کد خبر: ۱۵۴۸۷۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۸ - ۱۳ تير ۱۴۰۱

تورم در فارس بیشتر از متوسط کشوری

طبق اعلام مرکز ملی آمار کشور در خردادماه تورم ۳۹.۴درصدی را طی کرد که به طور متوسط ۱۲.۲ درصد نسبت به ماه قبل افزایش یافته است. تورم خرداد در استان فارس ۱۴.۳ درصد نسبت به اردیبهشت افزایش یافته است که از متوسط کشوری ۲ درصد بالاتر است.
به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه، مرکز ملی آمار در جدیدترین گزارش های خود، به دو موضوع متوسط قیمت کالاهای خوراکی منتخب درمناطق شهری کشور و شاخص قیمت مصرف کننده به تفکیک استان پرداخته است.
طبق اعلام این مرکز، کشور در خرداد ماه تورم 39/4 درصدی را تجربه کرد و همانطور که پیش بینی می شد، این آمار کاملا تحت تصمیم دولت در بازتوزیع یارانه ها و قطع ارز ترجیحی بوده و کالاهای هدف این طرح، در صدر افرایش قیمت ها قرار گرفتند. در خرداد نسبت به اردیبهشت، قیمت کالاها و خدمات مصرفی به‌طور متوسط ۱۲.۲ درصد افزایش داشته است که خانواده‌های شهری نسبت به ماه قبل ١١.٥ درصد و خانواده‌های روستایی ١٥.٨ درصد افزایش را تجربه کرده‌اند.

بر اساس این گزارشات نرخ تورم نقطه‌ به نقطه که درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل را نشان می‌دهد؛ در خردادماه 1401 به عدد52.5 درصد رسیده است؛یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین52.5درصد بیشتر ازخرداد1400برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند و رکورد بی ‌سابقه ای در جهش تورم در کشور ثبت شد.

بر همین اساس نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به خرداد ماه ١٤٠١ برای خانوارهای کشور به عدد ٣٩,٤ درصد رسید. بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان كهگيلويه و بويراحمد (٤٦.٩ درصد) و کمترین آن مربوط به استان سیستان و بلوچستان (٣٤.٢ درصد) بوده است.

نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکیها، آشامیدنی ها و دخانیات» با افزایش32.2 واحد درصدی به81.6 درصد و گروه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» باافزایش2.8 واحد درصدی به36.8درصد رسیده است.

در تورم ماهانه، خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها ۲۵.۹ درصد و خوراکی‌ها ۲۶.۹ درصد بوده است.

بالاترین تورم ماهانه برای گروه روغن و چربی‌ها با ۱۹۹.۸ درصد ثبت شده و بعد از آن گروه شیر، پنیر و تخم مرغ با ۴۷.۳ درصد، گوشت قرمز و ماکیان ۱۹.۷ و نان و غلات با ۱۹.۳ درصد قرار دارد.

نکته قابل تأمل در مورد شهرهایی است که بیشترین نرخ تورم را داشتند. بر این اساس در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور مربوط به استان سیستان و بلوچستان با 18.0 درصد و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان تهران با 8.9 درصد اعلام شد.


در خرداد ماه از 53 قلم کالای خوراکی در نقاط شهری، تعداد 37قلم، درصد تغییر سالانه‌ای بالاتر از نرخ تورم نقطه‌ای نقاط شهری کشور (51.4درصد) داشته‌اند. که در این میان  6 کالای روغن مایع با 332.3 ، روغن جامد 272.2، سیب‌زمینی  172.2، ماکارونی 169 ، برنج ایرانی 164.2، رب گوجه 129.1 درصد بیشترین تغییر متوسط قیمت ماه جاری نسبت به ماه مشابه سال قبل را داشته اند.

اما در برش استانی، تورم کل در استان فارس در یکساله منتهی به خرداد 1401 به عدد39.4 درصد رسید که با میانگین کشوری برابر است. نرخ تورم یک‌ساله خانوار‌های شهری استان فارس 38 درصد اعلام شد که با فاصله کمی از میانگین کشوری کمتر است اما در همین زمان نرخ تورم خانوارهای روستایی با عدد 44.3 از نرخ میانگین کشوری که 41.8 است بسیار بالاتر است.


تورم خرداد در استان فارس 14.3 درصد نسبت به  اردیبهشت افزایش یافته است که از متوسط کشوری 2 درصد بالاتر است. خانواده‌های شهری استان 13.3درصد و خانواده های روستایی 17.5 درصد رشد یافته که از متوسط کشوری به‌ویژه در بخش روستایی بیشتر است.

 در گروه خوراکی و آشامیدنی‌ها استان فارس تورم 27.7 درصد را در یک ماه اخیر تجربه کرد که از شاخص کل کشور که عدد 25.4 درصدی را نشان می دهد، بیشتر است. در گروه کالاهای غیر خوراکی تورم 5.1 درصد را طی کرد که در این بخش نیز از میانگین 4.4 درصدی کل کشور بالاتر است.

 نرخ تورم نقطه به نقطه استان فارس در خردادماه در گروه های خوراکی  ها و آشامیدنی ها 84.8، دخانیات 44.1، پوشاک و کفش 52.3، مسکن، آب، برق، گاز 24.3، بهداشت و درمان 29.6، حمل و نقل 46، ارتباطات 13، تفریح و فرهنگ 35.9 درصد  بود که بجز در بخش درمان، در سایر بخشها از متوسط کشوری بالاتر است.


جهش تورمی با توجه به اقدامات زیربنایی اقتصادی قابل پیش‌بینی بود اما آمارها نشان می‌دهد سنگینی تورم بر قشر ضعیف و روستایی بیشتر است.

انتهای خبر/ح
برچسب ها: تورم ، اقتصاد ، فارس
نظرات بینندگان