کد خبر: ۱۵۶۲۷۴
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۸ - ۰۴ مهر ۱۴۰۱
به بهانه روز سرباز؛

نقش کلیدی سربازان از ابتدا پیروزی انقلاب تا کنون

آرام گفت:سربازان در دفاع مقدس نقش مهمی داشتند بیشترین نیروها در دوران دفاع مقدس سربازانی بودند که همواره نقش کلیدی از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون داشته‌اند.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، دوران سربازی یکی از باارزش‌ترین دوره‌ها برای ساخت جوانان و دوره ارزشمندی برای تامین امنیت کشور است چرا که سربازان نقش بسیار مهمی در تامین امنیت کشور دارند، نقش حائز اهمیتی که در دوران هشت ساله جنگ تحمیلی بیش از هر زمان دیگری بروز و ظهور کرد.

امروز روز کسانی است که گر چه به آنها سرباز وظیفه، وظیفه یا اجباری گفته میشود اما روزی همین اجباری ها با جان و دل در برابر جور و ستم  دشمنان سنگدلی ایستادند که کسی را یارای تحملش نبود مگر اینکه از عمق وجود عاشق و دل باخته سرزمینش باشد.

آنان هر چند با نام وظیفه رفتند تا از مرزهای این سرزمین دفاع کنند اما با رشادت های خود تبدیل به بزرگ مردانی شدند که نامشان تا همیشه تاریخ ماندگار شد و این رشادتها نه تنها در دوران دفاع مقدس بلکه تا امروز همچنان ادامه دارد.

 نمونه بارز آن شهدای وظیفه ای هستند که در دفاع از مرزها، دفاع از امنیت و دفاع از وطن به شهادت رسیدند.

بنا به تحقیقات میدانی خبرنگار شیرازه این شهدا تنها از یک ارگان نظامی نیستند، بلکه، ارتش، سپاه و نیروی انتظامی هر سه در دوران دفاع مقدس و پس از آن شهدای بسیاری را تقدیم امنیت کشور نموده اند.

به گواه آمار بیش از ۵ هزار نفر از سربازان وظیفه در هر سه ارگان نظامی استان فارس، در جنگ تحمیلی به فیض شهادت نائل آمدند که در ادامه به تفکیک آمار هر کدام ذکر خواهد شد.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی 

در دوران دفاع مقدس 1395 نفر از سربازان سپاه فجر فارس به فیض  شهادت نائل آمدند، که به ترتیب شهرستان های شیراز ، جهرم ،داراب و مرودشت بیشترین شهدای سرباز سپاه را در دوران دفاع مقدس تقدیم ایران اسلامی کردند.

ارتش جمهوری اسلامی 

2800 نفر از سربازان ارتش  جمهوری اسلامی در دوران جنگ تحمیلی به فیض شهادت نا ئل آمدند، از جمله شهیدان جهانبخش فریدونی-محمود لطفی-عبدالرسول مرادی -عبدالعلی هاشمی نسب- کاظم جمالی - حسین میر افضل-علیرضا زمانی- عبدالحمید انشایی-حسن رنجبر جهرمی- شعبانی نژاد که همگی از شهدای سرباز  ارتش دفاع مقدس هستند.

نیروی انتظامی جمهوری اسلامی 

نیرور انتطامی نیز در دوران دفاع مقدس 962 نفر از سربازان خود را نثار این سرزمین کرد که 13 نفر از نیروهای شهربانی،69 نفر از اعضا کمیته ،666 نفر ژاندارمری و 214 نفر ناجا بودند.

در ادامه این گزارش گفتگویی با اکبر آرام یکی از رزمندگان و راویان دفاع مقدس استان فارس انجام داده ایم که به نقش کلیدی سربازان از ابتدای انقلاب تا کنون اشاره دارد.

وی در گفتگو با خبرنگار این رسانه  ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دوران دفاع مقدس، فرهنگ ایثار و شهادت را بزرگترین سرمایه کشور و پیروزی انقلاب اسلامی را ناشی از این سرمایه بزرگ دانست  و گفت: باید قدر دان  تمام خانواده شهدا و بزرگانی که  در زمانی که رژیم بعثی با 12 لشکر حرکت کرد مردم غیور به مبارزه پرداختند.

ارام در ادامه افزود:  کاری که شهدا، جانبازان و اسرای ایرانی در راه دفاع از میهن، اسلام و قرآن کردند یک کار عادی نبود، به همین دلیل نوع دفاع ما با عنوان دفاع مقدس به یادگار ماند و  یادآور مجاهدت شهدایی است که از جان گذشتند تا با خون خود حقانیت اسلام و انقلاب را به جهان و جهانیان نشان دهند. هفته دفاع مقدس یادآور رشادت و ازخودگذشتگی جانبازان و صلابت و بردباری آزادگان در دفاع از میهن اسلامی است.

این راوی دفاع مقدس با اشاره به روز سرباز  بیان کرد: سردار حاج قاسم سلمانی  قبل از شهادت گفته بود که روی مقبره من  بنویسید //سرباز// و این یعنی سرباز بسیار  جایگاه مهمی در کشور دارد.

