کد خبر: ۱۵۵۸۶۰
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۱ - ۰۷ شهريور ۱۴۰۱
مدیر پایگاه بافت تاریخی شیراز:

اصلی ترین معضل بافت فرسوده شیراز مسئله بهداشت است

عباسی مهر با بیان اینکه معضلاتی در محله دروازه کازرون وجود دارد تصریح کرد: یکی از اصلی ترین معضلات منطقه دروازه کازرون مسئله بهداشت است.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، برای افرادی که در شیراز زندگی می کنند دروازه کازرون نامی آشناست نامی که قدمت تاریخی دارد و در بافت قدیمی شهر قرار گرفته است.

زمانی نه چندان دور دروازه کازرون یکی از دروازه های شش گانه شیراز  محل تردد کسانی بوده است که از سمت بوشهر و کازرون به شیراز رفت و آمد داشته اند این مکان در یکی از مناطق ۹ گانه در جنوب و غرب بافت تاریخی شیراز قرار گرفته است  در حال حاضر به دلیل گسترش شهر شیراز در قلب شهر جای گرفته است و مهمترین مراکز مذهبی شهر و قسمت عمده ای از بناها و مجموعه های با ارزش تاریخی در این محدوده واقع است.

اگرچه  وجود ۴۰۰ اثر با ارزش، ۸ دروازه ، ۱۲ مرکز و چندین محور فرهنگی  روابط اجتماعی، آداب و رسوم، باورها، تاریخ و هنر و به طور کلی بیانگر هویت تاریخی و فرهنگی شیراز می باشد ،اما سویی به دلیل گسترش شهر، بافت کهن اکنون از مناطق جنوبی شهر به شمار می آید، و بافت نوین شهر از شلوغ ترین جاهای شیراز است که در شمال شهر قرار دارد.

در حال حاضر دروازه کازرون، از یک طرف یکی از مراکز مهم عرضه میوه و تره بار است و از طرف دیگر وقتی در این محل تردد میکنیدر کوچه پشت بازارچه میوه و تره بار، گنبدی نیلوفری رنگ خودنمایی می کند که آرامگاه امامزاده سید تاج الدین غریب و امامزاده محمد حسن مثنی بن حسین بن علی بن ابیطالب (ع) دو تن از امامزادگان واجب التعظیم شیراز در آن قرار گرفته است.

یکی دیگر از مسائلی که به دلیل عدم توجه مدیران شهری در این منطقه بسیار  به چشم میخورد  وجود انواع ناهنجاریهای اجتماعی و فرهنگی است تردد معتادان، کودکان گونی فروش ، گداهای ثابت و دوره گردی که به بهانه اینکه مسافری درراه مانده هستند از شما طلب پول میکنند، شغل های کاذب هم که در آنجا به مراتب به چشم می خورد.

  در پیاده راه های محله دروازه کازرون به  سمت  در مانگاه بقیه الله که حرکت کنی معتادان بسیاری را میبینید که یا در گوشه و کنار به دیوار تکیه زدند و خمارند یا  در بین بلوارها و زیر درختان در حال مصرف مواد هستند. اگر چه این وضعیت  در دیگر  نقاط شهر شیراز نیز مشاهده می‌شود، اما در این نقطه از شهر روز به روز در حال افزایش است و می طلبد که مسئولین برای پاک سازی این منطقه و احیای قدیمی ترین در وازه شیراز تلاشی جهاد گرانه نمایند.

برای بررسی مشکلات بافت قدیمی شهر به خصوص وجود معتادان و کارتن خواب ها در  دروازه کازرون به سراغ غلامعلی ترابی، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر شیراز  رفته و با وی به گفتگو نشسته ایم.

وی با بیان اینکه  دروازه کازرون از قدیم و تا به اکنون به نوعی ورودی  فرهنگی  تاریخی شهر شیراز است گفت:سال گذشته دو مصوبه  را شورا داشته ‌که شهرداری ملزم به انجام بوده و اعتبار هم دیده شده است.

ترابی در ادامه افزود:در قسمت منطقه سید تاج الدین غریب باید هماهنگی های لازم بین اوقاف و شهرداری و کمیسون ماده ۵ استانداری  صورت گیرد که طرح اجرایی شود.

عضو شورای شهر شیراز با اشاره به طرح مذکور، بیان کرد:در طرح احیای ورودی دروازه کازرون ،بازار میوه و محصولات کشاورزی  ساماندهی می‌شود و خدماتی به مردم می‌رساند.

 رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر شیراز  در خصوص توسعه حرم سید تاج الدین غریب نیز عنوان کرد: شورای شهر شهرداری را ملزم کرده که جهت توسعه این میدان و محله حرم  تلاش کنند.

