کد خبر: ۱۵۶۳۷۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۴ - ۱۲ مهر ۱۴۰۱
شیرازه پیگیری کرد؛

اعتراض والدین در عدم سرویس دهی مدارس و تعلل مسئولان در تامین خودرو

هر ساله با آغاز فصل بازگشایی مدارس،ماجرای پردردسر خانواده ها از پیدا کردن مدرسه مناسب و ثبت نام دانش آموزان گرفته تا تعیین سرویس رفت و برگشت برای فرزندان شان آغاز میشود و حتی در بخری مواقع این ماجرا تا اوسط مهر و گاه ابتدای آبان ادامه دارد. ماجرایی که با تدبیر به موقع مسئولان آموزش و پرورش و متولیان نظارت بر سرویس مدارس می تواند در کمترین زمان ممکن به سرانجام برسد.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، هر ساله با آغاز فصل بازگشایی مدارس و البته از اوایل شهریورماه، ماجرای پردردسر خانواده ها از پیدا کردن مدرسه مناسب و ثبت نام دانش آموزان گرفته تا پرداخت شهریه و در نهایت تعیین سرویس رفت و برگشت برای فرزندان شان آغاز می شود و حتی در بخری مواقع این ماجرا تا اوسط مهر و گاه ابتدای آبان ادامه دارد.

ماجرایی که با تدبیر به موقع مسئولان آموزش و پرورش و متولیان سرویس مدارس می تواند در کمترین زمان ممکن به سرانجام برسد.

 این روزها علاوه بر کلان شهرهای کشور شیراز نیز با مشکل کمبود سرویس مدارس روبروست به گونه ای که موجب گلایه و اعتراض والدینی شده که خود شاغل هستند و مجبور هستند ساعاتی از روز را مرخصی بگیرند تا فرزندشان را از منزل تا مدرسه و بالعکس همراهی کنند.

خانم دهداری مادر یکی از دانش آوزان متوسطه اول در گفتگو با خبرنگار شیرازه، با ابراز گلایه از عدم مدیریت مناسب در حل مشکلات خانواده ها عنوان کرد: اکنون که در دومین هفته از مهر ماه و بازگشایی مدارس قرار داریم دختر من همچنان بلاتکلیف است و مجبور هستم هر روز صبح اول او را به مدرسه برسانم و با 40 دقیقه تاخیر به محل کار برسم و ظهر هم یک ساعت مرخصی گرفته و جهت بردن دخترم به منزل محل کار را ترک کنم که همیسن مسئله باعث ایجاد دردسر برایم شده است.

 جوانمرد پدر یکی دیگر از دانش آموزان شیرازی می گوید: ما از همان ابتدایی که اعلام کردند در سامانه سرویس مدارس ثبت نام کنید این کار را انجام دادیم اما متاسفانه هنوز سرویس رفت و برگشتی برای فرزندم مشخص نشده و هر روز مدیر مدرسه عنوان می کند که به دلیل مشخص نبودن نرخ کرایه ها رانندگان موافقت نمی کنند که به مدارس سرویس دهی کنند.

سجادی مادر دانش آموز پایه سوم ابتدایی نیز می گوید: کم سن و سال بودن فرزندم موجی میشود تا طوری کارم را تنظیم کنم که قبل از تعطیلی مدرسه در محل حضور داشته باشم تا اتفاقی برایش نیافتد و از مدرسه خارج نشود و همین امر موجب شده تمام وقتم را در مسیر رفت و برگشت مدرسه باشم و چون مجبور هستیم با تاکسی تلفنی یا وسائل نقلیه عمومی برویم این دردسر و اتلاف وقت دو چندان میشود، هر بار هم به مدرسه تذکر می دهیم که سرویس چه شد؟ کمبود خودرو را بهانه کرده و امروز و فردا می کنند.

هر چند موارد ذکر شده تنها نمونه اندکی از گلایه ها و اعتراض والدین در شیراز بود  اما بر اساس آمار موثق، تنها 50درصد از دانش آموزان شیرازی دارای سرویس هستند و 50 درصد مابقی یا همچنان سرگردانند یا ساعاتی از وقت اداری والدین را میگیرند تا به موقع سر کلاس حاضر شوند.

