کد خبر: ۱۵۵۵۰۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۶ - ۱۸ مرداد ۱۴۰۱
گزارش «شیرازه» به مناسبت روز خبرنگار:

خبرنگار؛ یک واژه نیست، معرفت است/پیاده نظامان سخت کوش عرصه جنگ نرم روزتان مبارک

در سالیانی که با عرصه خبر و خبررسانی از نزدیک آشنا و عجین شده ام به خوبی مشاهده کرده ام که این پیاده‌نظام سخت‌کوش هر چند سخت ترین لحظات را تجربه کرده و گاه با می مهری های فراوان روبرو شده اند، لکن، هیچگاه متوقف نشده و همچنان در صف اول عرصه جنگ نرم ایستاده اند و محکم و با اقتدار با مطالب منصفانه و به حق خود در این مسیر روشنگری می‌کنند.
به گزارش سرویس فرهنگی شیرازه ، روزی که گذشت، علاوه بر  دو واقعه مهم عاشورا و تشییع سردار شهید عبدالله اسکندری، یک خط خبری پررنگ دیگر نیز داشت و آن یادبود روز خبرنگار مصادف با سالروز شهادت محمود صارمی، مسئول دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران در کنسولگری ایران در مزار شریف بود.

 اهالی رسانه در ایران  گر چه شهدای فراوانی در دوران دفاع مقدس و پس از آن در مسیر اطلاع‌رسانی تقدیم  این مرز و بوم کردند، اما همواره کوشیده‌اند روی خطوط قرمز، حداکثر اطلاع رسانیِ ممکن را داشته باشند و در این راه بسیاری از آنها با تبعات گسترده‌ای مواجه شدند که مسیر زندگی‌شان را به کلی تغییر داده است.

در سالیانی که با عرصه خبر و خبررسانی از نزدیک آشنا و عجین شده ام به خوبی مشاهده کرده ام که  این پیاده‌نظام سخت‌کوش هر چند سخت ترین لحظات را تجربه کرده و گاه با می مهری های فراوان روبرو شده اند، لکن، هیچگاه متوقف نشده و همچنان در صف اول عرصه جنگ نرم ایستاده اند و محکم و با اقتدار با مطالب منصفانه و به حق خود در این مسیر روشنگری می‌کنند.

و باز هم ایثار و گذشتن از خود برای دیگران؛


پایگاه تحلیلی خبری شیرازه، روز خبرنگار را به دلیل مشغله بسیار خبرنگاران این رسانه و حضور میدانی در مراسم تشییع شهید اسکندری و عاشورای حسینی با یک روز تاخیر(گر چه همه روز ما روز خبرنگار است) به خبرنگاران سخت کوش و پرتلاش تمام رسانه ها تبریک گفته و چند سطری درد دل و دل نوشته از برخی دوستان عرصه خبر منتشر میکند تا بماند به یادگار...


خبرنگار؛ یک واژه نیست، معرفت است/پیاده نظامان سخت کوش عرصه جنگ نرم روزتان مبارک

عبدالغفور مصطفایی خبرنگار پیشکسوت عرصه رسانه_ خبرگزاری فارس نوشت: خبرنگار با قلمش خونگار می شود.

خبرنگار بر اساس اصالت و رسالتی که بر دوش دارد همواره بدون وابستگی، جناح و گروه خاصی در‌ کمال حریت و آزادگی و نیز در‌ کنار و با مردم و برای گرفتن مطالبات به حق جلوتر از مردم با تأسی از الگوی آزادگان جهان حضرت سید و سالار شهیدان ابا عبدالله حسین (ع) بگوید، بنویسد و‌ خوف و ترسی جز خدا در دل راه ننهد. روز خبرنگار بر همگان خجسته باد

خبرنگار؛ یک واژه نیست، معرفت است/پیاده نظامان سخت کوش عرصه جنگ نرم روزتان مبارک

زهرا عسگری_سردبیر خبرگزاری ایکنا نوشت:

هر سال ایام مردادماه نامی از خبرنگاران به میان می‌آید. مراسم‌ و برنامه‌ها برگزار می‌کنند و گاهاً پای سخنان خبرنگاران می‌نشینند اما کاش تنها به گوش سپردن ختم نشود و گامی برای رفع مشکلات آنان برداشته شود.

خبرنگاران قشری هستند که نوشته می‌شوند اما خوانده نمی‌شوند. در 365 روز سال از هر قشر و صنفی می‌نویسند و پیگیر مشکلات می‌شوند اما کسی وقتی برای رسیدگی به مشکلات آنان ندارند.