وی در ادامه گفت: سربازان در دفاع مقدس نقش مهمی داشتند بیشترین نیروها در دوران دفاع مقدس سربازانی بودند که همواره نقش کلیدی از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون داشته‌اند.

این رزمنده دفاع مقدس گفت:امروز اگر نام ایران عزیز است برای خون هزاران سربازی است که بر خاک پاک این کشور ریخته شده است امروز سربازان از جایگاه و منزلت ویژه ای در نیروهای مسلح برخوردار هستند.
 
آرام با بیان اینکه  صدام با تهدید در زمان جنگ گفته بود دو الی سه روزه مناطقی از ایران را میگیرم  اما نتوانست تصریح کرد: با وجود مردم غیور ایران که  از تمامی مناطق ایران  از  رزمنده های ارتشی ، نیرو انتظامی ، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گرد هم آمدند و با تمام توانشان کنار هم  با اتحاد جنگیدند و  نگذاشتند یک وجب از خاک میهنمان را به دشمن بدهیم.

این راوی دفاع مقدس ایمان و تبعیت از ولایت فقیه را جزئی از دین‌داری رزمندگان در دوران دفاع مقدس عنوان کرد و افزود: توکل به خدا، توسل به آرمان‌های شهیدان کربلا، وجود روحیه‌ای جهادی و اراده‌ای راسخ دلیل پیروزی حق علیه باطل بود و این ویژه‌گی‌ها هشت سال دفاع ما را مقدس کرد، بنابراین ترویج و انتقال باورها، ارزش‌ها و تفکرات معنوی آن دوران برای پیشرفت، تعالی و رشد جامعه ضروری است.

وی  با تاکید بر اینکه زنان  در دوران جنگ نقش بسیار موثری داشتند بیان کرد:از مهم‌ترین جلوه‌های حضور بانوان ایرانی در دفاع مقدس نقش پشتیبانی و خدماتی آنان و فراهم آوردن تدارکات لازم برای رزمندگان در جبهه‌های جنگ بود. در آغازین روزهای تهاجم دشمن بعثی، بیشتر این خدمات به صورت خودجوش و کمتر سازمان یافته در مراکزی نظیر مساجد، حسینیه‌ها، مدارس و غیره با مشارکت فعال بانوان صورت می‌گرفت. فعالیت زنان مسلمان در ستادهای پشتیبانی جبهه و جنگ به موارد خاصی محدود نمی‌شد و آنها متناسب با توانایی‌هایشان فعالیت‌های متنوعی انجام می‌دادند.

آرام  در ادامه افزود:هفته دفاع مقدس جانفشانی شهدا، حماسه‌آفرینی ایثارگران و افتخارات ملت ایران را در حفظ ارزش‌های اسلامی برجسته‌تر می‌کند.

این رزمنده دفاع مقدس در ادامه  با بیان اینکه  ایران در زمان جنگ با کمبود سلاح رو به روشده  و کشور های غربی تحریممان کرده بود اما با تمام توان هشت سال  دفاع کردیم تصریح کرد:  هفته دفاع مقدس را یادآور رشادت ها و جانفشانی های ملت بزرگ ایران است که هشت سال جانانه مقابل رژیم بعث عراق به نبرد  جنگ رفتند.

وی به اتفاقات و اغتشاشات اخیر اشاره کرد و گفت: دل  مردم انقلاب با کار منافقینی که پرچم جمهوری اسلامی ایران را به اتش زدند به درد آمد و میتوان  اشاره کرد که سال 88  که  پرچم را  اتش زدند شهید  حاج قاسم سلیمانی  گفت:کاش من را آتش  زده و تکه تکه کرده بودند.

 آرام  در ادامه افزود : هدف منافقین، نظام جمهوری اسلامی بوده  و یک شخص نیست چرا که همان سر کرده کومله گفت مهسا امینی رمز است همانند این است که سال 88  تقلب رمز منافقان بود  اما ما قول میدهیم به مردم ایران که اگر منافقان و دشمنان نظام جمهوری اسلامی  بخواهد صدمه ای ببیند  اول ما رزمندگانی که از رفیقای شهدامون جا مانده ایم را باید بکشند  چرا که ما  برای  نگه داشتن این انقلاب خون داده ایم و برای نگه داشتن این انقلاب همیشه میجنگیم.

این رزمنده  در پایان خطاب به جوانان بیان کرد:از جوانان میخواهیم که گمراه نشوند و تامل و تعقل کنند و در زندگی اشان راه شهدا را ادامه دهند اما دشمنان ما هم بدانند که  پای این نظام ایستاده ایم و نمیگذاریم توهینی به قرآن ،پرچم ، مقدسات، چادر و انقلاب اسلامی شود . 

در دوران دفاع مقدس  سربازان بسیاری بودند که در جبهه ها حضور پیدا کرده و  برای ارامش و اسایش ما جانشان را از دست دادند .


انتهای پیام/س/ف
برچسب ها: شیراز ، شیرازه ، فارس
نظرات بینندگان