وی با بیان اینکه در ۸ سال اخیر این طرح بررسی شده و  به کمیسون ماده ۵ استانداری هم رفته است، اظهار کرد:  باید هماهنگی هایی بین اداره اوقاف و شهرداری صورت گیرد که مشخص شود وظیفه هر دستگاه چیست؟

ترابی در ادامه به این نکته نیز اشاره کرد که در سالهای اخیر می بایست توافقاتی بین اوقاف و شهرداری انجام میشده که به دلیل سهل انگاری این کار صورت نگرفته و موجب متوقف شدن طرح گردیده است.

 عضو شورای شهر شیراز به ادامه فعالیت طرح در منطقه ۸ شیراز اشاره کرد و افزود: این طرح در حال پشت سر گذاشتن فرایند اجرایی خود بود و دو دستگاه اوقاف و شهرداری نیز ملزم به اجرا شده بودند، حتی شهرداری بودجه لازم برای ادامه کار را در نظر گرفت، ولی به دلیل ناهماهنگی بین این دو دستگاه کار متوقف شده بود که اکنون با ورود شورا مجدد به چرخه مراحل اجرایی بازگشته است.

وی در ادامه گفت:مشکلی که در ضلع این قضیه وجود دارد احیا دروازه های قدیم شیراز بود که دروازه کازرون یکی از قدیمی ترین این دروازه  است ولی هیچ نشانه ای از دروازه وجود ندارد که شورای شهر شهرداری را ملزم کرده تا به احیای نماد شهری دروازه کازرون و ورودی آن که مسیر ورودی به بافت تاریخی هم توجه گردد.

ترابی با بیان اینکه شهرداری  موظف است تمام دروازه های قدیمی شیراز را احیا کند، گفت: ورود گردشگران خارجی  به شیراز افزایش یافته و باید برای آن منطقه تلاش کنیم.

این مقام مسئول در ادامه گفت:طرحی که در سال های اخیر  قرار بود اجرا شود طرح خیلی خوب،کامل و تایید شده ای بود اما در مرحله اجرا عقب ماند.

وی با اشاره به اینکه امیدوار هستیم این طرح در سال آینده اجرا شود و مردم شاهد زیبایی هایی در منطقه خود باشند، تصریح کرد: اگر  این منطقه احیا شود قطعا حضور معتادین و کارتن خواب ها کاهش پیدا می‌کند. از طرفی نیز در شورا مصوباتی برای این معضل در نظر گرفته شده که بر اساس آن شهرداری ۲۰ میلیارد تومان بودجه جهت جمع آوری معتادان از سطح شهر در نظر گرفته است.

 این مقام مسئول در پایان تاکید کرد: مجموعه استانداری برای حل شدن مشکلات  محله دروازه کازرون با جدیت کامل موضوع را پیگیری کند.

 برای بررسی مشکل بافت تاریخی  محله سنگ سیاه که یکی دیگر از محلات پر خطر و آسیب پذبر شیراز است و معتادین و کارتن خواب های زیادی در آنجا به چشم میخورد به سراغ  حسین عباسی مهر مدیر پایگاه بافت تاریخی شیراز

مدیر پایگاه بافت تاریخی شیراز با بیان اینکه معضلاتی در محله دروازه کازرون وجود دارد تصریح کرد: یکی از اصلی ترین معضلات مسئله بهداشت است که بازار هایی که وجود دارد باعث شده که در این منطقه مشکلاتی به وجود آید.

وی در ادامه گفت: در محله سنگ سیاه مشکلاتی وجود دارد که  یکی از اصلی ترین دلایل آن وجود ساختمان های قدیمی است که باعث شده معتادین و کارتن خواب های زیادی را  در محله جمع آوری کند و برای شهر شیراز از لحاظ امنیتی و اجتماعی  ناخوشایند است.

عباسی مهر در پایان با بیان اینکه این مشکلات فقط برای یک نقطه نیست، اظهار کرد: تمام بافت تاریخی آن محدوده  با مشکلاتی رو به رو هستند که در چند سال اخیر سرمایه گزاران زیادی وارد شدند که اگر این منطقه هم هتل و اماکن گردشگری تاسیس شود  قطعا بخشی از مشکل حل میشود.

انتقال میوه فروشیها و ماهی فروشیها اولین قدم در بازسازی بافت فرسوده شیراز است که متاسفانه مدیریت شهری شیراز در این مورد بسیار ناموفق و ضعیف عمل نموده است و این وضعیت از سالهای دور به همین شکل بوده است و هیچ گونه تغییری  نکرده است که در حال حاضر محیط دروازه کازرون تبدیل به محیطى نازیبا براى شیراز و بافت تاریخى آن شده است.

انتهای پیام/ف



برچسب ها: شیرازه ، فارس ، شیراز
نظرات بینندگان