کد خبر: ۱۵۶۲۶۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۸ - ۰۴ مهر ۱۴۰۱
معرفی کتب دفاع مقدس؛

دختر شینا

کتاب «دختر شینا» روایتی داستانی از سرگذشت مرحوم قدم‌خیر محمدی همسر سردار شهید حاج ستار ابراهیمی است که توسط بهناز ضرابی زاده به رشته تحریر درآمده است.
به گزارش سرویس فرهنگی شیرازه، کتاب «دختر شینا» روایتی داستانی از سرگذشت مرحوم قدم‌خیر محمدی همسر سردار شهید حاج ستار ابراهیمی است که توسط بهناز ضرابی زاده به رشته تحریر درآمده است. 

این کتاب که اولین بار در سال ۱۳۹۰ توسط انتشارات سوره مهر به بازار کتاب آمد، به دلیل نثر روان، لحن شیوا و صداقت راوی در بیان بی‌اغراق اتفاقات آن به یکی از آثار پرفروش دهه ۹۰ تبدیل شد و خیلی زود به چاپ‌های مکرر رسید.

«دختر شینا» از همان اولین روزهایی که از چاپخانه بیرون آمد، دیده و خوانده شد و با اقبال گسترده مردمی روبرو شد. علاوه بر این‌ها آوازه «دختر شینا» به خارج از مرزهای کشور هم رفت و به زبان‌های گوناگون از جمله انگلیسی، ترکی استانبولی و عربی ترجمه شده است.

قدم‌خیر محمدی، راوی «دختر شینا» پیش از آن‌که خاطراتش را روی اوراق کاغذ ببیند، دار فانی را وداع گفت و کتاب، در حالی منتشر شد که او دیگر در جمع خانواده‌اش نبود. این در حالی است که راوی کتاب در ۱۷ اردیبهشت سال ۱۳۴۱ در روستای قایش رزن همدان متولد شده و در سال ۱۳۵۶ در ۱۴ سالگی با ستار (صمد) ابراهیمی‌هژیر ازدواج کرده و صاحب پنج فرزند شده بود. قدم‌خیر در ۲۴ سالگی همسر خود را در جنگ از دست داد و مسئولیت بزرگ کردن کودکانش را به تنهایی به عهده گرفت.

 رهبر انقلاب در شهریور سال ۱۳۹۱ در تقریظی بر «دختر شینا» نوشته‌اند: چنین روایتی، روایتِ در مسیر و در مصیرِ انسانی است که مدام در پی شدن است و قدم در جاده رشد و تکامل گذاشته است.

این کتاب در شانزدهمین دوره جایزه کتاب سال دفاع مقدس به عنوان اثر برگزیده در بخش خاطره شفاهی انتخاب شد و همچنین در نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت در شمار ۱۰۵ اثر انتخابی مجمع ناشران دفاع مقدس قرار گرفت و در معرض دید مخاطبان این نمایشگاه معتبر قرار گرفت.

«دختر شینا» در کنار سایر آثار دفاع مقدس، به کتاب صوتی تبدیل شده نیز تبدیل شده است.

بهناز ضرابی‌زاده علاوه بر این اثر، کتاب‌های پرمخاطب دیگری هم از جمله «گلستان یازدهم»، رمان «ساجی»، «محله حاجی» و «مرغ شل» را نوشته است.


انتهای پیام/ر
نظرات بینندگان