کد خبر: ۱۵۶۳۳۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۳ - ۰۹ مهر ۱۴۰۱
به مناسبت روز سالمند؛

جوان دیروز؛سالمند امروز/تاکید دین مبین اسلام بر تکریم سالمندان

سالمند، جوان دیروز است و موی سپیدش گنجینه ی تجربه و سینه اش مالامال از آلام زندگی و چین و چروک هایش نمایشگاه فراز و نشیب های زندگی می باشد به همین خاطر دین مبین اسلام بر تکریم سالمندان بسیار تاکید دارد.
به گزارش سرویس فرهنگی شیرازه، ۹ مهرماه به عنوان روز جهانی سالمند نامگذاری شده است، سالمندی که جوان دیروز است و موی سپیدش گنجینه ی تجربه و سینه اش مالامال از آلام زندگی و چین و چروک هایش نمایشگاه فراز و نشیب های زندگی می باشد.

سالمندان از غصّه ها، قصّه های بسیار شنیده و تقویم نانوشته عبرت ها هستند که گفته هایشان روشنی بخش راه زیستنمان و چشمان کم سویمان، هستند. 

ای سالمند؛ پشت تو را انبوه تجربه ها خمیده است و پای تو از سنگینی عبرت ها می لغزد. تو معلّم خانواده و الگوی جامعه هستی و ما بر قامت به رکوع رفته تو سجده احترام می گزاریم و بر دستان پینه بسته ات، بوسه مهر می زنیم و در کلاس آموزه های زندگی تو، زانوی ادب، بغل می گیریم و خود را وامدار مهر و محبت و صفای تو می دانیم.

به مناسبت روز سالمند به سراغ یک کارشناسان دینی و یکی از روانشناسان رفته و با هم به گفتگو پرداختیم.

دین اسلام همواره بر تکریم سالمندان تاکید کرده است

فاطمه فلاحی کارشناس مسائل مذهبی در گفتگو با خبرنگار این رسانه اظهار کرد: دین مبین اسلام یک دین کامل است که برای تمام جنبه ها و دوران های زندگی بشر برنامه ارائه کرده است و یکی از این دوران ها، دوران سالمندی است. 

وی افزود: دین اسلام همواره بر ضرورت تکریم سالمندان به عنوان سرمایه های معنوی جامعه تاکید نموده است. 

این کارشناس مسائل مذهبی عنوان کرد: خداوند در آیه 23 سوره اسراء نحوه برخوردو ارتباط با پدر و مادر سالمند را این گونه بیان کرده است: «پروردگارت فرمان داده جز او را نپرستید و به پدر و مادر نیکی کنید. هرگاه یکی از آن دو، یا هردوی آنها، نزد تو به سن پیری رسند، کم ترین بی احترامی به آنها روا مدار و صدای خود را بر آنها بلند مکن و گفتار لطیف و سنجیده و بزرگوارانه به آنها بگو».

فلاحی افزود: پیشوایان دینی ما نیز به عنوان ستاره های درخشان آسمان دین، همواره بر ضرورت تکریم سالمندان تاکید کرده اند تا جایی که امام صادق علیه السلام فرموده اند: «از ما نیست کسی که به سالمندان احترام نگزارد و بر کودکان شفقت نورزد» و در جایی دیگر پیامبر اکرم(ص) می فرمایند: «احترام و تعظیم پیران امّت من، تکریم و تعظیم من است».

وی با بیان اینکه در اسلام خانواده از اهمیت خاصی برخوردار است و محور اصلی جامعه اسلامی است و سالمندان در واقع ستون های خانواده می باشند، عنوان کرد: برای داشتن خانواده ای مستحکم و پایدار باید حرمت بزرگترها و موی سپیدان را حفظ کرد و با آنان با محبت، احترام و متواضعانه رفتار کرد.

سبک زندگی سالم از آسیب ها و سختی های دوران سالمندی می کاهد

عاطفه مصطفوی کارشناس مسائل خانواده در گفتگو با خبرنگار این رسانه ابراز کرد: یکی از دوران زندگی انسان است که ویژگی های خاص خود را دارد و برخی ممکن است زودتر این دوره را تجربه کنند و برخی ممکن است هرگز خود این دوره را تجربه نکنند اما در اطراف خود سالمندان را دیده و با ویژگی های این دوران آشنا باشند.

وی افزود: تغییر ظاهر و رفتار یکی از علائم اصلی دوران سالمندی است و موی سپید، شکنندگی استخوان، چین و چروک پست از جمله تغییرات ظاهری و گوشه گیری، افسردگی، ناامیدی، احساس گناه و بی ارزشی می تواند از جمله تغییرات روانی سالمند باشد.

مصطفوی تصریح کرد: سالمندان همانند هر فرد دیگری نیاز به تفریح و نشاط دارند و بهره مندی این قشر از تفریحات و ورزش و حضورشان در اجتماع و کانون گرم خانواده می تواند از بروز افسردگی در این دوران جلوگیری نماید.

این روانشناس بیان کرد: به طور کلی سبک زندگی سالم و بهره مندی از تغذیه مناسب می تواند از سختی های دوران سالمندی بکاهد و فرد همچنان مانند دوران جوانی حس شادی و نشاط را در وجود خود حفظ نماید.

به گزارش شیرازه، سالمندان سرمایه های اجتماعی و معنوی جامعه محسوب شده و کاهش فاصله بین نسلی می تواند به تحکیم روابط خانواده و الگوپذیری و عبرت پذیری نسل جدید از سالمندان منجر شده و جوانان با بهره گیری از این تجربیات ارزشمند می توانند زندگی شیرین و پربارتری داشته باشند.

انتنهای پیام/ر

برچسب ها: شیرازه ، فارس ، سالمندان
نظرات بینندگان