کد خبر: ۱۵۵۶۱۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۶ - ۲۴ مرداد ۱۴۰۱

ضرورت توجه به توسعه فرهنگ و اقدامات دانش بنیان در مراکز علمی و دانشگاهی

توسعه فرهنگ اقدامات دانش بنیان در بخش های مختلف کشور یک ضرورت است و توجه به فعالیت های دانش بنیان در شعار سال باید موجب ایجاد یک تحول عظیم در اقتصاد شود و این امر امکان پذیر نخواهد بود مگر با حمایت و وتوجه بیشتر به حوزه های علمی و عملی دانشگاه ها و به کار گیری تمام توان علمی دانشجویانی که از ایده های نو و خلاقانه برخوردار هستند.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه ،مساله پژوهش همواره دغدغه اصلی اعضای هیات علمی دانشگاه ها در زمان ارتقاء دانشجویان دانش پژوه  بوده و دانشگاه ها از این حیث مقررات پیچیده ای را در نظر گرفته اند . در حالی که اعضای هیات علمی بندرت در دستیابی به امتیازات مربوط به کمیت و کیفیت آموزش دچار دشواری بوده و این مساله مهم تا حدود زیادی آموزش را تحت الشعاع قرار داده است. به گونه ای که می‌توان آن را یکی از عوامل افت کیفیت آموزش دانست. 

کسب و کارهاي کوچک دانش بنیان، عموما رویکردي تجاري، ارزش افزا، بازاري و سوداگر دارند و مدیریت آنها نیازمند دانش و مهارت تخصصی و بهره گیري از فناوري هاي جدید براي کسب ارزش افزوده و بهبود بهره وري و کیفیت محصولات و خدمات عرضه شده به بازار است. 

 باید بر اساس سخنان مقام معظم رهبری در خصوص شعار سال جاری که «تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین» می باشد، به پژوهش و دانش بنیان توجه ویژه تری کرد.

حضرت آیت الله خامنه ای در سخنرانی نوروزی، با تعریف معنای اقتصاد دانش‌بنیان تأکید کردند:اقتصاد دانش‌بنیان موجب کاهش هزینه‌های تولید می‌شود؛ بهره‌وری را افزایش میدهد که امروز یکی از مشکلات ما کاهش بهره‌وری است؛ کیفیّت محصول را افزایش میدهد، بهبود می‌بخشد و محصولات را رقابت‌پذیر میکند؛ یعنی در بازارهای جهانی، ما می‌توانیم از این محصولات به عنوان محصولات رقابت‌پذیر استفاده کنیم.

به همین دلیل پایگاه تحلیلی خبری شیرازه با سجاد تقوایی مدیر نوآوری، فناوری و کارآفرینی دانشگاه شیراز به گفتگو پرداخت، تا به برخی اقدامات این دانشگاه در خصوص پژوهش های دانش بنیان و عملکرد علمی آنان در این راستا بپردازد.


وی با بیان اینکه  مدیریت نو آوری و فناوری دانشگاه شیراز با هدف  توسعه زیست بوم  فناوری و اقتصاد دانش بنیان در استان فارس است گفت: مراکز مختلفی را تاسیس و در قالب مراکز، افراد و تیم هایی که دارای ایده های خلاقانه در حوزه های مختلف فناوری هستند را حمایت می‌کند.

تقوایی با اشاره به اینکه دانشگاه شیراز دو مرکز نوآوری تخصصی دارد  که در حوزه های علوم انسانی و علوم مهندسی فعال است، تصریح کرد: مرکز نو آوری دانشگاه شیراز به صورت فصلی  فراخوان پذیرش داشته که افراد و تیم های پذیرش شده د ردوره های آموزشی کسب و  کار و مشاوره های تخصصی که توسط اساتید دانشگاه شیراز در اختیارشان قرار می‌گیرد فعال می شوند.

 مدیر نوآوری، فناوری و کارآفرینی دانشگاه شیراز در ادامه با بیان اینکه برای کسانی که ایده هایی را دارند ، مبلغی به اعتبار ۵۰ میلیون  تومان در نظر گرفته می‌شود که نمونه ایده را  به یک نمونه اولیه محصول  تبدیل کنند، اظهار کرد: بعد از بررسی و شناسایی، دانش پژوهان به مدیرت نوین دانشگاه شیراز معرفی  شده و سرمایه گذار ی  هایی  انجام می‌شود.

تقوایی در ادامه تاکید کرد: دوره های عمومی نو آوری و کار آفرینی برای دانشجویان،اساتید دانشگاه شیراز ، همچنین سازمان های مرتبط با  کسب کار دانش بنیان  و نو آوری، برگزار می‌شود .

این مقام مسئول با بیان اینکه با تاکید  رهبر انقلاب اسلامی  به  دانش بنیان و همچنین شعار سال  که مبنی بر اقتصاد  مقاومتی  است  گفت: دانشگاه آماده  است  که با سازمان ها  همکاری های لازم را داشته باشد همچنین  با  کمک شهرداری شیراز در حال تاسیس مرکز نو آوری و تخصصی الکترونیک  و شهر هوشمند هستیم.

مدیر نو آوری فناوری و کار آفرینی دانشگاه شیراز با بیان اینکه  تیم هایی که تبدیل به شرکت  شده اند  و نیاز به فضای استقرار دارند میتوانند از خدمات مرکز رشد  و نو آوری  دانشگاه شیراز استفاده کنند.

وی  در پایان  با اشاره به اینکه دانشگاه شیراز  بسته های مختلف سرمایه گذاری برای  بخش خصوصی فعال در استان تهیه  کرده است بیان کرد: دانشگاه شیراز آماده است که شرکت های دانش بنیان این دانشگاه را در  توسعه و اولویت های مورد نیاز بخش خصوص و دولتی قرار د دهد و  آماده همکاری با  ارگان ها و بخش های مختلف هستیم.

به گزارش شیرازه، توسعه فرهنگ اقدامات دانش بنیان در بخش های مختلف کشور یک ضرورت است و توجه به فعالیت های دانش بنیان در شعار سال باید موجب ایجاد یک تحول عظیم در اقتصاد شود و این امر امکان پذیر نخواهد بود مگر با حمایت و وتوجه بیشتر به حوزه های علمی و عملی دانشگاه ها و به کار گیری تمام توان علمی دانشجویانی که از ایده های نو و خلاقانه برخوردار هستند.



انتهای پیام/ف




برچسب ها: شیرازه ، فارس ، شیراز
نظرات بینندگان