کد خبر: ۱۵۵۴۸۲
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۳ - ۱۶ مرداد ۱۴۰۱

آبگیری بیش از ۴۰۰ سازه آبخیزداری در استان فارس

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس از آبگیری ۴۰۰ طرح آبخیزداری و آبخوانداری در ۲۴ شهرستان استان فارس با حجم ۱۰۰ میلیون مترمکعب خبر داد.

به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، منصور رضایی، بسرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس  گفت: در پی بارندگی‌های اخیر در نقاط مختلف استان فارس، بین ۷۰ تا ۱۰۰ درصد حجم برخی از سازه‌های آبخیزداری آبگیری شدند.

وی بیان کرد: حجم کل نزولات جوی مهار شده طی بارش‌های چند روز اخیر در پشت سازه‌های آبخیزداری استان اعم از سیستم‌های پخش سیلاب، سد‌ها و بند‌های خاکی، ملاتی و دیگر سازه‌های آبخیزداری آبگیری شده، ۱۰۰ میلیون متر مکعب است.

به گفته وی؛ بیشترین میزان آبگیری طرح‌های آبخیزداری مربوط به شهرستان‌های فسا و نورآباد ممسنی و پروژه‌های رحیم آباد و واصل آباد، شیدانک، تل مستکی، جونکان و تنگ اژد‌ها گزارش شده است.

رضایی اظهار کرد: میزان ذخیره آب در این سازه‌ها بیش از ۱۵ میلیون متر مکعب گزارش شده به طوری که برخی سازه‌ها تا دو مرحله آبگیری شده است.

این مسئول افزود: با اجرای این پروژه‌ها سیلاب مهیب ناشی از حدود ۳۰۰ میلی متر باران شدید و سیل آسا و تهدیدات ناشی از این سیلاب را که جان مردم، سرمایه ها، تاسیسات و بنا‌ها را هدف گرفته بود مهار و این تهدید به فرصتی برای تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی تبدیل شد.

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس با اشاره به اینکه از ابتدای شروع فعالیت‌ها تاکنون عملیات آبخیزداری در سطحی افزون بر یک میلیون و ۷۵۴ هزار، معادل ۱۴ درصد مساحت استان صورت گرفته است، گفت: این پروژه‌ها پتانسیل مهار سالانه ۸۰۰ میلیون مترمکعب سیلاب‌ها را فراهم کرده است.

رضایی بیان کرد: یک هزار و ۵۲۰ طرح آبخیزداری در استان فارس وجود دارد و در سال جاری نیز ۶۵ طرح دیگر اجرا و به مرحله بهره برداری می‌رسد.

انتهای پیام/ح

برچسب ها: آب ، سد ، آبخیزداری
نظرات بینندگان