کد خبر: ۱۵۴۸۷۸
تاریخ انتشار: ۲۰:۳۶ - ۱۳ تير ۱۴۰۱
معاون دانشگاه علوم پزشکی شیراز در پی انتشار گزارش شیرازه از سگ های ولگرد؛

ثبت ۵۳۰۰ مورد حیوان گزیدگی در فارس/دانش‌آموزان بیشترین موارد

رضائیان زاده، از افزایش موارد حیوان گزیدگی در فارس خبر داد و گفت: امسال بیش از ۵۳۰۰ مورد حیوان گزیدگی در این استان ثبت شده است.
به گزارش سرویس سلامت شیرازه، عباس رضائیان زاده معاون دانشگاه علوم پزشکی شیراز امروز ۱۳ تیرماه در پی انتشار گزارش شیرازه از سگ های ولگرد؛ به ارائه گزارشی در خصوص حیوان گزیدگی پرداخت و گفت: بر اساس تعریف سازمان بهداشت جهانی، زئونوز، به بیماری‌ها یا عفونت‌هایی گفته می‌شود که به طور طبیعی بین انسان و حیوانات مهره دار قابل انتقال است.

وی ادامه داد: در ششم ژوئن ۱۸۸۵ میلادی، «لویی پاستور» برای نخستین بار کودکی را با روش واکسیناسیون ابداعی خود، از ابتلا به هاری و در واقع از مرگ حتمی نجات داد و از آن پس، این روز به عنوان روز جهانی بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان نامگذاری و معرفی شد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: بیماری هاری ناشی از گزیده شدن انسان توسط یک حیوان هار رخ می‌دهد و با افزایش گزارش موارد حیوان گزیدگی در استان روبرو هستیم، به طوری که در طی سه ماهه نخست سال جاری، بیش از پنج هزار و سیصد مورد حیوان گزیدگی گزارش شده که در بیش از ۷۰ درصد این موارد، گزش با سگ رخ داده است.

رضائیان زاده اضافه کرد: به دلیل اینکه از هار بودن حیوان مطلع نیستیم، برای جلوگیری از هاری، به هر فردی که توسط حیوانات مورد گزش قرار می‌گیرد، بلافاصله واکسن هاری تزریق می‌شود، چراکه به محض بروز هاری در انسان، امکان درمان وجود ندارد و مرگ حتمی است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز ضمن بیان اینکه در ۱۰ سال گذشته ۶ نفر از هم استانی‌ها به دلیل ابتلا به هاری جان خود را از دست داده‌اند، گفت: متاسفانه بیشترین گروه سنی، گروه دانش آموزان است که مورد حمله سگ‌ها قرار گرفته اند.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت پیشگیری در بیماری هاری و مرگ حتمی در صورت ابتلا، ضمن آموزش چگونگی برخورد با حیوانات به فرزندان خود، در صورت بروز هرگونه حیوان گزیدگی از پستانداران، به واحدهای پیشگیری و درمان‌هاری دانشگاه مراجعه کنند تا ضمن دریافت آموزش‌های لازم، اقدامات درمانی شامل شست و شوی محل گزش، تجویز و تزریق واکسن ضد هاری و تجویز سرم ضدهاری انجام شود.

رضائیان زاده ضمن تاکید بر اینکه یکی از دلایل افزایش موارد حیوان گزیدگی، افزایش تمایل مردم به خرید و نگهداری از حیوانات خانگی به ویژه سگ است، توصیه کرد: در صورت خرید حیوان خانگی قبل از ورود حیوان به منزل، حیوان را نزد دامپزشک برده و در صورت تایید دامپزشک و انجام درمان های موردنیاز، حیوان را وارد منزل کنید.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز یادآور شد: باید از تماس حیوان خانگی خود با حیوانات دیگر به ویژه گربه ها و سگ های ولگرد ممانعت کرد و در صورت مشاهده یک حیوان با رفتارهای غیر معمول یا تغییر رفتار در حیوان خانگی خود، موضوع را در اسرع وقت به سازمان دامپزشکی شهرستان اطلاع دهید.

انتهای پیام/س 
نظرات بینندگان