کد خبر: ۱۵۵۰۹۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۰ - ۲۸ تير ۱۴۰۱
رئیس کمیسیون هوشمندسازی در گفتگو با شیرازه:

در موضوع یکپارچه سازی سامانه های شهرداری هنوز اتفاق جدی نیفتاده است

پراکندگی سامانه های مدیریت شهری و عدم ارتباط الکترونیک آنها با یکدیگر سبب تداوم روش سنتی و دستی با درصد خطای بالا شده است. کمیسیون هوشمندسازی از سال گذشته در پی اجرای طرحی برای پایان دادن به این مشکل بوده اما همچنان پیشرفت خاصی حاصل نشده است.

به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، یکی از بزرگترین نقطه ضعفهای شهرداری شیراز در حوزه زیرساخت، تعدد سامانه های متعدد است که هر کدام به شکل مجزا مشغول ارائه خدمات به شهروندان هستند و ارتباطی با یکدیگر ندارند. جزیره ای عمل کردن سازمانها و ادارات زیر مجموعه شهرداری سبب شده ارتباطات کاغذی و دستی به شکل سنتی باقی بماند و سبب تشدید بروکراسی، هدر رفتن سرمایه، سرگردانی و نارضایتی مردم شود و شفافیت در عملکرد نیز زیر سوال رود.

در این شرایط ایجاد یک نظم سازمانی با یکپارچه سازی سامانه های شهرداری امری ضروری است. مسئله ای که از ابتدای تشکیل شورای ششم در صدر برنامه های کمیسیون هوشمند سازی قرار داشت.

مهدی نصیری در جلسه بررسی پیشرفت  پروژه سامانه یکپارچه سازی اسناد  که در 11 تیرماه در شورای شهر با حضور شهردار برگزار شد  به کندی اقدامات انجام شده اشاره کرد و گفت: قبلاً در آبان ماه توسط شورای اسلامی شهر مصوب شده بود و به جهت اینکه اسناد کاغذی موجود در شهرداری در معرض خطر جدی ازبین رفتن قرار دارد این موضوع باید سریعا در شهرداری در سه مرحله اسکن پرونده ها، تبدیل اسناد اسکن شده به متن با کمک هوش مصنوعی، و در نهایت قرار گیری در سامانه یکپارچه مدیریت اسناد برای مدیریت بهتر انجام شود.

رییس کمیسیون هوشمند سازی شورا افزود: با توجه به پیشرفت کندی که این پروژه توسط شهرداری داشته است با حضور شهردار زمان بندی جدیدی به مجموعه شهرداری جهت اقدام فوری اعلام شد که با نظارت خود شهردار این پروژه که انجام یکی از بزرگ ترین عملکرد شهرداری در راستای هوشمندسازی خواهد بود انجام گیرد.

 نصیری در این همین راستا به شیرازه گفت: سامانه های بسیاری در شهرداری داریم که باید با یکدیگر به شکل الکترونیک متصل باشند، این ارتباطات الان دستی است.

وی افزود: الان اگر فعالیتی در سیستم شهرسازی انجام می‌شود، بخواهید بحث مالی آن را بررسی کنید، سیستمی نیست، دستی انجام می شود و در امور دستی، خطاهای زیادی رخ می دهد. بنابر این ما باید در یکپارچه سازی کارکنیم، این کار زمانبری است و به سادگی نیست اما بالاخره باید از یک نقطه ای شروع شود.

نصیری با بیان اینکه ترجیح ما این بود که از حوزه شهرسازی شروع شود. گفت: خود سیستم شهرسازی یک سیستم چند پارچه است که بخش های مختلف آن کاملا از هم جدا هستند و ارتباط الکترونیک با هم ندارند.

رئیس کمیسیون هوشمندسازی شورا افزود: در جلسات تخصصی که داشتیم 17 مورد مشخص شد که باید اصلاح شود. این موارد را به شهرداری اعلام کردیم که راجع به آنها مدل پیدا کنند و این مدلها را اصلاح کنند تا یکپارچه سازی انجام شود و گام به گام سیستم های جدید اضافه شود.

وی تأکید کرد: این کار را شروع کردیم، یک جدیت در شهرداری نیاز داریم که این اتفاق بیفتد. مشاورینی را در این زمینه بیاورند و شروع به کار کنند و آورده اش هم برای شهرداری، آورده خوبی خواهد بود.

رئیس کمیسیون هوشمندسازی تصریح کرد: در این زمینه هنوز اتفاق جدی از نظر من نیفتاده است.

وی گفت: ما در شورا کار را انجام داده ایم، حتی موارد را کارشناسی کردیم و گفتیم یکپارچه سازی از کجاها باید انجام شود. این خیلی کمک بزرگی است برای شهرداری که کار را جلو ببرد.

مهدی نصیری در پاسخ به این سوال که آیا شهرداری همکاری لازم را دارد؟ گفت: با چند گروه روبرو هستیم؛ یک عده واقعا دغدغه دارند که این کار انجام شود. یک سری درگیر کارهای سنگین اجرایی هستند و این موضوع در اولویتشان نیست. که باید برای این گروه مدلی را بچینیم و توجیه کنیم که نیاز نیست شما کاری کنید، شما بستر را فراهم کنید، فقط کافیست مانع نشوید.

وی ادامه داد: یک عده اهمیت مسئله را مطلع نیستند، که باید این موضوع برایشان تبیین شود و گروه سوم، هم البته عده ای هستند که نمی خواهند کار انجام شود، که ما باید با آنها برخورد جدی داشته باشیم اما تعداد این افراد زیاد نیست.

رئیس کمیسیون هوشمندسازی شورا درباره نقش فاوای شهرداری در عملیاتی شدن این موضوع گفت: نقش فاوای شهرداری محوری است. انتظاری که از شهردار دارم که ایشان بتواند در کارها به سازمانهای زیرمجموعه اعتماد کند.

نصیری گفت: شهرداری باید در این زمینه به فاوا اعتماد کند، و فاوا هم به کمک متخصصین داخلی و مشاورین بتواند کار را جلو ببرد

وی در پاسخ به این سوال که چه مدت از تصویب این طرح می‌گذرد، گفت: ما مصوباتی داریم که این یک پارچه سازی در آن لحاظ شده و نیاز به مصوبه جدید نبود. بنابراین یکپارچه سازی را خارج از مصوبه داریم جلو می بریم و مهم‌ترین اقدام ما است.

به گزارش شیرازه، یکپارچه سازی سامانه ها و نظم سازمانی امری ضروری در راستای مدیریت هوشمند شهری است. تعلل در این امر بیش از هر چیز به شهروندان سرگردان در ادارات مختلف شهرداری ضرر می رساند.

انتهای خبر/ح

نظرات بینندگان