ما جزو مردم هستیم، بخشی از این جامعه هستیم و تک تک آلام و دردهای مردم را با تمام وجود حس می‌کنیم و امان از روزی که مجبور به پوشش اخباری مربوط به حوادث شویم آنگاه با پوشش هر خبر، لحظه به لحظه همراه با حادثه‌دیدگان تا عمق جان زجر می‌کشیم اما کاش این را هم مردم و هم مسئولان می‌دانستند و درک می‌کردند که اگر قلمی زده می‌شود برای مردم است.

خاطرات خوش ما در ایامی است که می‌توانیم گره‌ای از مشکلات مردم باز کنیم و خدا می‌داند برای خبرنگار لذتی شیرین‌تر از این نیست که بفهمد قلمش اثر داشته است و ای کاش روزی برسد که بتوانیم هر روز از شغل خویش لذت ببریم.

خبرنگار؛ یک واژه نیست، معرفت است/پیاده نظامان سخت کوش عرصه جنگ نرم روزتان مبارک

فاطمه خسروپور_خبرنگار،فعال رسانه ای نوشت:

به‌نام حضرت دوست که هرچه داریم از اوست 

شاید همزمانی عاشورای حسينی(ع) و روز خبرنگار در سال ۱۴۰۱ تلنگری باشد برای همه دغدغه‌مندان عرصه رسانه؛ آن‌ها که فراتر از عناصر و رویدادهای خبر، درد را حس می‌کنند و دنبال درمان آن هستند.

روز عاشورایی خبرنگار را باید با تأملی ویژه نگریست که این روز عاشورا ایدئولوژی انقلابی-اسلامی و هویت و استراتژی شیعه را شکل داده است.

به عنوان بانویی شیعه که توفیق داشته و نزدیک به دو دهه در این سنگر، رسالت زینبی را سرلوحه خود قرار داده است، اولین روز خبرنگار در قرن ۱۵ هجری شمسی مصادف با عاشورای حسينی را گرامی می‌دارم و برای همه اهالی و اصحاب رسانه و تلاشگران این عرصه، جرعه‌ای از دریای بصیرت حسينی را خواستارم.

خبرنگار؛ یک واژه نیست، معرفت است/پیاده نظامان سخت کوش عرصه جنگ نرم روزتان مبارک

خبرنگاری + عشق، مساوی است با دنیایی حرف برای گفتن و مسیری بس طولانی برای پیمودن

سمیه رعیتی_ سردبیر پایگاه تحلیلی خبری شیرازه نوشت:

در حال حاضر افتخار دارم به عنوان یکی از سربازان جنگ نرم در جبهه رسانه ای پایگاه تحلیلی خبری شیرازه فعالیت کنم، اما هنوز راهی بس دراز پیش رو دارم تا از اساتید و پیشکسوتان این عرصه درس ها بیاموزم تا قلمم  لایق ماندن در کارزار خبررسانی شود.

روزها و شب ها رفتند و آمدند و زمین چرخید و چرخید تا دوباره روز خبرنگار فرا رسید
روزی به نام آنان که همه چیز را می‌بینند، اما دیده نمیشوند...
روز فریادهای در گلو خفته...
روز ماندن پشت درهای بسته...
روز تماس های بی پاسخ...
روز شنیدن جواب های بی معنا...
روز سوال های بی جواب...
روز خستگی های مفرط
روز خوابهای نا آرام
و آرامش های گمشده در غبار مشکلات...

اما امروز نمی خواهم از هیچ یک از مشکلات و دغدغه های یک خبرنگار بگویم...
اکنون میخواهم از حرفه ای سخن بگویم که اگر با عشق به آن بنگری، دنیایی از معنا و مفهوم زندگی را به همراه دارد

از شغلی که تلخ و شیرین، غم و شادی، خنده و گریه، یاس و امید، مرگ و زندگی و همه و همه را با هم و در کنار هم به من آموخت.

از لحظاتی که به واسطه همین حرفه برایم رقم خورد، اعتباری که به من بخشید تا به واسطه آن صدای در گلو خفته مردم شهر و دیارم باشم.

آری حرفه ی من گر چه در کلام یک شغل است اما توامان با هم ده ها کاربرد دارد که اگر در راه درست به کار گرفته شود، می توان با نگاه یک حرفه مقدس به آن نگریست.

و امسال چه زیبا این روز با رویدادی پیوند خورد به نام «عاشورا»، روزی که گر چه یک روز است اما جهانی از مفهوم دلداگی در خود نهان دارد. درست مثل حرفه خبرنگاری که اگر با عشق همراه شود دنیایی حرف برای گفتن و مسیری بس طولانی برای پیمودن خواهد داشت.


خبرنگار؛ یک واژه نیست، معرفت است/پیاده نظامان سخت کوش عرصه جنگ نرم روزتان مبارک

فاطمه نیکوکار_ خبرنگار پایگاه تحلیلی خبری  شیرازه نوشت:

از اواخر سال ۹۹ وارد عرصه خبر شدم. ابتدا در طنین یاس و اندکی خبرگزاری علم و فناوری فارس و اکنون هم پایگاه تحلیلی خبری شیرازه همکاری دارم.

