کد خبر: ۱۵۴۷۹۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۶ - ۰۸ تير ۱۴۰۱

استرس، امید، هدف و انگیزه در کلام کنکوری های فارس

استرس و اضطراب بخشی از رقابت نفس گیر کنکور است و تقریبا می توان گفت اکثریت دانش آموزان نسبت به کنکور استرس دارند اما کاهش استرس و مدیریت آن توسط خود شخص و خانواده بسیار مهم است.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، همزمان با سراسر کشور، کنکور سراسری از امروز در استان فارس آغاز شده و به مدت 4 روز تا شنبه 11 تیر ادامه دارد.
کنکور و قبولی در آن برای بسیاری از دانش آموزان و خانواده های آنها یک امر ضروری و حیاتی است و برعکس عده ای، زندگی شان را به کنکور گره نمی زنند.

در این میان عده ای از دانش آموزان که به اصرار و اجبار والدین یا خواست قلبی خود تمایل به قبولی در کنکور دارند، روزهای سختی را پشت سرگذاشته و تا روز اعلام نتایج دچار استرس و ترس شدیدی می شوند به گونه ای که شرایط روحی و روانی آنان تحت تاثیر این موضوع قرار گرفته و گاه نیازم به روانشناس پیدا میکنند.

بر همین اساس در این نوشتار ابتدا به بررسی نقش والدین در کاهش استرس کنکور پرداخته و سپس با چند تن از دانش آموزان کنکوری گفتگو می کنیم.

به اعتقاد مشاورین والدین می توانند کارهای زیادی برای کاهش استرس کنکور فرزندان انجام دهند. به نظر می رسد این روزها از بین بردن استرس امکان پذیر نیست و در طول ماه های منتهی به کنکور، سطح استرس برای والدین و داوطلبان افزایش می یابد. برای کمک به دانش آموز در استانه کنکور و برای مقابله با استرس آن، مهم است که والدین ابتدا سطح استرس خود را کنترل کنند تا داوطلب وقتی برای امتحان در سالن امتحان می نشیند در آرامش خاطر باشد. بنابراین والدین باید تلاش خود را برای کمک به کودک در این دوره امتحان انجام دهند. برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه کنترل استرس کنکور کلیک کنید.

متخصصان رفتار و روان شناسان معتقدند مقدار کمی استرس برای همه افراد بسیار خوب است زیرا کمک می کند تا تمرکز خود را برای بهتر انجام شدن کار و نتیجه گرفتن در سطح بالاتر حفظ کند. آن ها یاد می گیرند درس را جدی بگیرند و بنابراین احتمال کسب نمرات خوب نیز به میزان قابل توجهی افزایش می یابد. اما زمانی که سطح استرس از حد معمول فراتر می رود، می تواند باعث نگرانی شود زیرا بر سلامتی تأثیر می گذارد. استرس باعث سردرگمی، خستگی و غلبه بر توانایی و تلاش دانش آموز می شود.

بسیاری از والدین سطوح قابل توجهی از استرس مربوط به مطالعه فرزندان در دوران مربوط به کنکور را گزارش می دهند، اما لزوما نمی دانند چگونه آن را به مولدترین راه تبدیل و مدیریتش کنند که می تواند فشار زیادی را برای دانش آموزان ایجاد کند. برای دانش آموزان و والدین، خود کلمه امتحان در اکثر مواقع می تواند باعث عصبی و مضطرب شدن باشد.

تعداد بسیاری از افراد از نشستن طولانی مدت روی یک صندلی و پاسخ دادن به سوالات بر اساس آموخته ها احساس ناراحتی می کنند اما زمانی که پای یک امتحان در میان باشد که مشخص کننده مسیر تحصیلی و گاهی شغلی اینده یک فرد است سطح اضطراب می‌تواند از حد خود خارج شود. برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه کنترل اضطراب کلیک کنید.

استرس وارد شدن به دانشگاه بر کل خانواده تأثیر می‌گذارد. والدین به طور معمول بهترین ها را برای فرزندان می خواهند و اغلب فکر می کنند که بهترین ها از طریق ورود قطعی به دانشگاه و گذر از مرحله کنکور به دست می آید. وقتی بچه ها متوجه این واقعیت می شوند که والدین نگران نتایج امتحان هستند، به نوبه خود دچار استرس می شوند. بنابراین یکی از اولین گام ها در مدیریت این اضطراب این است که همه چیز را یک چشم انداز طولانی مدت فرض کنید.

در ادامه به سراغ تعدادی از کنکوری های فارس رفته و حال و هوایشان را جویا شدیم.

فاطمه زهرا زارعی در گفتگو با شیرازه، از استرس هایش گفت و اظهار کرد: در دو سال اخیر مجموعا ده روز از درس و کتاب فاصله نگرفتم و تلاش کردم که حتی در اوقات فراغت هم مطالعه کنم و خواندن کتاب برایم لذت بخش است.

زارعی اظهار کرد: خانواده ها در انگیزه بخشی به فرزندان نقش موثری دارند و من نیز با حمایت های خانواده توانستم در این دو سال تمام تمرکزم را روی مطالعه بگذارم و اسیر مسائل پوچ و حاشیه ای نشوم.

وی تصریح کرد: کسی که بخواهد در کنکور قبول شده و در آینده نیز موفق شود باید هدف خود را مشخص نموده و در این راستا تلاش کند تا موفق شود.

محسن امیری یکی دیگر از کنکوری های فارس بیان کرد: حدود 6 ماه است که ساعات مطالعه خود را افزایش داده اما با برنامه جلو می روم و هر هفته بخشی از وقت خود را به اوقات فراغت اختصاص داده و علاقه زیادی به کوهنوردی دارم.

امیری گفت: الان که در آستانه کنکور هستیم تلاش می کنم استرس را از خود دور نموده و در این آزمون به موفقیت دست یابم.

سیده راضیه حسینی دیگر دانش آموز شیرازی خاطر نشان کرد: من رشته مورد علاقه ام را انتخاب و برای قبولی در آن تلاش زیادی کردم و چنانچه موفق نشوم، شکست خورده و زحماتم را هدر رفته می دانم.

حسینی اذعان کرد: در حال حاضر استرس زیادی دارم و با فکر کردن به صحبت های مشاور تحصیلی خود، می خواهم بر استرس خود غلبه کنم هر چند واقعا در روزهای پایانی منتهی به کنکور، مدیریت استرس کاری سخت است.

به گزارش شیرازه، استرس و اضطراب بخشی از این رقابت نفس گیر است و تقریبا می توان گفت اکثریت دانش آموزان نسبت به کنکور استرس دارند اما کاهش استرس و مدیریت آن مهم است.

کنکور می تواند راهگشای آینده ی ایده آل دانش آموزان باشد اما دانش آموزان باید به این درک برسند که کنکور همه چیز نیست و در صورت عدم قبولی در رشته مورد نظر خود، به پایان راه نرسیده اند و می توانند مجددا مطالعه نموده و آزمون دهند یا اینکه رشته دیگری را برگزینند و یا اینکه قید این آزمون را زده و زندگی را در مسیری دیگر ادامه دهند و مهارتی را فراگرفته و در این راستا فعالیت نمایند.

خانواده نیز باید بر فرزندان خود نظارت دلسوزانه داشته باشند و در این مسیر پر پیچ و خم در کنار فرزندان خود قرار گیرند.

انتهای پیام/س/ر

برچسب ها: کنکور ، استرس ، فارس
نظرات بینندگان