کد خبر: ۱۵۵۵۷۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۳ - ۲۱ مرداد ۱۴۰۱
تولیت آستان شاهچراغ(ع):

ولایت یکی از کلید واژه‌های اصلی در عرفان اسلامی است

کلانتری گفت: ولایت یکی از کلید واژه‌های اصلی در عرفان اسلامی است.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه،حجت الاسلام ابراهیم کلانتری تولیت آستان شاهچراغ(ع)، عصر پنج‌شنبه ۲۰ مرداد در هفتمین نشست از سلسله مباحث "ولایت فقیه" که پیرامون بررسی مفهوم "ولایت در عرفان" برگزار شد، اظهار کرد: ولایت یکی از کلید واژه‌های اصلی در عرفان اسلامی است. بزرگان عرفان همچون اِبن عربی، عبدالرزاق کاشانی، قیصری و مولوی به وفور از واژه ولایت استفاده کرده‌اند. اصولا تمام عرفان اسلامی، بر محور ولایت و ولی، می‌چرخد.

وی در ادامه با بیان این پرسش که آیا مفهوم ولایت را در مبحث ولایت فقیه‌ می‌توان با مفهوم ولایت در عرفان یکی دانست، یا اینکه بین آنها تفاوتی وجود دارد؟،  گفت: واژه ولایت در عرفان نظری نیز واژه‌ای پر استعمال است. بی گمان توجه به تفاوت مفهوم اصطلاحی این واژه در مبحث ولایت فقیه با مفهوم اصطلاحی آن در عرفان نظری، مخاطب را از خلط مبحث و گرفتار آمدن در دام اشتباه در امان می‌دارد. 

کلانتری ادامه داد: ولایت معنوی مقام و جایگاه ویژه‌ای است که در اثر بندگی خالصانه، سیر و سلوک الی‌الله و عنایت حضرت حق عاید سالک الی‌الله شود و با موضوع حکومت و اداره جامعه بکلّی متمایز است.

تولیت حرم مطهر شاهچراغ(ع)  در پاسخ به این سوال که تفاوت ولایت با نبوت، از منظر عرفان چیست؟ بیان کرد: در ابتدا لازم است چندکلیدواژه از هم تفکیک شوند؛ رسالت، نبوت و ولایت. نبوت به این معنا است که فردی به یک جایگاه و مقام قرب الهی برسد که یک سلسله اخبار را از جهان غیب دریافت کند، یعنی کسی که صاحب خبر هست، نبی و اگر مامور به ابلاغ بشود، آنگاه رسول است. یک فرد می‌تواند، نبی باشد اما رسول نباشد، اما یک رسول، حتما نبی است.

این استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: ولایت به معنای حکومت داری، یک بخشی از رسالت پیامبران است. دفتر نبوت بعد از رحلت پیامبر اسلام (ص) بسته شده اما دفتر ولایت تا روز قیامت باز است.

کلانتری همچنین در پاسخ به این سئوال که آیا می‌توانیم بگوییم ولایت در عرفان، یک ولایت و تقرب شخصی است، در مقایسه با ولایت فقیه که یک ولایت جمعی است؟ گفت: وقتی بحث حکومت پیش می‌آید، بحث اجتماع، مطرح است. وقتی موضوع مقامات معنوی پیش می‌آید بین خود انسان و خدا هست و بحث اجتماع، دیگر مطرح نیست و این رابطه، تنها برای شخص خود انسان حجیت دارد و نه برای دیگران. 

انتهای پیام/ف

منبع: ایسنا
برچسب ها: شیرازه ، فارس ، شیراز
نظرات بینندگان