کد خبر: ۱۵۴۸۹۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۵ - ۱۵ تير ۱۴۰۱
مسوول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه مطرح کرد:

کاهش آمار طلاق استان فارس در سال اول زندگی مشترک

مقامی با بیان اینکه بر اساس آمارهای ثبت‌احوال طی سال ۱۳۸۸ در استان فارس حدود ۱۴ درصد ازدواج‌ها در سال اول زندگی به طلاق ختم می‌شد، اظهار کرد: یعنی از هر صد زوج، ۱۴ مورد در همان سال اول زندگی طلاق می‌گرفتند و این در حالی بوده که اکنون در آخرین آمار در استان فارس طلاق سال اول به ۳ درصد رسیده است.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه ، حجت الاسلام والمسلمین حمید مقامی مسوول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه با اشاره به اینکه در سال ۱۳۸۹ با سفر هیئت دولت به شیراز، پس از بررسی‌های انجام‌شده و با توجه به آمار بالای طلاق در استان به‌خصوص در سال‌های اول زندگی مشترک، طرحی تصویب شد که آموزه‌های پیش از ازدواج را ارتقا دهد، گفت: به دلیل سابقه دفتر نهاد رهبری دانشگاه علوم پزشکی شیراز در بحث خانواده و فعالیت‌هایی که تا آن زمان انجام داده بود این وظیفه از طرف استانداری فارس و دانشگاه علوم پزشکی شیراز به این دفتر محول شد.

وی افزود: به همین منظور طرح بهارنکو برای نخستین بار در کشور، با هدف افزایش آگاهی دختران و پسران پیش از شروع زندگی مشترک، در شیراز آغاز و موفقیت آن باعث شد این طرح به صورت رسمی با حمایت شورای انقلاب فرهنگی در برخی از نقاط کشور به اجرا درآید.

مقامی با بیان اینکه بر اساس آمارهای ثبت‌احوال طی سال ۱۳۸۸ در استان فارس حدود ۱۴ درصد ازدواج‌ها در سال اول زندگی به طلاق ختم می‌شد، اظهار کرد: یعنی از هر صد زوج، ۱۴ مورد در همان سال اول زندگی طلاق می‌گرفتند و این در حالی بوده که اکنون در آخرین آمار در استان فارس طلاق سال اول به ۳ درصد رسیده است.

مدیر مراکز دانش بنیان خانواده بهارنکو در خصوص آمار مراجعه کنندگان به این مرکز طی این سالها عنوان کرد: آمار ثبت زوجین از سال ۱۳۸۹ تا پایان فروردین ماه ۱۴۰۱ به ۵۰۷ هزار و ۴۵۷ نفر رسیده که از این تعداد ۱۵۶ هزار و ۳۸ هزار مورد از سال ۱۳۹۸ تا پایان فروردین ماه سال جاری به مشاوره تکمیلی نیاز داشته و آن را گذرانده‌اند.

مقامی با بیان اینکه ‌۳۰ نمایندگی بهارنکو در سطح استان وجود دارد در ادامه خاطر نشان کرد: ۹ مرکز زیر مجموعه بهارنکو در حوزه‌های مختلف و در راستای رسالت اصلی بهارنکو مشغول به کار و پژوهش هستند.

وی در معرفی این مراکز بیان کرد: مرکز آموزش و مشاوره پیش از ازدواج «هاتف»، مرکز آموزش و مشاوره هنگام ازدواج، مرکز آموزش و مشاوره پس از ازدواج «تابان»، مرکز هنری و ادبی «ماهان» و «آورده‌های فرهنگی خوب»، باشگاه خانواده(تسهیل‌گری ازدواج)، رسانه زندگی، خیریه سرای مهر، مرکز علمی و کاربردی غدیر و همچنین اندیشگاه مطالعات فلسفه و سبک زندگی فعال هستند.

مسوول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی شیراز اضافه کرد: این مراکز اقداماتی همچون برگزاری دوره‌های آموزشی با هدف بالا بردن آمادگی های پیش از ازدواج، برگزاری کلاس های آموزشی حین عقد، برگزاری دوررهای آموزشی شامل مهارت های زندگی، سبک زندگی، اقتصاد خانواده، کودک، مادرانه و غیره را انجام می‌دهند.

مقامی افزود: برگزاری دوره‌های آموزشی هنر در خانواده، در اختیار قرار دادن کتاب‌های حوزه خانواده به مخاطبین، ارائه پک جهيزيه با شرايط ويژه به صورت اقساط و بدون ضامن و دريافت خدمات با تخفيف از اصناف مرتبط با ازدواج جهت زوجین نیز بخشی دیگر از اقدامات اجرا شده و در حال اجرا است.

وی از راه اندازی پایگاه خبری خانه بهاری به زودی خبر داد و افزود: طراحی و ساخت فیلم، کلیپ، موشن گرافی، اینفوگرافی، پادکست، پوستر در حوزه ازدواج و خانواده و همچنین نشریه آوای بهارنکو نیز از دیگر فعالیت‌های مراکز بهارنکو بوده است.

این مقام مسوول اضافه کرد: از دیگر فعالیت ها می توان به ساخت ۴۰ واحد مسکونی و ارائه به زوجین جوان با شرایط ویژه با کمک خیرین، تهیه و اختصاص جهیزیه به عروس و اختصاص کمک‌ هزینه اجاره منزل با مبلغ مشخص به صورت ماهانه، برگزاری دوره‌های تخصصی آموزشی آزاد با موضوعات خانواده و ازدواج جهت فارغ التحصیلان رشته های روان شناسی، مشاوره و مددکاری اشاره کرد.

وی یادآور شد: موارد ذکر شده بخش کوچکی از اقدامات در حال اجرا توسط مراکز بهارنکو بوده تا در راستای تحکیم بنیان خانواده و سیاست‌های جمعیتی و تربیت نسل صالح، توانمندسازی خانواده‌ها در تربیت نیروهای متعهد و کارآمد در زمینه خانواده قدم بردارد.

انتهای پیام/ف
برچسب ها: شیرازه ، فارس ، شیراز
نظرات بینندگان