کد خبر: ۱۵۴۹۸۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۳ - ۲۱ تير ۱۴۰۱
به بهانه روز عفاف و حجاب:

جامعه چشم به راه نظارت بر تولید پوشاک

قانون عفاف و حجاب سرانجام با تاخیر 17 ساله هفته گذشته ابلاغ شد. از جمله اقدامات تعریف شده در این قانو ن نظارت مستمر بر تولید پوشاک است. موضوعی که مطالبه عمومی مردم از دستگاه های متولی است.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، قانون عفاف و حجاب در جلسه 427 شورای عالی فرهنگ عمومی، در 84.10.13 با تعریف وظایف 26 دستگاه دولتی به تصویب رسید.

این قانون، که طرح آن از ابتدای دهه ۷۰ در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرارداشت، اقدامی همه جانبه و نگاهی چندبعدی به مسئله حجاب و عفاف در جامعه است و هدف از ارائه آن، درونی و نهادینه کردن حجاب و عفاف، با مشارکت و توجه جدی همه نهادها و دستگاه ‌ها به صورت مستمر و هدفمند است.

این قانون  وظایف تخصصی دستگاه‌ های قانونگذار و اجرایی را در قبال موضوع حجاب را به طور دقیق و مشخص، بیان کرده است. از جمله این دستگاه ها، وزارت بازرگانی که چندی بعد با ادغام در وزارت صنعت، به وزارتخانه صنعت معدن و تجارت تبدیل شد، است.  که در بند دوم شرح وظایف آن آمده: نظارت مستمر و مؤثر بر عملکرد واحدهای تولیدی پوشاک از طریق سازمان‌های مربوطه.

حجاب نماد یک جامعه اسلامی است و کمترین انتظار در چنین جامعه ای ممانعت از تولید پوشاکی است که با حجاب و عفت عمومی در تعارض می باشد.

تقسیم بندی پوشاک عرضه شده در کشور به دو گروه پوشاک اسلامی و مناسب بانوان محجبه و پوشاک معمولی و مناسب سایر اقشار، در جامعه ای که با حاکمیت دینی اداره می شود، کار پذیرفته ای نیست. چنین جامعه ای همه پوشاک تولید باید در راستای حفظ ارزش عفاف و حجاب تولید شود  نه اینکه بخش عمده و اصلی آن در مغایرت با چنین ارزشی باشد.

 شلوار های پاره، مانتوهای جلو باز و بدون دکمه، لباس هایی با مارک، نوشته و تزئینات نا مناسب و ترویج دهنده اندیشه غربی با وجود مغایرت با حجاب و عفت عمومی متاسفانه اکنون به وفور تولید و عرضه می شود.

تداوم چنین مسیری به تغییر ذائقه مردم در انتخاب لباس به عنوان یکی از اصلی ترین جلوه های فرهنگی جامعه می انجامد.

کاظمی، رئیس صنف تولید کنندگان پوشاک استان فارس در این باره به شیرازه گفت: در بهترین حالت تنها 30 درصد پوشاکی که در سطح شهر یا استان فروش میرود تولید داخل است و مابقی از استان ها دیگر یا خارج از کشور تامین می شود.

وی ادامه داد: ما یکسری باز ددیدهای دوره ای داریم، این بازدیدهای ادواری علاوه بر بازدیدهایی است که نمایندگان اماکن و سایر نهادهای بالا دستی انجام می دهند.

کاظمی افزود: ولی در نهایت تولیدکنندگان، دریافت کننده سفارش هستند و ما کمتر تولیدی در شیراز داریم که خودش تصمیم بگیرد پارچه بخرد، طرح بزند، تولید کند و در معرض فروش قرار دهد و این ریسک را بکند که آیا جواب بدهد یا خیر.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک استان گفت: هر صنفی اعضای خود را می شناسد، اگر لباسی تولید شود که مورد تایید نباشد، بالاخره مشخص میشود از کجا بوده است و بدون تبعات نیست.

کاظمی تاکید کرد: کسانی که در شیراز تولید می کنند، افراد باتجربه هستند، که معیار های مورد تایید جامعه را می دانند و سابقه و اعتبار خود را خدشه دار نمی کنند.

وی توضیح داد: مثلا الان بحث پوشاک مدارس مطرح است و آموزش پرورش بخش نامه داده که بدون هیچ طرح، نماد و نقش خاصی باشد و ما در حال برنامه ریزی برای تولید ساده این لباس ها هستیم.

رئیس صنف تولید کنندگان پوشاک در پاسخ به این سوال که چرا این نظارت در تولید و در بازار خود را نشان نمی دهد، گفت: علت این شرایط کارگاه های زیرزمینی است که زیر نظر ما قرار ندارند، در جایی که رسمی است پروانه تولید دارد تولید نمی‌شود و زیر چتر  نظارتی ما نیستند.

 کاظمی در پایان گفت: ما پیامهایی که از طرف اتحادیه، اتاق اصناف، سازمان صمت، اداره اماکن به عنوان سه نهاد بالا دستی ما و  بخش نامه هایی که در طول سال توسط ادارات مختلف صادر می شود را به اعضای اتحادیه انتقال می دهیم، همچنین همانطور که گفتم بازدیدهای دوره ای هم برقرار است.

به گزارش شیرازه، قانون عفاف سرانجام با تاخیر 17 ساله هفته گذشته توسط ریاست جمهور ابلاغ شد. از جمله اقدامات تعریف شده در این قانو ن نظارت مستمر بر تولید پوشاک است. موضوعی که مطالبه عمومی مردم از دستگاه های متولی است.


انتهای پیام/ح
برچسب ها: عفاف و حجاب ، پوشاک ، تولید
نظرات بینندگان