کد خبر: ۱۵۵۵۸۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۱ - ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
عضو هیات علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره):
راسخی گفت: عزادار واقعی اصلاحگر جامعه است و وقتی بی حجابی، بدحجابی و منکری را در جامعه می بیند آمر به معروف و ناهی از منکر است چرا که حضرت خود یک آمر واقعی است.
به گزارش سرویس فرهنگی شیرازه، ما باید نسبت به عاشورا و محرم نگاهی ترکیبی داشته باشیم و در کنار بعد عاطفی و مرثیه سرایی و مقتل خوانی،  نگاهی تاریخی و تحلیلی نسبت به چرایی و چگونگی وقوع قیام عاشورا داشته باشیم و در واقع وعاظ و سخنرانان و مداحان در کنار بیان مصایب کربلا به تبیین درس ها و عبرت های عاشورا نیز اهتمام داشته باشند.

به تعبیر رسای رهبر معظم انقلاب باید از مشاهده صحنه عاشورا، درس عبرت گرفت و گرنه در ادامه راه و به ویژه بحث حمایت از جبهه حق و مقابله با جبهه باطل، دچار مشکل می شویم.

 تاریخ کربلا و عاشورا حاوی نکات بسیار مهم و در عین حال ظریفی است که ما به عنوان یک شیعه و محب سیدالشهدا(ع) باید حتماً به آن ها توجه کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین مهدی راسخی عضو هیات علمی موسسه امام خمینی(ره) در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: زمانی می توانیم عبرت های عاشورا را متوجه شویم که عاشورا را یک روز و یک واقعه ندانیم بلکه به آن به عنوان یک فراواقعه نگاه کنیم. 

وی افزود: عاشورا یک دانشگاه بین المللی است و افراد وارد این دانشگاه شده و اساس و اصل مکتب آن،  انسان سازی است. 

راسخی تصریح کرد: انسان هایی نظیر بریر بن خضیر،  حبیب بن مظاهر و مسلم بن عوسجه ها دانش آموخته ی همین دانشگاه هستند و در چهارده قرن می درخشند.

این کارشناس مذهبی عنوان کرد: زمانی عبرت های عاشورا درک می شود که ما آن را به عمق یک دانشگاه بین المللی فراتر از عصر جدید و عصر قدیم و در اعصار و قرون متمادیه ببینیم. 

وی در مورد دلیل قیام امام حسین(ع) اظهار کرد:  امام حسین(ع)  وقتی متوجه شد که یزید حاکم شده و این فرد هیچ گونه مشروعیتی ندارد و اسلام در خطر است می فرماید "... إِنَّمَا خَرَجْتُ لِطَلَبِ الْإِصْلَاحِ فِی أُمَّةِ جَدِّی..." و در جایی دیگر می فرماید "... مِثْلِي لَا يُبَايِعُ مِثْلَهُ..." یعنی بحث من،  شخصی نیست و مثلی است و حکومت یزید مشروعیت ندارد. 

راسخی افزود: افامام حسین(ع)  با جهاد تبیین خود به ما آموخت وقتی میبینیم در جامعه ظلم می شود باید به پا خیزیم و انسان باید عزیزترین داشته ی خود را که در این دنیا،  جان است در طبق اخلاص گذاشته و محضر خداوند متعال تقدیم کند. 

این کارشناس مذهبی در خصوص رابطه مهدویت و عاشورا تصریح کرد: در مجالس عزاداری امام حسین(ع)، بدون شک دو پرچم سبز مهدوی و پرچم سرخ حسینی به هم گره خورده است و یاران حضرت سیدالشهدا،  کنار امام حسین(ع) و حضرت مهدی قیام خواهند کرد. 

وی بیان کرد:  یکی از اسما و القاب حضرت صاحب الزمان(عج)، منتقم آل محمد(ص) است و انتقام جدش را میگیرد. 

