کد خبر: ۱۵۵۶۲۱
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۷ - ۲۴ مرداد ۱۴۰۱
استاد موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در گفتگو با شیرازه:

مسجد طراز انقلاب اسلامی، فراتر از مسائل عبادی و فردی به مسائل اجتماعی ورود می کند

راسخی گفت: مسجد طراز انقلاب مسجدی است که محور مسائل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی باشد و فراتر از مسائل عبادی و فردی به مسائل اجتماعی ورود کرده و حلال مشکلات مردم باشد.
به گزارش سرویس فرهنگی شیرازه، مسجد، مظهر آمیختگی دنیا و آخرت و پیوستگی فرد و جامعه در دیدگاه و اندیشه‌ی مكتب اسلام است.

به تعبیر مقام معظم رهبری در مسجد اسلامی، شور و بهجت عبادت خالص با نشاط زندگی پاک و خردمندانه و سالم، در هم می‌آمیزد و فرد و جامعه را به طراز اسلامی آن نزدیک می‌کند.

 امروز در میان مساجد ما کم نیستند آنهائی که می‌توانند نمائی از این تصویر زیبا و شوق‌انگیز را به نمایش درآورند. 

حضور نسل جوان پاک‌نهاد ما و حضور روحانیون و معلمان آگاه و دلسوز، مسجدهائی را به درستی، کانون ذکر و عبادت و اندیشه و معرفت ساخته و یادهای عزیز و گرانبها را در دلهای ما برانگیخته است لیکن تا این وظیفه به تمام و کمال گزارده نشود، هیچیک از ما نمی‌توانیم خطری را که از کمبود مسجد یا ضعف و نارسائی مساجد، جامعه و جوانان و خانواده‌ها و نسل‌های آینده را تهدید می‌کند، غافل بمانیم و خود را از برکات عظیمی که مسجدِ طراز اسلامی به کشور و نظام و مردم هدیه میکند، محروم سازیم.

حجت الاسلام و المسلمین مهدی راسخی استاد موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در گفتگو با خبرنگار این رسانه اظهار کرد: طراز مسجد، مرکزیت اسلام است و این تعریفی که از مساجد به عنوان مراکز عبادی می شود غلط است و مسجد در واقع مرکز عبادی سیاسی است.

وی تصریح کرد: به میزانی که مسجد محوریت پیدا کند به همان میزان می تواند به عنوان مسجد طراز انقلاب اسلامی باشد.

راسخی افزود: ویژگی اصلی مساجد طراز انقلاب اسلامی، محوریت داشتن در حل مسائل اصلی و فرعی جامعه و مردم و نقش تعیین کننده در معادلات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی است.
 
استاد جامعه المصظفی(ص) با بیان اینکه طبیعتا الگوی مسجد طراز انقلاب اسلامی، مسجد النبی پیامبر(ص) در مدینه است، گفت: مسجد پیامبر(ص) در مدینه تنها یک مسجد نبوده و در واقع مرکز تجهیز قوا بر علیه کفار بود و از زمانی که پیامبر(ص) وارد مدینه شده تا زمان تاسیس مسجد النبی(ص) و اتفاقاتی که در این بازه ی زمانی می افتد، این مسجد مرکز تامین فقرا، مرکز تجدید قوا، تدریس و علم آموزی و تزکیه نیز بود.

این کارشناس مذهبی ابراز کرد: در زمان قدیم بسیاری از حوزه های علمیه که بنا می شد، در کنار آن بازاری به عنوان منبع اقتصاد ساخته می شود.

راسخی تصریح کرد: مسجد باید در بحث اخلاق محوریت داشته باشد و در کنار آن بازاری باشد که این ترکیب را در مسجد امام(ره) اصفهان می بینید.

وی بیان کرد: شیخ بهایی و علی اکبر اصفهانی که معماران اصلی این بنا هستند یک مسجد طراز ساختند که در دل بازار اصفهان قرار دارد و ما شاهد این هستیم که در میدان امام خمینی(ره) اصفهان سه نماد بازار، نماد سیاست(عالی قاپو) و نماد مسجد (مساجد شیخ لطف اله و مسجد امام(ره)) در کنار هم قرار دارند. 

