کد خبر: ۱۵۵۴۷۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۷ - ۱۶ مرداد ۱۴۰۱
رئیس شورای هماهنگی هیئات مذهبی استان فارس:

تلاش کنیم که تعزیه خوانی در کشور فراموش نشود

محمدیان گفت: اکثر گروه های تعزیه در ایام صفر و محرم به شهرستان های دیگر استان فارس دعوت میشوند و برنامه خودشان را اجرا میکنند همچنین باید تلاش کنیم که تعزیه خوانی در کشور فراموش نشود.
به گزارش سرویس فرهنگی شیرازه،هنر تعزیه روایت رخداد تاریخی عاشورا با چاشنی سنن و باورهای ملی است و در واقع می توان گفت نمایشی آیینی در قالب هنر است که با مجموعه ای از رنگ‌ها، شعر و موسیقی به یک نمایش تراژدی می‌پردازد که در آن خیر و شر مبارزه می‌کنند.

تعزیه در روستاها و شهرهای کوچک به صورت خودجوش اجرا می‌شود اما در شیراز باید پشتوانه‌ای برای اجرای آن باشد. تعزیه در ایام محرم رونق دارد و می‌تواند در تمام طول سال ادامه پیدا کند چرا که پدر نمایش ایرانی است.

 پایگاه تحلیلی خبری شیرازه در خصوص تعزیه و هنر نمایشی با رضا محمدیان  رئیس شورای هماهنگی هیئات مذهبی استان فارس به گفتگو پرداخت.

وی با بیان اینکه  هنر تعزیه  سبکی از عزاداری های سنتی بوده و  از قدیم تا به اکنون در مناسبت هایی مثل ماه محرم ( عاشورا،تاسوعا )  در استان فارس و شهر شیراز اجرا میشود گفت: در منطقه سعدی شیراز  هنر تعزیه ریشه دار بوده و اساتید مختلفی در موضوع هنر  تعزیه کار کرده اند.

محمدیان در ادامه  افزود: در شهرستان های مختلف از جمله مرودشت، کوار،استهبان  و بیشتر شهرستان های استان فارس  هنر تعزیه بر قرار است  همچنین در شهر شیراز در محله سعدی به صورت ویژه برگزار میشود که همه ساله  با استقبال خیلی خوبی رو به رو میشوند.

 رئیس شورای هماهنگی هیئات مذهبی استان فارس با اشاره به اینکه هنر تعزیه در شهرستان ها و برخی مناطق به دلیل اینکه گروه نمایشی با کمبود امکانات ، آموزش و  برخی دلایل دیگر  رو به رو هستند موفق به اجرا نمیشوند، اظهار کرد:وقتی تعزیه ها اجرا میشود به  گونه ایی که  وقایع عاشورا و تاسوعا را  با نمایش  دلنشین و با اشعار به تصویر میکشن جاذبه زیادی دارد و  به خصوص قشر نوجوان را تحت تاثیر قرار میدهد.

محمدیان در  پایان خاطر نشان کرد: اکثر گروه های تعزیه  در ایام صفر و محرم  به شهرستان های دیگر استان فارس دعوت میشوند و  برنامه خودشان را اجرا میکنند و باید تلاش کنیم که  تعزیه خوانی در کشور فراموش نشود.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری شیرازه ،امید است که هنر تعزیه بتواند در این عصر پرهیاهوی حاضر که دایم به دنبال تغییر و تحریف نشانه‌ها است اصالت خود را از دست ندهد و نقش اثرگذار خود را در زنده نگاه ‌داشتن حماسه عاشورا و آنچه تاریخ درباره آن به نظاره نشست را به‌درستی و شایستگی ایفا کند.


انتهای پیام/ف
برچسب ها: شیرازه ، فارس ، شیراز
نظرات بینندگان