کد خبر: ۱۵۶۳۰۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۰۷ مهر ۱۴۰۱
رئیس سازمان آتش نشانی و ایمنی شهرداری شیراز در گفتگو با شیرازه خبر داد؛

تلاش برای جذب ۲۰۰ نیرو در آتش نشانی شیراز

قانع گفت: درخواست جذب ۲۰۰ نیرو را داریم و به دنبال تهیه مجوز از وزارت کشور هستیم و با توجه به بازنشستگی تعدادی از پرسنل و همچنین ایجاد ایستگاه های جدید، جذب این افراد مهم و ضروری است.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، در روز 7 مهر 1359 وقتی که دشمن بعثی به پالایشگاه آبادان حمله هوایی کرد، آتش نشانان منطقه و شهر های اطراف برای مهار آتش به پالایشگاه رفتند که در حین عملیات خاموش کردن آتش، مجدداً هواپیماهای دشمن اقدام به بمباران پالایشگاه می کنند و منجر به شهادت تعداد زیادی از آتش نشانان می شود.
 
به همین مناسبت به پیشنهاد ستاد هماهنگی امور ایمنی و آتش نشانی کشور پیشنهاد و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور 7 مهرماه به عنوان روز آتش نشانی و ایمنی ثبت شد.

این روز با هدف ترویج ایمنی و پیشگیری از حوادث در سطح کشور هم چنین یادآوری حماسه آفرینی ها و از خود گذشتگی های آتش نشانان میهن اسلامی در عرصه دفاع مقدس نامگذاری شده است و ایجاد زمینه های مناسب برای آموزش همگانی مردم در جهت پیشگیری از بروز حوادث مختلف و حفاظت از سرمایه های ملی نیز از دیگر اهداف نامگذاری این روز است.
 
آتش‌نشانی یا اطفاء حریق مجموعه اقداماتی است که برای مقابله با آتش بوسیله خاموش کردن، کنترل و یا هدایت آتش‌های ناخواسته انجام می‌گیرد. اهداف آتش‌نشانی حفاظت از سلامت افراد، جلوگیری از آسیب به اموال و حفاظت از محیط زیست است.

آتش‌نشانی مهارتی بسیار فنی است که احتیاج به دوره‌های طولانی چه در زمینه‌های عمومی مانند مقابله با آتش و چه در زمینه‌های تخصصی مانند عملیات امداد و نجات دارد و به شخصی که به صورت تخصصی به مهارت‌های اطفاء حریق آشناست آتش‌نشان می‌گویند.
  
آتش نشان ها، قهرمانانی هستند که زندگی خود را وقف نجات جان مردم کرده و با شجاعت و از جان گذشتگی خود، در هر ساعت از شبانه روز به دنبال نجات جان مردم هستند.

محمد هادی قانع رئیس سازمان آتش نشانی و ایمنی شهرداری شیراز در گفتگو با خبرنگار این رسانه اظهار کرد: در حوزه عملیات اطفا حریق و امداد و نجات، کارشناسی ایمنی ساختمان ها و انجام اقدامات پیشگیرانه و موضوعات آموزشی شهروندی را پیگیری می کنیم.

وی تصریح کرد: در حوزه اطفا حریق به علت اهمیت موضوع و اینکه همکاران بنده باید در کمترین زمان ممکن در محل حادثه حاضر شوند، خدمت رسانی به خوبی صورت گرفته و شاهد حضور به موقع نیروها در این ماموریت ها هستیم.

قانع افزود: ایام نوروز در شهر، میزبان میهمانان نوروزی بودیم و به خاطر سردی هوای شهر شیراز در این بازه زمانی، مسافران پیک نیک و ذغال به داخل چادرها آورده و به همین منظور همکاران ما در تمام پارک های شهر شیراز و محل های اسکان مسافران نوروزی حضور داشته و توانستند 54 نفر از هم وطنان را از مرگ حتمی نجات دادند.

رئیس سازمان آتش نشانی و ایمنی شهرداری شیراز اظهار کرد: از ابتدای سال تاکنون حدود ۲هزار عملیات در بخش اطفا حریق و حدود 3800 عملیات در بخش امداد و نجات توسط همکاران انجام شده است.

وی عنوان کرد: از مهم ترین اقدامات ما تصویب طرح مطالعاتی جامع اطفاء حریق با همکاری دانشگاه شیراز است که مصوب شورای اسلامی شهر و مجموعه فرمانداری است.

قانع ابراز کرد: این طرح تهیه شده و شامل ایستگاه های استاندارد، ایجاد منابع انسانی و تقسیم بندی نقاط مختلف شهر به لحاظ خطراتی است که وجود دارد و دربرگیرنده اقدامات لازمی است که باید انجام شود و نقشه راهی است برای مسئولان آینده است.

وی تاکید کرد: در دامنه کوه. ها، به نسبت سال ۱۴٠٠ حدود۷٠ درصد کاهش حوادث با اجرای این طرح داشتیم.

قانع افزود: طرح جامع مطالعاتی اطفا حریق در شهر شیراز توسط سازمان آتش نشانی تهیه شده و به وزارت کشور ارسال و به کل استانداری های کشور ابلاغ شد و یکی از موفقیت های سازمان آتش نشانی و ایمنی شهرداری شیراز است.

این مقام مسئول تاکید کرد: در هفته آینده دو ایستگاه آتش‌نشانی در پارک کوهستانی درارک شیراز، بلوار عدالت و شهرک گویم افتتاح خواهیم کرد.

وی بیان کرد: ایستگاه گویم که در حقیقت شعبه شماره 2 سازمان آتش‌نشانی شیراز برای منطقه شمال غرب خواهد بود، تا 30 مهرماه جاری افتتاح خواهد شد و خدمات را به مردم این منطقه ارائه می کند.

قانع تصریح کرد: سازمان آتش نشانی شیراز به لحاظ زیرساخت، تجهیزات و نیروی انسانی مانند هر دستگاه دیگری نیاز به ارتقا و به روز رسانی دارد ولی هیچ گونه مشکلی به لحاظ خدمات امداد و نجات در هیچ زمینه ای نداریم.

این مقام مسئول ابراز کرد: درخواست جذب 200 نیرو را داریم و به دنبال تهیه مجوز از وزارت کشور هستیم و با توجه به بازنشستگی تعدادی از پرسنل و همچنین ایجاد ایستگاه های جدید، جذب این افراد مهم و ضروری است.

به گزارش شیرازه، روز آتش نشانی و خدمات ایمنی و هفته آتش نشان فرصتی برای تجلیل از اقدامات شایسته و جهادگرانه ی قهرمانانی است که از خواب و استراحت خود می زنند و به دل آتش حمله ور می شوند تا فردی را از مرگ نجات دهند.

این ایام همچنین فرصتی است که عملکرد این قهرمانان برای مردم به خوبی تبیین و با ارائه آموزش های موثر به شهروندان در طول این هفته و همچنین آموزش های مستمر در طول سال، شاهد کاهش حوادث و خسارت ها در سطح استان باشیم.

انتهای پیام/ر


برچسب ها: آتش نشانی ، شیراز ، فارس
نظرات بینندگان