راسخی به ویژگی های خاص مسجد شیخ لطف اله اشاره و ابراز کرد: در وسط گنبد مسجد شیخ لطف اله روایت المهدی طاووس اهل الجنه نوشته شده  و وقتی آفتاب طلوع می کند، نور خورشید روی سوره شمس می افتد و در غروب آفتاب روی سوره لیل می افتد و این موارد از مسجد شیخ لطف اله یک مسجد طراز ساخته است.

این کارشناس مذهبی به نقش مساجد در دوران دفاع مقدس اشاره و تصریح کرد: تدبیر امام و فرماندهان بعد از جنگ این بود که در کنار هرمسجد، یک پایگاه مقاومت ساخته شود و پایگاه مرکز تعلیم نوجوانان و جوانان و آموزش سلاح برای دفاع از میهن در هنگام لازم بود و نسل به نسل افراد را پرورش می داد و جذب می کرد.

راسخی اظهار کرد: قرار شد کانون های فرهنگی این نقش را بر عهده گرفته و اجرا کنند که متاسفانه در چند دهه اخیر این قضیه ضعیف انجام شده است.

وی افزود:  اگر قرار باشد مسجد مرکزیت داشته باشد طبیعتا مدیر اصلی مسجد، امام جماعت است و باید با تدبیربه دنبال ایجاد محوریت باشد و این امام جماعت باید عالم و با سواد باشد که بتواند پاسخگوی سوالات مردم باشد و سوالات در دو حیطه اصلی احکام و مسائل اعتقادی است.

راسخی افزود: در کشور مساجدی داریم که صندوق قرض الحسنه و فروشگاه توزیع مواد غذایی دارند.

وی گفت: در بین سیاست، اقتصاد، اجتماع و فرهنگ، در انقلاب مسئله اصلی فرهنگ است.

این کارشناس مذهبی تصریح کرد:  تاکید شده است که عروسی و عزا در مسجد باشد و در این صورت تحقق این امر، دو واقعه مهم از زمان ولادت تا مرگ درمسجد رقم می خورد.

راسخی ابراز کرد: ترکیه در حال حاضر مرکز دیانت را طراحی کرده و می توانند در محوری ساختن مسجد نقش ایفا کرده و با بحران مقابله کنند.

وی با اشاره به نقش مسجدی ها در ایران گفت:  در هنگام سیل مسجدی ها بیل به دست در حال رفع مشکلات مردم هستند و در هنگام زلزله و سایر حوادث طبیعی به مدیریت بحران کمک می کنند.

این کارشناس مذهبی بیان کرد: مسجدی ها در هنگام فتنه های اجتماعی، وحی و انتباه و بصیرت سیاسی اجتماعی به داد مردم می رسند و مرکزیت با مسجد است. 

وی خاطرنشان کرد: مسجد طراز مسجدی است که محور مسائل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی باشد و فراتر از مسائل عبادی و فردی به مسائل اجتماعی ورود کرده و حلال مشکلات مردم باشد. 

به گزارش شیرازه همان طور که امام خمینی(ره) فرمودند:"مساجد، سنگر است و باید تلاش کنیم که این سنگرها هم حفظ شود و هم در طراز انقلاب اسلامی باشد."

مساجد از دیرباز کانون تبلیغ دین و حل مشکلات مردم بوده و امروزه نیز در جهاد تبیین می تواند نقش مهم و موثری را همچون گذشته ایفا نماید که در مطالب بعدی،  به صورت مفصل تر هریک از کارکردهای مساجد را تشریح کرده و به ارتباط،  وظایف و تکالیف هر یکاز اعضای مسجد،  برای ایجاد مسجد در طراز انقلاب اسلامی خواهیم پرداخت. 

انتهای پیام/ر

برچسب ها: مسجد ، مساجد ، شیرازه
نظرات بینندگان