کد خبر: ۱۵۶۳۰۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۲ - ۰۷ مهر ۱۴۰۱
پنجشنبه های شهدایی با شیرازه:

فرماندهان شهید؛ الگوهای جاودان دفاع مقدس

دوران هشت سال دفاع مقدس صحنه نبرد رزمندگان رشید، مومن، ولایتمدار، شجاع و میهن دوستی بود که زیر نظر فرماندهانی استوار صفوف دشمن را درهم می‌شکستند فرماندهانی که خود نیز در خط مقدم بودند و الگوهایی جاودان برای دیگر رزمندگان شدند.
به گزارش سرویس فرهنگی شیرازه ،تاریخ دفاع مقدس ایران همواره یادآور رشادت و ایثار بزرگمردانی است که برای دفاع از ارزش های این مرز و بوم جان خویش را فدا کرده و نام خود را جاودانه ساخته اند.

 غیورمردانی همچون سرلشکر فلاحی رییس ستاد مشترک ارتش، سرلشکر سید موسی نامجو وزیر دفاع، سرلشکر یوسف کلاهدوز قایم مقام سپاه پاسداران، سرلشکر فکوری مشاور و جانشین رییس ستاد مشترک ارتش، سرلشکر جهان آرا فرمانده سپاه پاسداران خرمشهر و آبادان که پس از پیروزی در عملیات ثامن الائمه در هفتم مهر 1360 هجری خورشیدی هنگام بازگشت به تهران برای ارایه ی گزارشی درباره ی روش اجرای این عملیات به امام خمینی معمار بزرگ انقلاب، به شهادت رسیدند.

چهار موتور هواپیمای سی ـ 130 در این روز پیش از رسیدن به تهران در جنوب غربی کهریزک خاموش شد و با توجه به تلاش های بسیار خلبان برای فرودی مناسب در آن منطقه، بال چپ هواپیما به زمین برخورد کرد و هواپیما آتش گرفت و دلاورمردان ایران به همراه 49 تن از رزمندگان که در این پرواز حضور داشتند، به مقام والای شهادت نایل آمدند و در آخرین پرواز به دیدار حق شتافتند و به قافله ی یاران شهید خود پیوستند.

به مناسبت سی و سومین سالروز شهادت این بزرگان به مختصری از زندگی نامه ی آنها اشاره می کنیم:

شهید یوسف کلاهدوز در 1325 هجری خورشیدی در قوچان دیده به جهان گشود. وی تحصیلات مقدماتی را در دیار خود به پایان رسانید و پس از دریافت مدرک دیپلم راهی مدرسه ی افسری شد و هفت سال از عمر ارزشمند خود را صرف خدمت در شیراز کرد. او پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران با اراده یی محکم، در کنار دیگر انقلابیون برای به ثمر نشستن این انقلاب بسیار تلاش کرد و با پیروزی انقلاب اسلامی در 1357 هجری خورشیدی با همراهی شهید منتظری و تنی چند از نیروهای متعهد انقلابی، تشکیلاتی را به نام «پاسداران انقلاب» ایجاد کرد.

وی جزو نخستین کسانی بود که با میل و رغبت خود به سپاه روی آورد و به عنوان یکی از اعضای شورای عالی این نهاد انتخاب شد. باید او را از بنیانگذاران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دانست. نقش برجسته ی وی در این نهاد سبب شد تا قایم مقام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شود. او پس از سال ها مجاهدت در راه دفاع از ارزش های وطن به مقام والای شهادت نایل آمد.

شهید امیر جواد فکوری در 1317 هجری خورشیدی در تبریز پای بر این دنیای فانی گذاشت. وی پس از کسب مدرک دیپلم وارد دانشکده ی خلبانی شد و مدیریت جنگنده ی اف 4 را آموزش دید. او با پیروزی انقلاب اسلامی ایران به خدمت نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران درآمد و با آغاز جنگ تحمیلی به عنوان یکی از طراحان عملیات های نیروی هوایی ایران کار خود را ادامه داد و با پذیرش مسوولیت های بسیاری چون وزیر دفاع، فرماندهی پشتیبانی پایگاه دوم شکاری، فرماندهی پایگاه یکم شکاری، معاون عملیاتی نیروی هوایی، فرماندهی نیروی هوایی و جانشینی رییس ستاد مشترک، حماسه آفرین جبهه های نبرد شد و در پروازی آسمانی به همرزمان شهیدش پیوست.

