کد خبر: ۱۵۵۶۰۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۷ - ۲۳ مرداد ۱۴۰۱
رئیس شورای اسلامی شهر شیراز:

شهردار سابق برای اولین بار از رای و نظر شورا تمکین کرد

طاهری گفت: اصنافی برای اولین بار این اختلاف نظر را پذیرفت، ادبیاتی که داشت و برای اولین بار از رای و نظر شورا تمکین کرد، موثر بود که اعضای شورا از حق قانونی خود گذشتند، استیضاح را متوقف کرد و استعفا را پذیرفتند.

به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، مهدی طاهری ، رئیس شورای اسلامی شهر شیراز در نشست خبری خود به تشریح مسائل مربوط به کناره گیری شهردار شیراز پرداخت و گفت: در تاریخ های متعددی در بهمن ماه سال گذشته، فروردین، اردیبهشت و خردادماه سال جاری تذکرات مختلفی توسط اعضای شورا به شهردار داده شده بود. در روند قانونی، تذکر را عضو شورا خطاب به رئیس شورا ذکر می‌کند و رئیس شورا این تذکر را بدون هیچ دخل و تصرفی به شهردار ارائه میدهد و شهردار هم وظیفه دارد در مهلت قانونی تذکر را پاسخ دهد.

وی ادامه داد: شهردار تذکرات را پاسخ داده بودند و ما باید برابر قانون پاسخ را به عضو تذکر دهنده برگردانیم. عضو شورا باید پس از آن صراحتا اعلام کند از پاسخ قانع شده یا خیر. اگر قناعت کرد پرونده مختومه می شود و اگر قانع نشد فرصت سوال برای عضو شورا وجود دارد.

طاهری تصریح کرد: بخشی از این تذکرات که موجب عدم اقناع اعضای شورا شده بود نهایتا منجر به این شد که در تاریخ دوم مرداد ماه، طی نامه‌ ای به شماره 6025، به عنوان رئیس شورا 20 سوال را که مستخرج از تذکراتی بود که موجب عدم اقناع اعضا بود، طی مکاتبه رسمی به شهردار ارسال کنم.

وی با بیان اینکه طبق قانون بعد از طرح سوال 10 روز شهردار فرصت دارد که شخصا یا نماینده شهردار در صحن شورا حاضر شود و به سؤالات پاسخ دهد، گفت: روزی که بایستی شهردار در شورا برای پاسخ به سوالات حاضر می‌شد برابر با 12 مرداد و ایام ابتدایی دهه محرم بود که مصادف شد با اینکه پیکر شهید اسکندری بعد از 8 سال به ما رخ نمود و برنامه های تشییع و خاکسپاری این شهید، تعیین شد.

رئیس شورای شهر شیراز افزود: اعضای شورا برای اینکه این اتفاق تاریخی تحت شعاع اخبار دیگری قرار نگیرد، تقاضا کردند جلسه طرح سوال به 18 مرداد یعنی یک روز بعد از عاشورا موکول شود.

وی در تشریح این جلسه گفت:  شماره جلسه 71 ، تاریخ: 18 مردادماه و موضوع؛ بررسی پاسخ های شهردار به سوالات مطرح شده در نامه 6025 بود و بصورت فوق العاده برگزارشد.

طاهری با بیان اینکه در قانون ذکر شده « چنان چه شورا تشخیص دهد پاسخ ها قانع کننده نبود...»، گفت: تفسیری که ما از این عبارت داشتیم این بود که باید رای گیری در شورا شود که آیا اقناع صورت گرفته یا خیر، که رای گیری بعد از خروج شهردار انجام شد و نتیجه این بود که اقناع صورت نگرفته بود.

رئیس شورای شیراز گفت: وقتی  اقناع اتفاق نیفتد این اختیار برای اعضای شورا وجود دارد که یک سوم اعضای شورا، حداقل پنج نفر امضا کننده طرح استیضاح باشند. این موضوع بحث شد و 10 نفر از اعضای شورا ( خواست خدایی،  طاهری، نصیری، ترابی، سلطانی،  ابراهیم حسینی، اسکندری،  اسدی، محمدیان،  زارع)  طرح استیضاح را امضا و دلایل استیضاح را هم پیوست این طرح کردند.

طاهری با بیان اینکه تاریخ 20 مرداد جلسه 72 شورا برای این موضوع اختصاص یافت، گفت: روز قبل از جلسه من و خانم خواست خدایی با شهردار ملاقات داشتیم و توضیح دادم که احتمال رای آوردن استیضاح وجود دارد و تقاضا کردیم که استعفا دهد که این موضوع را شفاهی پذیرفت و هرچه خواستم کتبی انجام دهند امتناع کرد.

این عضو شورا ادامه داد: جلسه در تاریخ مقرر برگزار شد و اعضا رای گیری رسمی انجام دادند که استیضاح رای آورد  اما گفتند نتیجه اعلام نشود تا شهردار استعفا دهد. موضوع را به شهردار گفتیم و خواهش کردیم موضوع را به سمت استعفا ببرد و چند ساعت بعد متن استعفای شهردار اعلام وصول شد.

طاهری افزود: این موضوع به اطلاع اعضا رسید و اعضا پذیرفتند استیضاح تنفیذ نشود.

وی تصریح کرد: تشکیک هایی انجام شد، اما حضور فرماندار یا نماینده وی از الزامات شورا نیست. عدم حضور فرماندار دلالت قانونی نبودن تصمیم شورا ندارد.

رئیس شورا در خصوص جلسات روز شنبه گفت: شنبه 23 مرداد جلسه 73، دستور جلسه را با موضوع بررسی نهایی استعفای شهردار تعیین شده بود، اما صبح شهردار  یک نامه دستنویس ارسال کرد که تقاضای لغو استعفا را داشت که وقتی در جلسه مسئله استعفا و تقاضای لغو آن به اطلاع رسید، اعضا به صورت کاملا یکپارچه و خیلی جدی دستور استیضاح را در برنامه خود گذاشتند.

طاهری گفت: چون دستور جلسه به لحاظ قانونی استیضاح نبود، شورا با لغو استعفا موافقت نمود. و جلسه دیگری را همان روز ساعت 6 عصر با دستور جلسه ادامه روند استیضاح شهردار تشکیل داد.

وی به تلاشهای اصنافی اشاره کرد و گفت:  ساعتی قبل از جلسه، شهردار که دیگر راهها را بسته میدید با اعضای شورا تماس گرفت و تقاضای شنیدن آخرین صحبتهای و توضیحات را داشت.

رئیس شورا با بیان اینکه جلسه آخر با حضور فرماندار و معاون وی تشکیل شد. گفت: شهردار ایرادات شورا را پذیرفت و عمده این ایرادات در اختلاف نگاه شورا و شهرداری در شیوه مدیریتی بود.

وی به این نکته اشاره کرد که: اصنافی برای اولین بار این اختلاف نظر را پذیرفت، ادبیاتی که داشت و برای اولین بار از رای و نظر شورا  تمکین کرد، موثر بود که اعضای شورا از حق قانونی خود گذشت، استیضاح را متوقف کرد و استعفا را پذیرفت. 

طاهری در نهایت در خصوص انتخاب شهردار جدید شیراز گفت: هیچ اسمی به صورت مشخص و رسمی در شورا وجود ندارد و مشغول رایزنی هستیم.

انتهای پیام/ح

نظرات بینندگان