نقصی به نظر قضات شعبه رسید مبنی بر ادعای جنون داشتن و کمیسیونی باید تشکیل می‌شد که اکنون نقص برطرف شده و به زودی تصمیم گیری و پرونده به مرحله نهایی می‌رسد.

انتهای پیام/س

نظرات بینندگان