راسخی خاطر نشان کرد:  زمانی که حضرت بقیه الله(عج)  ظهور می کند جریانی همراه وی است و علاوه بر ۳۱۳ نفری که به عنوان فرمانده پا در رکاب حضرت هستند، جمعی نیز در رده پیاده نظام، سربازان و در رده های پایین تر از فرماندهی،  اعوان و انصار و مومنین طول تاریخ هستند که به امام زمان(عج) ملحق شده و بحث رجعت نیز در اینجا مطرح است. 

عضو هیات علمی موسسه امام خمینی(ره)  اظهار کرد: مجالس حسینی،  انسان های با ایمان را پرورش داده و این افراد که عاشورایی هستند لشکر واقعی حضرت صاحب الزمان(عج) را تشکیل می دهند. 

وی بیان کرد: حضرت سیدالشهدا(ع) جریانی را به عمق تاریخ ایجاد کرد که روز به روز هم عمیق تر و دقیق تر انجام شده و رسالت خود را انجام می دهد. 

راسخی در خصوص ویژگی های عزادار واقعی گفت: عزادار واقعی کسی است که عمق اهداف حسینی را درک کند و یکی از این اهداف مقاومت است. 

وی تصریح کرد: شیعه ی امام حسین(ع) باید بداند که یک روز دشمن، نان، معیشت و اقتصادش را می گیرد و فشار و تحریم های بین المللی را در دستور کار قرار می دهد و در این حالت باید مقاومت کرده و تسلیم نشود. 

راسخی افزوذ: از ویژگی های عزادار واقعی امام حسین(ع)، ایمان به راه حضرت سیدالشهداء(ع) و مقاومت در برابر دشمنان و عدم خضوع و کرنش در برابر ظالمین است. 

وی بیان کرد: عزادار واقعی اصلاحگر جامعه است و وقتی بی حجابی، بدحجابی و منکری را در جامعه می بیند آمر به معروف و ناهی از منکر است چرا که حضرت خود یک آمر واقعی است و هدفش از قیام، امر به معروف بود. 

راسخی ابراز کرد: عزادار واقعی کسی است که در محرم و هیات، بتواند به اندازه ای که توانش است برای سال بعد توشه بگیرد و همراه کاروان صبر و بصیرت، جلو رود. 

وی با بیان اینکه دانشگاه عاشورا را بدون سازمان تبلیغات اسلامی زینبی نمیتوان تصور کرد گفت:  حضرت زینب(س) به عنوان یک سازمان تبلیغات اسلامی در زمان جنگ روایت ها که میخواستند خارجی بودن و یاغی بودن را به حضرت سیدالشهدا نسبت دهند، راوی مظلومیت امام حسین(ع) شد. 

این کارشناس مذهبی عنوان کرد: این کار حضرت زینب(س) بیانگر نقش بانوان در کربلا و عاشوراست و نشان می دهد که بانوان می توانند در انتقال مفاهیم عمیق، بنادین و اساسی حماسه ساز عاشورا باشند. 

به گزارش شیرازه، واقعه کربلا حقیقتی است که ظرفیت تلفیق و تجمیع عقلانیت و عواطف انسانی را دارد و مهم نیز این است که مکتب سیدالشهدا(ع) به شیوه ای صحیح، عقلانی و علمی برای جامعه تبیین شود و در عین حال باید به بُعد عاطفی آن نیز عنایتی ویژه داشت و از هر بهانه ای برای بیان مصایب آل الله بهره لازم را بُرد.
 اگر این گونه شد به یقین و در پرتو عنایات الهی و به برکت نام امام حسین(ع) خواهیم توانست اهداف متعالی دین را در راستای رشد و شکوفایی دنیوی و اُخروی بشر محقق سازیم و این گونه خدمتی هر چند ناچیز به ساحت مقدس حضرت اباعبدالله (ع) داشته باشیم.

انتهای پیام/ر
برچسب ها: عاشورا ، کربلا ، شیرازه
دریـچـــــــــــــــــــــه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: