کد خبر: ۱۵۵۸۳۴
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۴ - ۰۵ شهريور ۱۴۰۱
گفتگو با یکی از پزشکان داروساز به بهانه زاد روز زکریای رازی؛

مسئولان در تامین دارو تلاش کنند/

امیدی خطاب به مسئولین بیان کرد: از مسئولین می‌خواهیم که در کمبود دارو ها تلاش کنند و تولید دارو هایی که یافت نمی‌شوند را افزایش دهند.
به گزارش سرویس سلامت شیرازه ،پنجم شهریور ماه، روز بزرگداشت زکریای رازی است که به پاس زحمات و کشفیات این حکیم و شیمیدان بزرگ ایرانی در عرصه‌ی داروسازی، این روز به عنوان «روز داروساز» نامگذاری شده است.

نام وی «محمد» و نام پدرش «زکریا» و کنیه‌اش «ابوبکر» است و مورخان شرقی در کتاب‌های خود از وی با نام «محمد بن زکریا رازی» یاد کرده‌اند.

به‌گفته‌ی ابوریحان بیرونی، وی در شعبان سال ۲۵۱ هجری (۸۶۵ میلادی و ۲۴۴ شمسی) در ری زاده شد و دوران کودکی و نوجوانی و جوانی‌ خود را در این شهر گذراند و در جوانی عود می‌نواخته و گاهی نیز شعر سروده‌است اما بعدها به زرگری و سپس به کیمیاگری روی آورد و در سنین بالا پزشکی را آموخته است.

تاریخچه‌ی نامگذاری روز داروساز

جامعه‌ی داروسازان ایران از سال ۱۳۵۴ به دنبال تعیین روزی به نام روز داروساز بود که تعیین تولد زکریای رازی به عنوان روز داروساز، نخستین بار در ایران توسط یکی از دانشیاران دانشکده‌ی داروسازی تهران انجام و در سال ۱۳۵۵ برای نخستین بار روز پنجم شهریور توسط جامعه‌ی داروسازان ایران با این عنوان نامگذاری شد، با این حال این روز در تقویم درج نشده‌ و رسمیت نداشت تا اینکه در سال ۱۳۷۸ شورای عالی انقلاب فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به پیشنهاد تعیین روزی به نام داروساز و درج آن در تقویم موافقت نشان داد و سرانجام این مناسبت برای نخستین بار در تقویم سال ۱۳۷۹ جمهوری اسلامی ایران درج شد.

به بهانه این مناسبت و به منظور بررسی مشکلات حوزه داروسازی و دارو در استان فارس، به ذکر چند نمونه از مشکلات شهروندان و سپس برخی مشکلات داروسازان که از زبان یک داروساز استان فارسی بیان شده می پردازیم.

در ابتدا اشاره کوتاهی به مشکلات بیمارانی می کنیم که با بیماری های سخت دست و پنجه نرم می‌کنند و به دلیل نبود دارویی خاص گاهی حتی جانشان را از دست می‌دهند.

کمبود سرم که گاه و بیگاه در کشور و به خصوص در استان فارس رخ می دهد نیز یکی دیگر از مشکلاتی است که شهروندان به ویژه بیماران کرونایی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و مجبورند برای تهیه سرم کل داروخانه های شهر را زیر پا بگذارند.

 اکنون به مناسبت روز داروساز به سراغ یکی از پزشکان داروساز و  شاغل  این حوزه رفتیم و نظرشان را دربارۀ شرایط کاری، وضعیت دارویی کشور، چالش‌های فعلی و چشم‌اندازهای آینده جویا شده‌ایم.

اسماعیل امیدی یکی از پزشکان داروساز استان فارسی ضمن تبریک این روز  به داروساز ها در گفتگو با خبرنگار این رسانه  به اجرای طرحی به نام دارو یاری که چند ماهی است در حال اجرا می باشد، اشاره کرد و گفت: این طرح باید مستمر باشد و از خوبی های آن این است که  در واقع مردم  دسترسی شان به دارو بیشتر شده است  و هزینه هایی که  بابت دارو پرداخت می‌کردند نسبت به قبل کاهش یافته است.

وی در ادامه افزود: دارو ها با توجه  به اینکه  بر اساس پروتکل های استاندارد ساخته می‌شوند قطعا اثر دهی خوبی دارند و در افرادی بهتر اثر می‌گذارند و در برخی  دیگر نسبتا تاثیر مثبت داشته است.

امیدی با اشاره به کمبود دارو و همچنین سرم تصریح کرد:چند مدتی است  که کمبود دارو مجدد گریبان گیر مردم شده و در مدتی که بیماری کرونا شدت داشت و مردم متلا میشدند دارو ها و همچنین سرم ها خیلی کاهش یافت و انتی بیوتییک ها برای کودکان بسیار کم بود که مشکل مرتفع گردید اما اکنون  مجددا این کمبود حس میشود و امیدواریم مشکل توسط مسئولان پیگیری و حل شود.

این داروساز با بیان اینکه مردم  با این شرایط بحرانی، و بیماری کویید 19 و مشکلات اقتصادی که دارند، درگیر کاستی ها نیز هستند، گفت: باید تلاش کرد تا کمبود دارو باعث نشود مردم تحت فشار بیشتری قرار بگیرند.

امیدی با بیان اینکه پذیرش دانشجو در رشته داروسازی در کشورمان و دیگر کشور ها افزایش یافته است اضافه کرد: مسئولین مربوطه باید برآوردی کنند که کشورمان چه مقدار ظرفیت داروسازی دارد و دانشجو با اتمام درسش برای شروع به کار مشکلات خودش را دارد  برای مثال برای تاسیس دارو خانه یا ورود به شرکت ها که باید تعادلی ایجاد شود.

 وی در پایان خطاب به مسئولین بیان کرد: از مسئولین میخواهیم که در تولید کمبود دارو ها تلاش کنند و دارو هایی که یافت نمی‌شوند را افزایش دهند، برای مثال سرم ها و دارو های بیماری های خاص که اصلا وجود ندارد را تامین کنند و به دست بیماران برسانند، هر چند مسئولین دغدغه شان همین است اما تلاش کنند که هر چه سریع تر مشکل کمبود دارو بر طرف شود.


انتهای پیام/ف


برچسب ها: شیرازه ، فارس ، شیراز
نظرات بینندگان