۱۷ مرداد ماه روز خبرنگار که مصادف با شهادت شهید محمود صارمی است بهانه ایی شد تا از خبرنگاران سرزمینم بگویم تا آنان را دریابید خبرنگار همان کسی است که بسیار دلسوزانه در تمامی شرایط سخت و آسان زحمت کشیده تا چراغ آگاهی و اطلاع رسانی را برای همه‌ی مردم روشن نگه دارد قشری که شب و روز را نمی‌شناسد و حتی روز تعطیل هم ندارد خبرنگاران همان کسانی هستند که جانشان را کف دست گذاشته و با استرس فراوان در تمامی اتفاقات به مکان هایی که آتش سوزی، زلزله، طوفان ،سیل... اتفاق افتاده جهت تهیه خبر وارد میدان میشوند.

خبرنگاری سخت است اما اگر عشق باشد آسان می‌شود پس باید عاشق خبر باشی تا موفق شوی.یاد و خاطره شهدای عرصه خبر شهید سید مرتضی آوینی،شهید محمود صارمی،شهید محسن خزائی گرامی باد.

اگر چه سخت و زیان آور است شغل حَقیر
دوای خستگی ام، عشق ِ این دیار بُوَد

خبرنگار؛ یک واژه نیست، معرفت است/پیاده نظامان سخت کوش عرصه جنگ نرم روزتان مبارک

محمد صادقی_ مدیر خبرگزاری علم و فناوری در استان فارس و سایت خبری تحلیلی ایران ریپورتس نوشت:

خبرنگار باید بداند و می‏داند که ان کس که آگاه‏تر است مسئولی‌تر است.

مسئول در قبال ملت و کشور، مسؤول در قبال باور‌ها و اعتقادات مردم، مسؤول در قبال منافع ملی، مسؤول در قبال تجاوز فکری و اندیشه‏‏ای بیگانه‏ به مرز‌های فرهنگی، مسؤول در قبال اخلاق جامعه؛ مسؤول در قبال کژاندیشی و کژ رفتاری‏های اداره ‏کنندگان کشور و این مسؤولیت و مسؤولیت‌ها نه تنها محدودیت نمی ‏آفریند، بلکه راه رسیدن به کمال را دراین حرفه مقدس برای او هموار و هموارتر می‏سازد و خبرنگار به جایگاهی می‏رسد که جز رضایت حضرت دوست نمی‏بیند.

درد دل بسیار است و مشکلات بیشتر، اما چه فایده که پس از سال‌ها به هرکس گفتن و سفره دل باز کردن، دردی از دردهایمان دوا نشد، اما چون می‌گذرد، غمی نیست...

خبرنگار؛ یک واژه نیست، معرفت است/پیاده نظامان سخت کوش عرصه جنگ نرم روزتان مبارک

رضا مردانه_ خبرنگار پایگاه تحلیلی خبری شیرازه نوشت:

از سال ۸۸ که فعالیت خبری خود را آغاز کردم تمام دغدغه ام این بود که قلمم و دوربینم در خدمت اعتقادات و باورهای قلبی ام، دینم، پرچمم، میهنم و مردم مان باشد و بتوانم گامی برای اعتلای ایران عزیز بردارم و شغل خبرنگاری را دوست دارم و حالم با خبرنگاری خوب است. 

در این سال ها هم شاگردان زیادی تربیت کردم و هم به آنها درس خبرنگاری دادم و هم از این عزیزان، درس ها فرا گرفتم و ان شاءالله عاقبت همه مان بخیر شود

در کلام آخر باید گفت:

خبرنگار؛ یک واژه نیست، معرفت است به همراه دنیایی از عشق به هم نوع، عشق به دنیایی خالی از دنائت، خبرنگار یعنی پُر باشی از انرژی‌، امید، ایمان، باور، یعنی تلاش برای دانستن و آگاه کردن، یعنی حضوری همیشگی و تحمل دشواری‌ها، از تهمت‌های ناروا تا تهدید و بی‌توجهی و بی‌پولی، خبرنگار یعنی دقت، وسواس، بی‌طرفی و کنکاش .... خبرنگار یعنی لبخند زدن در اوج تمام دشواری‌ها.

خبرنگار بودن یعنی دویدن های مداوم، استراحت نکردن های همیشگی و جواب نشنیدن هایی که با بی احترامی انجام می شود

خبرنگار بودن یعنی شروع هر روزه برای بهترین بودن و جریان سازی


انتهای پیام/ف/س
برچسب ها: شیرازه ، فارس ، شیراز
نظرات بینندگان