کد خبر: ۱۵۵۶۴۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۰ - ۲۶ مرداد ۱۴۰۱
گزارش «شیرازه» از قانونی که همچنان نادیده گرفته می‌شود؛

آموزش رایگان در پرتو اصل۳۰ قانون اساسی/ممنوعیت دریافت شهریه در مدارس دولتی، از حرف تا عمل

اصل ۳۰ قانون اساسی دولت را موظف به تامین " وسایل آموزش و پرورش رایگان" نموده است. نظر به اطلاق عبارت مذکور این تعهد را نمی توان صرفأ به تدارک فضا و پرسنل آموزشی محدود نمود، بلکه تمامی لوازم آموزشی اعم از کتاب و نوشت افزار و غیر آن در این عبارت پوشش داده می شود و قطعا ثبت نام رایگان نیز یکی از مهم ترین مفاد این اصل است که همچنان نادیده گرفته میشود.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، هر ساله با آغاز فصل تابستان و فرا رسیدن هنگامه ثبت نام مدارس، آنچه بیش از هر موضوعی ذهن والدین را درگیر کرده و حتی برای برخی خانواده ها تبدیل به غصه ای بزرگ میشود، پیدا کردن یک مدرسه مناسب برای فرزندان شان می باشد، مدرسه ای که علاوه بر دارا بودن شرایط آموزشی و تربیتی ایده آل، هزینه های آن نیز معقول باشد.

این در حالی است که اصل ۳۰ قانون اساسی دولت را موظف به تامین " وسایل آموزش و پرورش رایگان" نموده است. نظر به اطلاق عبارت مذکور این تعهد را نمی توان صرفأ به تدارک فضا و پرسنل آموزشی محدود نمود، بلکه تمامی لوازم آموزشی اعم از کتاب و نوشت افزار و غیر آن در این عبارت پوشش داده می شود و قطعا ثبت نام رایگان نیز یکی از مهم ترین مفاد این اصل است که همچنان نادیده گرفته میشود.

 البته بیشتر والدین تمایل به حضور فرزند خود در مدارس دولتی را دارند تا از هزینه های گزاف مدارس غیر دولتی و خصوصی فرار کنند، اما انگار چند سالی است مراکز آموزشی دولتی نیز با بهانه ها و عناوین مختلف پا بر گلوی والدین گذاشته و آنان را مجبور به پرداخت شهریه می کنند.

محمد سجادیان پدر یکی از دانش آموزان کلاس سوم که در منطقه فضیلت شیراز زندگی می کند در پیامی که به سامانه مردمی  پایگاه تحلیلی خبری شیرازه فرستاده، خواهان پیگیری مشکل ثبت نام فرزندش شده و می گوید: تا کنون به 4 مدرسه پسرانه در مناطق نزدیک به محل زندگی مان مراجعه کرده ام اما هر کدام به بهانه مختلف، از طرح آدرس گرفته تا کمبود جا در مدرسه از ثبت نام سر باز زده اند ولی در نهایت درخواست هزینه های سگین میکنند تا شاید به اصطلاح جایی را برای دانش آموز نگه دارند.

خانم اسماعیلی مادر یکی از دختران منطقه سفیر شیراز نیز با ابراز گلایه از نحوه پذیرش و ثبت نامها در مدارس متوسطه اول، گفت: در ابتدا که به ما گفته شد به دلیل تکمیل ظرفیت امکان ثبت نام نیست، بعد از اصرار ما بهانه آوردند که معدل فرزند شما کمتر از 18 است و ما اول دانش آموزان مستعد تر را ثبت نام میکنیم، بروید و هفته بعد مراجعه کنید و حالا پس از چندین روز آمد و شد مدیر می گوید اگر می خواهید فرزندتان ثبت نام شود باید کمی هزینه کنید.

اسماعیلی افزود: با وجود رایگان بودن مدارس دولتی حاضر شدم 300 هزار تومان واریز کنم اما گفتند کمتر از یک و نیم میلیون تومان امکان ثبت نام وجود ندارد.

با نگاهی به پیام‌های ارسال شده توسط والدین به رسانه ها، جهت پیگیری این موضوع، متوجه تناقض در گفتار و عمل آموزش و پرورش خواهیم شد، چرا که از طرفی اعلام میکنند دریافت هرگونه وجه، غیر از هزینه بیمه و کتاب، از دانش آموز غیرقانونی است و از سوی دیگر در جلسات داخلی به مدیران مدارس گفته می شود بودجه ای وجود ندارد و باید خودتان خودگردان مدرسه را اداره کنید یا در نهایت بودجه های بسیار اندکی به هر مدرسه پرداخت میکنند که هزینه های جاری مدارس را هم جوابگو نیست.

اگر چه پرداختن به این موضوع تکرار مکررات است لکن، باید گفت و نوشت و پیگیری کرد تا شاید فرجی حاصل گردد و خانواده های کم توان با خیالی آسوده تر بتوانند فرزند خود را ثبت نام کنند.

آموزش رایگان در پرتو اصل۳۰ قانون اساسی/ممنوعیت دریافت شهریه در مدارس دولتی، از حرف تا عمل

 مدارس فقط حق دریافت وجه کتاب و بیمه را دارند

پیش از این فرشید قاسمی معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش فارس و سخنگوی ستاد ثبت نام های اداره کل، در گفتگو با خبرنگار شیرازه ضمن تشریح زمان و شرایط ثبت نام ها در هر سه مقطع، از ممنوعیت دریافت شهریه در مدارس دولتی خبر داده و گفته بود: مدارس فقط حق دریافت وجه کتاب و بیمه را دارند.

وی افزود: اگر مدرسه ای غیر از این دو مورد از دانش آموز به هر عنوانی وجه دریافت کند تخلف محسوب شده و والدین می‌توانند با شماره تلفن ۳۲۳۵۵۶۰۹ تماس گرفته و یا به سامانه شکایات آموزش و پرورش مراجعه کرده و تخلف را به بازرسان ما اطلاع دهند؛همچنین سامانه ۵۰۰۰۱۰۶۰۶۶۰۰۲۰ جهت ثبت شکایات والدین در نظر گرفته شده است که اولیاء در صورت برخورد با هرگونه مشکل در روند ثبت نام می توانند از این سه طریق با کارشناسان ما تماس برقرار کنند..

اخطار وزارت خانه به مدارس دولتی؛دریافت شهریه ممنوع

اما امروز شاهرخ فرهادی ناظر ستاد ثبت نام وزارت آموزش و پرورش در جلسه ستاد ثبت نام دانش اموزان مدارس که در فارس برگزار شد در تازه ترین اخطار خود به مدارس از ممنوعیت دریافت هزینه به جز پول کتاب و بیمه در هنگام ثبت نام دانش اموزان خبر داد وعنوان کرد: دریافت هر هزینه دیگری در مدارس عادی دولتی ممنوع است.

ناظر ستاد ثبت نام وزارت آموزش و پرورش ضمن اشاره به توجه ویژه به تکریم ارباب رجوع گفت: برخورد مناسب و سعه صدر در تکریم ارباب رجوع و حقوق شهروندی اهمیت ویژه ای دارد که  باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

 فرهادی با اشاره به انجام نظارت همگانی گفت: مردم می توانند از طریق سامانه اینترنتی : shekayat.medu.ir گزارش های خود را برای پیگیری ارسال نمایند.

وی افزود: اولياء امسال می توانند از طریق کدQr که در مکان مناسبی در محل ثبت نام نصب می شود، گزارش خود را به اطلاع کارشناسان ارزیابی عملکرد ادارات اموزش و پرورش برسانند.

آموزش رایگان در پرتو اصل۳۰ قانون اساسی/ممنوعیت دریافت شهریه در مدارس دولتی، از حرف تا عمل
ناظر ستاد ثبت نام وزارت آموزش و پرورش ضمن اشاره به طرح آدرس در هنگام ثبت نام گفت: حتما به محل سکونت دانش آموزانی که در محدوده مدرسه است مورد توجه قرار گیرد.

فرهادی ادامه داد:  مدارس باید قانونا دارای کارتخوان باشد چراکه تکريم ارباب رجوع، واریز مستقیم هزینه به حساب مدرسه را درپی دارد.

وی در پایان تصریح کرد: استان فارس در زمینه پاسخگویی به شکایات در زمره استانهای برتر کشور است و پاسخگویی به شکایات در این استان بسیار مطلوب است.

به گزارش شیرازه، با توجه به رتبه برتر فارس در پاسخگویی به شکایات،(به ادعای مسئولان وزارت خانه ای) اکنون انتظار می‌‍‌رود مسئولان آموزش و پرورش فارس به ویژه مدیر کل به طور خاص و جدی تر به دریافت وجه از والدین و سرگردانی خانوداه ها برای ثبت نام ها ورود کرده و با تعیین تکلیف مدارس ، مدیران مدارس و خانواده ها روبروی هم قرار نداده و با مدیران خاطی هم برخورد شود.

انتهای پیام/س


نظرات بینندگان