کد خبر: ۱۵۶۲۹۸
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۵ - ۰۶ مهر ۱۴۰۱
مصوبات فرهنگی سفر رئیس جمهور روی میز پیگیری های شیرازه؛

کتابخانه مرکزی شیراز، پروژه‌ای که ۱۳ سال چشم انتطار تامین زمین، میباشد

در سفر استانی دولت به فارس، نوید در نظر گرفتن اعتبارات برای آغاز عملیات عمرانی و تکمیل کتابخانه مرکزی شیراز را داد، پروژه‌ای ۱۳ ساله که هنوز به سرانجام نرسیده و همچنان در گرو تامین زمین برای راه اندازی میباشد.
به گزارش سرویس فرهنگی شیرازه، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ۲۲ مهرماه ۱۴۰۰ در سفر استانی دولت به فارس، نوید در نظر گرفتن اعتبارات برای آغاز عملیات عمرانی و تکمیل کتابخانه مرکزی شیراز را داد، پروژه‌ای ۱۳ ساله که هنوز به سرانجام نرسیده و همچنان در گرو تامین زمین برای راه اندازی میباشد.


از سال ۸۸ که پروژه کتابخانه مرکزی شیراز در جریان سفر رئیس ‌جمهور وقت به استان فارس تصویب شد، امید آن می رفت که با وجود ظرفیت های فرهنگی فارس، با راه اندازی این کتابخانه شیراز به جایگاه فرهنگی خود دست پیدا کند، اما متاسفانه این پروژه تاکنون  به سرانجام نرسیده و همچنان در مرحله زمین متوقف شده است. 


ماجرای ساخت کتابخانه مرکزی شیراز که بیش از یک دهه ادامه دارد، توسط استانداران زیادی پیگیری شده و همواره بی نتیجه باقی مانده تا اینکه در نیمه فروردین‌ماه سال 98 عنایت‌الله رحیمی استاندار سابق فارس به دستگاه‌های ذیربط استان یک ضرب‌الاجل 2 هفته‌ای جهت تعیین زمین داد که این ضرب الاجل هم ناموفق بود و نتیجه ای نداشت.

این ماجرا همچنان ادامه داشت تا در مرداد ماه 98 روح‌الله منوچهری مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس در خبری اعلام کرد که زمینی در بلوار نیایش با دستور استاندار انتخاب شده که مراحل قانونی واگذاری آن در حال انجام است.

 اسفند ماه 98در یکصد و بیست و هفتمین جلسه شورای شهر شیراز واگذاری زمینی به مساحت حدود 2000 مترمربع واقع در "جبل دراک" توسط شهرداری به اداره کل راه و شهرسازی جهت احداث کتابخانه عمومی بزرگ شیراز به تصویب اعضا رسید که موجب خوشحالی اهالی فرهنگ گردید، ولی این نیز دوامی نداشت چون واگذاری زمین مذکور لغو شد.

قفل پروژه کتابخانه مرکزی شیراز گشوده شد

البته ابتدا بنا بود که این کتابخانه در زمینی در بلوار رحمت ساخته شود، اما بعدها با این دلیل که غرب شیراز فاقد کتابخانه است و بلوار رحمت نیز از نظر دسترسی مکان مناسبی نبود، موضوع ساخت این تالار در مکان یاد شده منتفی شد و از آن زمان یعنی حوالی سال 95 تا امسال هیچ توافقی بر سر زمین این پروژه انجام نشده بود تا اینکه10 مرداد 1401  محمد هادی ایمانیه استاندار فارس  در جلسه بررسی روند اجرای پروژه‌های  عمرانی بزرگ استان فارس با اشاره به توقف چند ساله پروژه احداث تالار مرکزی شیراز گفت: این پروژه سال هاست معطل درگیری هشت سازمان در استان بوده و هر سازمانی که زمینی در محدوده اجرای این پروژه داشت ادعایی را مطرح می کرد.

وی افزود: هم اینک با هماهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، امور اقتصادی و دارایی و مدیریت و برنامه‌ریزی استان، سند این ملک صادر خواهد شد.

ایمانیه در ادامه بیان کرد: هم اینک پروژه به پیشرفت ۳۵ درصدی رسیده  و با توجه به قول مساعد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حمایت از احداث این تالار، به مدت چهار سال هر سال ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار به این پروژه تخصیص خواهد یافت.

استاندار فارس  تصریح کرد: علاوه بر این ۴۰۰ میلیارد تومان، از محل صندوق مسئولیت اجتماعی نیز کمک هایی به  این پروژه خواهد شد تا در کمتر از چهار سال شاهد بهره‌برداری از این پروژه باشیم.

 و حالا با توجه به مشخص نبودن ساخت پروژه  کتابخانه مرکزی شیراز، که  مهم‌ترین دغدغه اهالی فرهنگ استان فارس است ، خبرنگار شیرازه پیگیر به سرانجام رسیدن این تالار شده است.

حمید رضا  قانع مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در گفتگو با خبرنگار این رسانه گفت: مهم ترین  مشکل کتابخانه مرکزی شیراز زمین است که در شورای عالی ترویج کتابخوانی استان فارس  مطرح شد که  در حال تخصیص  زمین هستند. 

در ادامه برای پیگیری به سراغ روح‌الله منوچهری، مدیرکل کتابخانه‌های استان فارس رفتیم.

وی درباره آخرین وضعیت این پروژه گفت: پس از پیگیری‌های مکرر و تغییر چندباره زمین، محلی در زمان دولت قبل  در نظر گرفته شد.

منوچهری با بیان اینکه زمین در پشت میدان احسان واقع شده است، افزود:با توجه به جلساتی که گرفته شده  و بر اساس مصوبات، استانداری زمین تالار مرکزی شیراز را به راه و شهر سازی معرفی کرد.

مدیر کل نهاد کتابخانه های فارس در ادامه افزود: مطالعات کارشناسی زمین انجام، مشاور پروژه انتخاب و نقشه اولیه ساخت کتابخانه طراحی شده است اما هنوز اصل کار که واگذاری زمین است، انجام نشده و داستان هزار و یک شب تامین زمین به شهرداری شیراز منتهی شده است.

به گزارش شیرازه توجه به حوزه هنر و فرهنگ در عرصه های مختلف یکی از ضرورت های انکار ناپذیر برای جوانان بوده که می بایست پیش از پیش به آن بها داده شود، اگر چه بنا به گفته استاندار فارس قفل پروژه تالار مرکزی شیراز گشوده شد اما همچنان مشکل زمین تالار مرکزی شیراز بر قوت خود باقس است .

به همین منطور پایگاه تحلیلی خبری شیرازه جهت پیگیری این پروژه در شماره بعد به سراغ شهرداری شیراز خواهد رفت.

انتهای پیام/ف/س
برچسب ها: شیرازه ، فارس ، شیراز
نظرات بینندگان