کد خبر: ۱۵۶۳۶۷
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۰ - ۱۱ مهر ۱۴۰۱

نانی که به نرخ روز است/درعرضه نان، محدودیت های عرفی رعایت شود

متولیان طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان در فارس، از محدودیت های عرفی نان در نانوایی ها به منظور جلوگیری از خروج آرد و نان از شبکه خبر دادند.
 
به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه، نان کالایی اساسی در سبد مصرفی خانوار ایرانی است که در سلامت غذایی فرد نقش گسترده و موثری دارد.

به گفته کارشناسان بین 20 تا 25 درصد خوراک خانوارهای ایرانی از نان تشکیل شده است، لذا تامین نان یکی از مولفه های اساسی امنیت روانی خانواده ها به شمار می آید.

طرح مدیریت هوشمند یارانه آرد و نان با عنوان اختصاری مهیا بیش از صد روز است که اجرایی شده و در طول اجرای این طرح، همواره جزئیات اجرای آن نقل محافل بوده است.

هدف از اجرای این طرح جلوگیری از انحراف یارانه نان، کاهش هدررفت آرد و نان، اصلاح الگوی مصرف و عادلانه سازی، جلوگیری از احتکار و قاچاق آرد و توزیع خارج از شبکه آرد است.

به گفته کارشناسان با اجرای این طرح اشراف حکومت و ناظران بر نانوایی ها و تهیه بانک اطلاعاتی این قشر و برخورد با متخلفان بیش از پیش محقق شده اما به نظر می رسد همچنان با وضعیت مطلوب فاصله داریم و این طرح به صورت صد در صد هنوز اجرا نشده است.

یکی از ابزارهای اجرایی در این طرح، نصب دستگاه های کارتخوان و اعمال نظارت ها از طریق همین دستگاه هاست.

فردی که تقاضای 300 قرص نان می کند معلوم است که برای مصارف شخصی نمی خواهد 

مهدی جمالی مدیرکل غله و خدمات بازرگانی فارس در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: حدود 90 واحد نانوایی همچنان به دستگاه کارتخوان مجهز نشده اند و تا پایان هفته مهلت دادیم تا این نانوایی ها نیز نسبت به مراحل نصب این دستگاه اقدام کنند.

وی تصریح کرد: به دلیل انتقال مالکیت، عدم سکونت برخی از مالکان در داخل کشور و اجرای مراحل انحصار ورثه در خصوص برخی واحدهای نانوایی از دلایل عدم تجهیز نانوایی های مذکور به دستگاه های کارتخوان است.

جمالی عنوان کرد: در شهرستان های سپیدان، زرین دشت و داراب به صورت صد در صد دستگاه های کارتخوان نصب شده است.

وی از تشکیل کارگروه رصد و پایش آرد و نان در اداره غله خبر داد و گفت: در جلسات این کارگروه، نمایندگان دستگاه های مرتبط از جمله اتحادیه صنف نانوایان شهرستان شیراز، اتاق اصناف، سازمان صمت حضور یافته و موارد و مسائل حوزه آرد و نان را بررسی می کنند.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی فارس تصریح کرد: اگر کسی بخواهد روزانه 300 قرص نان بگیرد معلوم است که برای مصارف شخصی نمی خواهد.

این مقام مسئول اظهار کرد: یک کیلو نان لواش 2 هزار و 930 تومان است ولی نان خشک بین 6 هزار و 300 تومان الی 6 هزار و 700 تومان است و تعدادی متاسفانه تعداد زیادی نان خریداری کرده و آن را خشک کرده و از این ماجرا سوء استفاده می کنند.

جمالی بیان کرد: مجری طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان، وزارت اقتصاد و دارایی است و بر ما نیز تکلیف شده است که در اجرای این طرح، همکاری کنیم. 

وی ابراز کرد: پاشنه آشیل این طرح این است که داده محور است و این داده ها را فردی می تواند مدیریت کند و مثلا ممکن است فردی 5 قرص نان بخواهد اما نانوا از وی بخواهد که پول 10 قرص نان را با کارتخوان پرداخت نموده و 5 قرص نان را دریافت کند و پول 5 قرص نان دیگر را نیز به صورت دستی از نانوا دریافت کند.

این مقام مسئول افزود: با مدیریت داده ها در سیستمی که داده محور است، خروجی ها نمی تواند خروجی صحیحی باشد. 

