کد خبر: ۱۵۵۵۸۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۷ - ۲۲ مرداد ۱۴۰۱

طرح تفصیلی حرم، ۵۷ یا ۳۶۰ هکتار ؟

ده ماه پس از سفر رئیس جمهور به استان فارس، طرح ساماندهی اطراف حرم مطهر شاهچراغ (ع) در سکوت در حال پیگیری است.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، طرح ساماندهی محیط پیرامونی حرمین مقدس شاهچراغ و سید علاالدین حسین (علیهم االسلام)  سال 89 به تصویب رسید اما در سال 93  توسط شورای عالی شهرسازی و معماری، به دلیل عدم ارائه نقشه‌ها و اسناد تکمیلی لغو کرد. با این اتفاق طرح در حال که مراحل اولیه میدانی خود را آغاز کرده بود، به حال خود رها شد و معضلی بر معضلات بافت فرسوده و تاریخی افزود.

سال گذشته در سفر رئیس جمهور به استان فارس بار دیگر این موضوع در شورای اداری استان مطرح گردید و مصوب شد: کارگروهی مرکب از نماینده وزارت میراث فرهنگی، نماینده شهرداری شیراز و نماینده استاندار فارس نسبت به بازنگری در میراثی بودن ۲۰۰ خانه اطراف حرم حضرت احمد ابن موسی (ع) اقدام و رای این هیات سه نفره لازم الاجرا باشد.

بر اساس این طرح دو حرم شریف با چندین صحن به یکدیگر پیوند می خورند و محدوده وسیعی برای حضور زائران ایجاد میشود، ورودی های حرمین ساماندهی میشود. امکانات خدماتی و زائرسراهایی با قیمت مناسب ایجاد میگردد، کیفیت زندگی مجاوران حرم نیز افزایش یافته و سکنه این منطقه از عواید اقتصادی آن می توانند بهره مند گردند.

حاشیه های ایجاد شده پس از زنده شدن مجدد موضوع طرح 57 هکتاری توسعه حرم، سبب شد پس از چند ماه پر تلاطم مسئولان استان در این باره سکوت اختیار کنند و از دسترس رسانه ها نیز خارج شود.  از سوی دیگر همزمان با آغاز سلسله جلسات شورای عالی زیارت استاندار فارس از افزایش بافت پیرامونی حرم به 360 هکتار سخن گفت.

اکنون پس از گذشت بیش از 10 ماه از سفر رئیس جمهور، امیرحسین جمشیدی، مدیر کل دفتر فنی استاندار فارس به شیرازه گفت: طرح تفصیلی حرم در کمیسیون ماده 5 استان تصویب شده اما هنوز مصوب شورای عالی شهرسازی و معماری نیست و به همین دلیل جزئیات آن  را نمی‌توان ذکر کرد.

وی افزود: اما آنچه رخ داده، این است که هیچ اثر تاریخی و واجد ارزش در طرح وجود ندار و آسیب نخواهد دید.

جمشیدی در خصوص افزایش بلفت به 360 هکتار گفت:  ما اصلا نمی خواهیم محدوده 57 هکتاری را به 360 هکتار افزایش دهیم. طرح ساماندهی پیرامون حرم شاهچراغ و سید علاالدین حسین همان 57 هکتار است.

مدیر کل دفتر فنی استانداری گفت: یک صندوق کشوری وجود دارد به نام صندوق توسعه حرمهای مطهر که کارکرد آن وام دادن به بافت اطراف حرمهای کشور برای مرمت و بهسازی آنهاست.

وی افزود: آن چیزی که در استان تصویب شده این است که وامی که قرار است به استان تعلق بگیرد، بجای اینکه واجدین شرایطش فقط محدوده 57 هکتاری نباشد، محدوده 360 هکتاری را تعریف کردیم.

جمشیدی گفت: این اتفاق برای استفاده بیشتر استان از این تسهیلات است، نه اینکه ما طرح 57 هکتاری را به 360 هکتار تبدیل کرده باشیم. در بعضی خبرگزاری ها دیدم که  افزایش طرح ساماندهی اطراف شاهچراغ را به 360 هکتار اعلام کرده بودند که درست نیست. و چنین اتفاقی اصلا نیفتاده است.

این مسئول در خصوص این تسهیلات توضیح داد: بعضی از ساختمان ها که دارای ارزش تاریخی و فرهنگی هستند، مشمول دریافت وام مرمت می شوند و بناهایی که فرسوده هستند و ارزش کالبدی ندارند با این تسهیلات نوسازی خواهند شد.

مدیرکل دفتر فنی استانداری درباره وضعیت مسیرها و معابر محدوده بافت قدیمی نیز گفت: طرح محدوده بافت فرسوده که مصوب شورای عالی شهرسازی و معماری است و از سال 95 مصوب شده، اجازه هیچ گونه بازگشایی معابر را نداده است.

وی تصریح کرد: اکنون اگر ساختمانی هم بخواهد نوسازی کند باید دقیقا سر جای خودش انجام شود. این طرحی است که به ما ابلاغ شده و شهرداری هم موظف به اجرای آن است.

جمشیدی تصریح کرد: در بحث پدافند غیر عامل و ایمنی آتش نشانی ما معتقدیم که این طرح اشکال دارد. البته آتش نشانی در حال تأمین وسائل مناسب و تجهیز این مناطق است.

انتهای پیام/ح


نظرات بینندگان