کد خبر: ۱۵۶۲۹۶
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۸ - ۰۶ مهر ۱۴۰۱
معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس:

مردمی بودن، راز ماندگاری هنر تعزیه است

محبی پور افزود: هنر و آئین تعزیه همواره از بطن مردم برخاسته است و به همین دلیل ماندگار مانده است.
به گزارش سرویس فرهنگی شیرازه،  اسماعیل محبی پور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس، در خصوص آیین پایانی سوگواره استانی شبیه خوانی شهر راز و صد و یکمین سالگرد تعزیه خانواده گلچین نیا با بیان اینکه هنر تعزیه هیچ گاه در طول تاریخ تحت لوای حکومت ها نبوده گفت: راز ماندگاری هنر تعزیه و شبیه خوانی، مردمی بودن آن است. اسماعیل محبی پور در حاشیه دومین سوگواره شبیه خوانی افزود: این هنر و آئین همواره از بطن مردم برخاسته است و به همین دلیل ماندگار مانده است.

وی افزود : تعزیه و شبیه خوانی مهمترین و اصلی ترین هنر نمایش آیینی ملی و مذهبی ایرانیان است که با تغییرات مختلف زمانی به سبکی که امروز شاهد برگزاری و اجرای آن هستیم در آمده است.

محبی پور سوگواره شبیه خوانی را روایتی شاعرانه و منظوم به واقعه عاشورا و اتفاقات کربلا دانست و اضافه کرد: نکته کانونی تعزیه و شبیه خوانی حول محور شهادت امام حسین (ع) می چرخد که از دیرباز در ایام سوگواری آن امام بزرگوار یا ماه صفر بر پا بوده است.

معاون استاندار فارس افزود: استقبال زیاد از این سوگواره نشان می دهد که علاقه به این هنر در خون تک تک ایرانیان وجود دارد.

وی، تلفیق موسیقی با اجرا را از جمله دلایل اقبال به هنر تعزیه و شبیه خوانی دانست و افزود: این هنر از دیرباز جز هنر های پر مخاطب بوده و همیشه رونق بسیار داشته و هنوز هم در بسیاری مناطق برگزار و با استقبال پرشمار هم مواجه می شود.

محبی پور، با اشاره به نقش بسیار مهم رسانه ها در دوران جدید در معرفی و انتقال نمایش آیینی تعزیه اضافه کرد: وظیفه ما و متولیان فرهنگی است که این هنر را ارتقا داده و بر دایره مخاطبانش بیافزاییم .

کاروان سوگواره شبیه خوانی به ایستگاه آخر رسید/ حامی و پیشکسوتان سوگواره تکریم شدند

به گزارش سرویس شیرازه، آیین پایانی سوگواره استانی شبیه خوانی شهرراز با حضور عاشقان حضرت امام حسین و مرم شریف شیراز برگزار شد که در این برنامه اسماعیل محبی پور، معاون معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس و حمیدرضا قانعی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس نیز به تماشای هنرمندی گروه های شبیه خوان نشستند که در این برنامه از پیشکسوتان گروه ها و بویژه بهرام گلچین نیا به عنوان خیر و حامی برگزار کننده این رویداد، تکریم شد.

انتهای پیام/ف

برچسب ها: شیرازه ، فارس ، شیراز
نظرات بینندگان