کد خبر: ۱۵۵۴۴۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۶ - ۱۵ مرداد ۱۴۰۱
شیرازه گزارش می‌دهد:

عادی انگاری شهروندان در رعایت شیوه نامه های بهداشتی باز کرونا را مهمان خانه ها کرد/پیک هفتم رنگ کرونایی نقشه فارس را تغییر داد

این روزها با عدم رعایت شیوه نامه های بهداشتی و برداشته شدن ماسک هر روز شاهد افزایش آمار بیماران بدحال کرونایی هستیم و بدترین حالت هم زمانی است که مبتلایان به کرونا دیگر قبول نمی‌کنند که درگیر بیماری شده اند و به همین خاطر دوره قرنطینه را جدی نگرفته و به راحتی در جامعه آمد و شد دارند که همین موجب سرایت سریع تر بیماری می‌گردد.
به گزارش سرویس سلامت شیرازه، اول تیرماه سال جاری بود که  رسانه‌ها تیتر چهلمین روز بدون فوت کرونا در فارس را برای اخبار خود انتخاب کردند، تیتری که نشان از فروکش کردن کرونا و کنترل شدن این ویروس منحوس بود، از طرفی خبر مسرت بخشی برای هم استانی ها بود، چرا که بعد از بیش از دو سال دست و پنجه نرم کردن با این ویروس کشنده و داغدار شدن بسیاری از خانواده های ایرانی این خبر می توانست تا حدی خیال مردم را حت کند.

این روند ادامه داشت و تقریبا با خبرهای ثبت یک یا دو فوتی در روز، رفته رفته همه چیز عادی، ماسکها به طور کامل برداشته شد، جلسات اداری، مجالس عروسی و تولد همه و همه بدون رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و با تعداد سنگین مدعوین برگزار شد، حتی مسافران خطوط واحد شهری و ناوگان حمل و نقل عمومی دیگر حساسیت قبل را از دست دادند. به این ترتیب کووئید19 که در کمین نشسته بود، مجدد در بین جمعیت رخنه کرده و روز به روز اوج گرفت تا پیک هفتم از راه رسید.

و حالا این روزها با عدم رعایت شیوه نامه های بهداشتی و برداشته شدن ماسک هر روز شاهد افزایش آمار بیماران بدحال کرونایی هستیم و بدترین حالت هم زمانی است که مبتلایان به کرونا دیگر قبول نمیکنند که درگیر بیماری شده اند و به همین خاطر دوره قرنطینه را جدی نگرفته و به راحتی در جامعه آمد و شد دارند که همین موجب سرایت سریع تر بیماری میگردد.

پیک هفتم از راه رسیده و وضعیت وخیم ۶۲ بیمار مبتلا به کروناویروس در بخش های ICU بیمارستان های استان فارس نشان از اوج گرفتن بیماری و ضرورت پایبندی تمامی اعضای جامعه به رعایت شیوه نامه های بهداشتی در برابر کروناویروس است.

نکته ای که رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز مجدد بر آن تاکید بسیار دارد.

سید وحید حسینی در نشست دیروز ستاد مدیریت بیماری کووید۱۹ در دانشگاه تاکید کرد: با توجه به چرخش بالای کرونا ویروس در بین افراد جامعه، رعایت شیوه نامه های بهداشتی از سوی تمامی افراد الزامی است.
 
وی با بیان اینکه موج هفتم کرونا با افزایش موارد ابتلا و بستری بیماران همراه بوده و شاهد گسترش چرخه های انتقال این بیماری در سطح جامعه و به ویژه موارد ابتلای خانوادگی هستیم، گفت: در چنین شرایطی رعایت شیوه نامه های بهداشتی از سوی تمامی مردم و به ویژه در مراکز پرتردد و فضاهای سرپوشیده، یک الزام و سدی دفاعی برای حفظ سلامت خود و دیگران است.

حسینی با اشاره به جان باختن هشت هم استانی در اثر ابتلا به این بیماری از ابتدای هفته جاری، از مردم استان خواست تا با رعایت شیوه نامه های بهداشتی و واکسیناسیون، در ارتقای ایمنی عمومی در برابر این بیماری سهیم شوند.

مسوول ارشد حوزه سلامت فارس تکمیل برنامه واکسیناسیون با دریافت دزهای سوم و یادآور را در شرایط کنونی یک ضرورت خواند که موجب تسریع در عبور از موج هفتم بیماری و کاهش موارد ابتلا و بستری می شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز هرگونه بی توجهی، سهل انگاری و رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی و عدم تکمیل واکسیناسیون را تهدیدی جدی دانست و خواستار همکاری و همیاری بیش از پیش مردم در این زمینه شد.

حسینی در ادامه آخرین وضعیت کروناویروس در استان فارس را از ابتدای شیوع تا روز جمعه چهاردهم مرداد ۱۴۰۱، به شرح زیراعلام کرد و گفت:  از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون، دو میلیون و ۱۹۵ هزار و ۳۰۴ تست تشخیصی مولکولی و تست سریع در آزمایشگاه های استان تهیه شده که با بررسی نمونه های انجام شده، ۶۴۴ هزار و ۸۶۹ بیمار مثبت شناسایی شده است.

وی افزود: از مجموع تست های انجام شده از ابتدای شیوع تاکنون، یک میلیون و ۷۸۸ هزار و ۹۰۶ تست تشخیصی مولکولی بوده که ۵۲۵ هزار و ۳۱۱ مورد بیمار مثبت قطعی شناسایی شده، همچنین از ابتدای آغاز طرح شهیدحاج قاسم سلیمانی تاکنون ۴۰۶ هزار و ۳۹۸ مورد تست سریع انجام شده و ۱۱۹ هزار و ۵۵۸ بیمار مثبت شناسایی شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز اضافه کرد: با بستری ۹۹ بیمار جدید طی ۲۴ ساعت گذشته، هم اکنون ۴۷۷ بیمار مثبت و مشکوک دارای علایم در بیمارستان های استان بستری هستند که از این تعداد، ۶۲ بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی، در بخش های ICU، مراقبت های ویژه درمانی دریافت می کنند.

به گفته حسینی از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون ۶۳۲ هزار و ۷۰۹ هم استانی مبتلا به کووید۱۹ بهبود یافته که از بیمارستان ها ترخیص شده و یا از ایزوله خانگی خارج شده اند.

وی در پایان عنوان کرد: در حال حاضر مجموع تعداد دُز تزریق شده واکسن کرونا در شهرستان های زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز با احتساب چهار دُز، به هشت میلیون و ۲۰۳ هزار و ۱۲۹ دُز رسیده که از این تعداد سه میلیون و ۴۲۶ هزار و ۵۰۴ دُز نوبت اول، سه میلیون و ۱۳۳ هزار و ۳۰۰ دُز نوبت دوم، یک میلیون و ۵۵۹ هزار و ۴۷۴ دُز نوبت سوم و ۸۳ هزار و ۸۵۱ دُز یادآور واکسن بوده است.


انتهای پیام/س
نظرات بینندگان