کد خبر: ۱۵۵۴۵۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۲ - ۱۵ مرداد ۱۴۰۱

مدیریت مهار ۳۰۰ میلیون متر مکعب سیلاب مهیب با اجرای پروژه های آبخیزداری فارس

به گفته رضایی بیش از ۴۰۰ سازه آبخیزداری در فارس آبگیری شد.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، در پی بارندگی های اخیر در نقاط مختلف استان بین  70تا۱۰۰ درصد حجم برخی از سازه های آبخیزداری آبگیری شدند.

منصور رضایی سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس با اعلام این خبر گفت: در این راستا تعداد 400پروژه کوچک و بزرگ آبخیزداری و آبخوانداری در 24 شهرستان استان آبگیری شدند.

وی با اشاره به میانگین خوب بارشهای گسترده در استان اظهار داشت: حجم كل نزولات جوي مهار شده طي بارش های چند روز اخیر در پشت سازه هاي آبخيزداري استان اعم از سيستم هاي پخش سيلاب، سدها و بندهاي خاکی، ملاتی و ديگر سازه هاي آبخيزداري آبگيري شده 100میلیون متر مکعب مي باشد.

رضایی یاد آور شد: بيشترين ميزان آبگيري طرح هاي آبخيزداري مربوط به شهرستانهای فسا ونورآباد ممسنی و مربوط به پروژه های رحیم آباد و واصل آباد، شیدانک، تل مستکی، جونکان، تنگ اژدها گزارش شده است. وی یادآور شد: میزان ذخیره آب در این سازه ها بیش از 15 میلیون متر مکعب گزارش شده بطوریکه برخی سازه ها تا دومرحله آبگیری شده است.

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس تصریح کرد: با اجرای این پروژه ها سیلاب مهیب ناشی از حدود 300 میلی متر باران شدید و سیل آسا و تهدیدات ناشی از این سیلاب را که جان مردم، سرمایه ها، تاسیسات و بناها را هدف گرفته بود مهار و این تهدید به فرصتی برای تغذیه سفره های آب زیرزمینی تبدیل شد.

وی گفت: پروژه حوزه شهری شهید سلیمانی دروازه قرآن (آب زنگی) شیراز به دلیل عدم بارش در آن منطقه، آبگیری نشده است.

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس خاطر نشان کرد: جلوگیری از تخریب و احیای عرصه های منابع طبیعی، افزایش پوشش گیاهی، كاهش حجم و شدت سيلاب ها، ذخیره منابع آب دائمي اعم از آبهاي سطحي و زير زميني در هنگام کم آبی و وقوع خشکسالی ها را از جمله مهمترین ارمغان پروژه های آبخيزداري برای مناطق محروم استان است.

رضایی با بیان اینکه در سال‌های اخیر با توجه به مشکل کمبود منابع آبی، مساله استفاده و مدیریت بهینه از این سازه‌ها اهمیت خاصی پیدا کرده است اظهار امیدواری کرد: با همت و تلاش بیشتر و جذب به موقع اعتبارات شاهد اجرای سازه ها و پروژه های آبخیزداری در دیگر نقاط استان باشیم.

وی خاطر نشان کرد: جلوگیری از تخریب و احیای عرصه های منابع طبیعی و رشد پوشش گیاهی ، كاهش حجم و شدت سيلاب ها، ذخیره منابع آب دائمي اعم از آبهاي سطحي و زير زميني در هنگام کم آبی و وقوع خشکسالی ها از جمله مهمترین ارمغان پروژه های آبخيزداري برای مناطق محروم استان است.

گفتنی است: از ابتدای شروع فعالیتها تاکنون عملیات آبخیزداری در سطح یک میلیون و754 هزار و 714 هکتار معادل 14 درصد مساحت استان صورت گرفته و پتانسیل مهار 800 میلیون متر مکعب سیلابهای سالیانه را فراهم کرده است.

در حال حاضر یک هزار و 520 طرح آبخیزداری در استان فارس با ظرفیت مهار و کنترل سیلاب سالیانه افزون بر  800 میلیون متر مکعب مهار سیلاب وجود دارد که در سال جاری نیز 65 طرح دیگر اجرا و به مرحله بهره برداری خواهد رسید.

انتهای پیام/س
نظرات بینندگان