جمالی عنوان کرد: با تشکیل کارگروه رصد و پایش، مسائل و مشکلات این طرح بررسی و راهکار ارائه شده است ولی تا زمانی که سیستم داده محور است و فردی هوشمند نیز داده ها را می تواند مدیریت کند، می تواند مشتری را با خود همراه کرده و کار را سخت کند و سیستم نمی تواند راستی آزمایی کند که فرد مذکور که پول 10 قرص نان را پرداخت کند، 5 قرص نان می خواسته یا 10 قرص نان نیاز داشته است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی فارس بیان کرد: یکی از راهکارها این است که سیستم مکملی راه اندازی شود و سقف اعتباری خرید نان برای هر کد ملی در نظر گرفته شود و وقتی فرد بداند که از اعتبار خرید نان وی کاسته می شود دیگر با نانوا همراه نمی شود.

جمالی ابراز کرد: ملاحظاتی در این راستا وجود دارد و باید دید دولت در مرحله دوم این طرح، چه سیاستی را پیش می گیرد. 

وی در رابطه با زمزمه های کاهش سهمیه آرد نانوایی ها ابراز کرد: سهمیه آرد نانوایی ها بی جهت و بی دلیل کاهش نمی یابد.

نانوایی ها از توزیع نان در مقادیر خارج از عرف خودداری کنند

علیرضا شیخ مدیر دفتر مدیریت بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در گفتگو با خبرنگار این رسانه بیان کرد: مبنا و معیاری برای ارائه محدودیت عرفی وجود ندارد و چنانچه شخصی عیالوار باشد و 20 قرص تا 50 قرص نان هم بخواهد به وی داده می شود اما اینکه فردی بیش از عرف، نان بخواهد، نانوایی نباید نان به وی دهد و الا با وی برخورد می شود.

وی تصریح کرد: به منظور جلوگیری از عرضه آرد و نان خارج از شبکه، از نانوایی ها خواسته شده که از تحویل نان خارج از عرف به افراد خودداری کنند.

این مقام مسئول ابراز کرد: رستوران ها و کبابی ها فروش شان به قیمت آزاد است و برخی از آنها خودشان تنور دارند و آرد را آزاد تهیه کرده و نان را خود می پزند یا با یک نانوایی قرارداد بسته و نان شان را تهیه می کنند.

شیخ بیان کرد: طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان در جلوگیری از عرضه آرد و نان به ما کمک بسیاری کرده و این محدودیت ها باعث می شود که نان به نان خشک تبدیل نشده و چند برابر به فروش نرسد. 

اداره جهاد کشاورزی از ما تعهد گرفته بیش از 10 هزارتومان نان به کسی ندهیم

یکی از نانواهای استان فارسی در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: اداره جهاد کشاورزی از ما تعهد گرفته که بیشتر از 10 هزارتومان نان به کسی ندهیم و ما را به خاطر تراکنش های بالا بازخواست کرده اند و این در حالی است که برخی از مشتریان به منظور نذر و نان مهربانی درخواست نان بیشتری می کنند. 

وی با اشاره به سخنان اخیر مشاور وزیر اقتصاد افزود: در حالی برخی از مسئولان از عدم محدودیت ها در خرید نان صحبت می کنند که اداره جهاد کشاورزی شهرستان از ما تعهد گرفته که بیش از ده هزارتومان نباید نان به مشتری دهیم و این دوگانگی ها و تناقضات تنش آفرین است.

در طرح هوشمندسازی آرد و نان همه جوانب در نظر گرفته شود

محمدی یکی از شهروندان در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: من برای نذری به 62 قرص نان نیاز داشتم و به نانوایی مراجعه کردم اما نانوایی از تحویل این تعداد نان به من امتناع کرد و به محدودیت ها اشاره کرد.

وی تصریح کرد: باید در این طرح همه جوانب در نظر گرفته شود تا فردی مثل من مجبور نباشد برای تهیه نان مورد نیاز خود به چند نانوایی مراجعه کند و زمان زیادی را برای خرید آن صرف نماید.

یکی دیگر از شهروندان ابراز کرد: بسیاری از افراد متاسفانه مصرف صحیح را فرا نگرفته و به نوعی به دنبال سو استفاده از این طرح هستند. 

وی افزود: من فردی را می شناسم که مقادیر زیادی نان تهیه کرده و آن را خشک نموده و به دام های خود می دهد و با توجه به قیمت بالاتر نهاده های دامی نسبت به نان خشک، به دنبال سوء استفاده است.

به گزارش شیرازه، اهداف طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان تا حدود زیادی در همین بازه زمانی اندک از اجرای آن محقق شده اما صرورت دارد که مسئولان به صورت مستمر و منظم بر تهیه و عرضه نان نظارت داشته و چالش ها و مشکلات آن را شناسایی کرده و با ارائه راهکار، به تقویت این طرح پرداخته یا به فکر جایگزین باشند.

انتهای پیام/ر

برچسب ها: شیرازه ، فارس ، نان ، نانوایی
نظرات بینندگان