شهید امیر ولی الله فلاحی در 1310 هجری خورشیدی در طالقان به دنیا آمد. وی با گذراندن تحصیلات مقدماتی در طالقان و تهران دیپلم گرفت و برای کسب مدرک لیسانس وارد دانشکده ی افسری شد. او با موفقیت این دوره را سپری کرد و پس از پایان تحصیلات خود در این دانشکده به مدت هشت سال مدیریت آموزش دانشکده فرماندهی و ستاد را بر عهده داشت. وی پیش از انقلاب از درجه ی سرهنگ دومی به درجه ی سرتیپی ارتقای یافته بود و در شیراز به عنوان معاون فرمانده ی مرکز پیاده شیراز مشغول به کار شد. این مجاهد وارسته با پیروزی انقلاب اسلامی ایران به فرماندهی نیروی زمینی منصوب شد و پس از آن مقام ریاست ستاد مشترک ارتش را از آن خود کرد. با برکناری بنی صدر از ریاست جمهوری، امام خمینی اختیارات فرماندهی کل قوا را به وی واگذار کرد. با آغاز جنگ تحمیلی وی با حضوری موثر در جبهه های نبرد، عملیات های نظامی بسیاری را از نزدیک نظارت می کرد. این فرمانده ی دلاور پس از سال ها ایثارگری و خدمت به وطن، ردای زیبای شهادت برازنده ی قامت رعنای او شد.

شهید سید موسی نامجو در 1317هجری خورشیدی، در بندر انزلی دیده به جهان گشود. او پس از کسب مدرک دیپلم ریاضی به دانشکده ی نقشه برداری دانشکده ی افسری (امام علی) وارد شد و با دریافت مدرک لیسانس نقشه برداری با درجه ی ستوان دومی به عضویت هیات علمی دانشکده افسری درآمد. وی با پیروزی انقلاب اسلامی مقام فرماندهی این دانشکده را از آن خود کرد و پس از شهادت دکتر چمران نماینده ی امام خمینی در شورای عالی دفاع شد و در مدت زمان نه چندان کوتاهی در کابینه ی شهید باهنر در جایگاه وزیر دفاع به فعالیت خود ادامه داد. شهید نامجو با همه ی مسوولیت هایش در 2 جبهه ی نظامی و فرهنگی می جنگید، کار نظامی او سازمان دادن به ارتش و مسایل ملی و فرماندهی دانشگاه افسری بود و در قسمت امور فرهنگی او به تدریس در مدرسه های عالی پلی تکنیک تهران و مجتمع آموزشی انقلاب می پرداخت. وی پس از سال ها مجاهدت به شهادت رسید.

شهید سردار محمد علی جهان آرا در 1333 هجری خورشیدی در خرمشهر به دنیا آمد. وی از همان ابتدا در کنار تحصیل به همراه انقلابیون دیگر وارد میدان مبارزه علیه رژیم پهلوی شد اما در مدت کوتاهی عوامل رژیم وی را شناسایی و بازداشت کردند. با پیروزی انقلاب اسلامی او به دلیل نقش برجسته یی که در شکل گیری سپاه پاسداران خرمشهر داشت، فرماندهی آن نهاد را بر عهده گرفت و پس از سقوط خرمشهر فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اهواز و سرپرستی ستاد منطقه ی هشت را پذیرفت. این متفکر و فرمانده نظامی سرانجام بعد از سال ها خدمت به وطن در هفتم مهر ۱۳۶۰خورشیدی در مسیر بازگشت از اهواز به تهران بر اثر سانحه هوایی سقوط هواپیمای سی ۱۳۰ ارتش جمهوری اسلامی در منطقه کهریزک تهران همراه با یارانش به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

 روزنامه جمهوری اسلامی در گزارشی با عنوان «پنج فرمانده ارتش و سپاه که لایق شهادت بودند» نوشت: در اوج شادی مردم مومن و مقاوم ایران که ناشی از حماسه بزرگ شکست حصر آبادان توسط رزمندگان دلیر اسلام در پنجم مهر ۱۳۶۰ بود، کمتر از ۴۸ ساعت بعد، ناگهان خبری در کشور پیچید که اشک‌ها را جاری ساخت؛ خبر سقوط هواپیمای سی ۱۳۰ ارتش جمهوری اسلامی ایران، دل‌ها را به غم نشاند، رخدادی که در آن، ۴۹ تن از سرنشینان هواپیما از جمله شهدای بزرگوار و سردار شهید محمد علی جهان آرا، فرمانده سرافراز سپاه در خرمشهر به شهادت رسیدند. همچنین این فرمانده نامدار به علت دفاع و شکستن حصر آبادان بعد از شهادت به درجه سرلشکری رسید.

پیام امام خمینی (ره) 

امام خمینی (ره) به مناسبت وقوع سانحه هوایی و به شهادت رسیدن جهان آرا و یاران هم سنگرش، در پیامی چنین فرمودند: «اینان، خدمت گزار رشید و متعهدی بودند که در انقلاب و پس از پیروزی انقلاب، با سرافرازی و شجاعت در راه هدف و در حال خدمت به میهن اسلامی به جوار رحمت حق تعالی شتافتند. شک نیست که همه باید این راه را برویم و به سوی حق و سرنوشت خویش بشتابیم، پس چه سعادتی بالاتر از آن که در حال جهاد با دشمنان اسلام و خدمت به حق و خلق و مجاهدت در راه هدف و شرف این راه طی شود و چه سعادت مند بودند، این شهیدان که دین خود را به اسلام و ملت شریف ایران ادا نموده و به جایگاه مجاهدین و شهدای اسلام شتافتند...»

انتهای پیام/ف
برچسب ها: شیرازه ، فارس ، شیراز
نظرات بینندگان