اگر چه حشمت الله وفایی رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش و پرورش استان فارس  پیش از این در گفتگو با رسانه ها از حل مشکل سرویس مدارس تا نیمه مهر خبر داده است، اما باید دید این وعده به موقع محقق خواهد شد یا همچنان باید منتظر برگزاری جلسات کارگروه ماده 18 و تصمیمات مشترک، شهرداری، آموزش و پرورش و پیمانکاران خودرو ها ماند و اصلا تا کی قرار است خانواده ها در به در کوچه و خیابان های شهر باشند تا فرزندشان به موقع و در صحت و سلامت کامل به مدرسه برود؟

وفایی رئیس انجمن اولیا ومربیان آموزش و پرورش فارس 5 مهر ماه گفت: بر اساس هماهنگی تابستان ۱۴۰۱ آموزش و پرورش با سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز، قرار بود ۲۴ شرکت حمل و نقل مورد تایید شهرداری و آموزش و پرورش، کار جا به جایی بیش از ۹۷ هزار دانش آموز را در شهر شیراز انجام دهند.

وی افزود: با وجود ثبت نام دانش آموزان در سامانه سرویس و ارسال آدرس‌های آن‌ها به شرکت‌های مورد نظر، سرویس مدرسه قریب به ۵۰ درصد از دانش آموزان مشخص شده و با گذشت  چند روز از شروع سال تحصیلی، دیگر دانش آموزان برای رفتن به مدرسه هنوز بدون سرویس هستند.

وی در ادامه تاکید کرد: شهرداری شیراز وظیفه نظارت بر تامین سرویس مدارس را داشته، اما این نظارت کافی نبوده است. این در حالی است که نظر پیمان باباخانی رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل مسافر شهرداری شیراز غیر از این بوده و در گفتگو با خبرنگار ما عنوان کرد که از جهت تعیین نرخ کرایه خودروها و اقدام برای به کار گیری رانندگان در چرخه سرویس دهی مدارس، شهرداری اول فروردین ماه سال جاری نامه ای به آموزش و پرورش ارسال کرده اما پاسخی نگرفتیم تا  اینکه در تیرماه تازه در کارگروه ماده 18 اموزش و پرورش مطرح شده است.

باباخانی ادامه داد: متاسفانه برج 5 یعنی مرداد ماه در شورای شهر مطرح شده و هفته گذشته فرمانداری به ما ابلاغ کرده است، حال با این روند کار آیا توقع میرود که جذب راننده و راضی کرد ن آنها با نرخ پیشنهادی ما امکان پذیر باشد؟

رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل مسافر شهرداری شیراز با بیان اینکه پیش ثبت نامها در سامانه سرویس مدارس از خردادماه آغاز شده است، گفت: اما اواخر شهریورماه فرمانداری اعلام کرد که با بیش از 20 درصد افزایش نرخ کرایه موافق نیست و همین موضوع باعث ریزش تعداد رانندگان متقاضی شد و حرف شان هم این بود که به دلیل افزایش هزینه های جانبی خودرو و مقرون به صرفه نبودن حاضر به همکاری نیستند.

وی با تاکید بر اینکه سازمان حمل و نقل شهرداری اقدامات خود را زودتر ازهمه آغاز کرده است ، اظهار کرد: دو روز قبل جلسه ای در فرمانداری برگزار شد و مقرر گردید قیمت نهایی شده در سامانه بارگزاری شود که انشالله تا پایان هفته مشکل مرتفع گردد.

باباخانی همچنین تصریح کرد: در حال حاضر بیش از50 درصد از دانش آموزان دارای سرویس هستند و 10 در صد هم دانش آموزان سرویس خاص می باشند کسانی که مسیرشان طولانی و تنها با یک دانش آموز است که معمولا نمیتوانند به راحتی در چرخه سرویس دهی قرار گیرند در نتیجه نزدیک به 35 درصد باقی مانده نیز تا نیمه دوم مهر مشکل شان مرتفع خواهد شد.

به گزارش شیرازه، این سوال همچنان برای خانواده ها مطرح است که مگر سرویس دهی مدارس، تعیین نرخ و مشخص نمودن رانندگان بخش مهمی از برنامه های آموزش و پرورش و متولیان امر نیست که قبل از به بن بست خوردن و ایجاد مشکل راه کارهای لازم را اتخاذ نمایند؟

و سوال دوم اینکه چرا همواره در مسیر حل مشکلات و مطالبات مردمی تقسیم کار به گونه ای صورت نمیگیرد که به وقت پیگیری رسانه ها توپ مشکلات بین زمین ادارات مختلف پاسکاری نشود؟

شیرازه بر اساس وعده مسئولان، هفته بعد مجدد به سراغ فرمانداری، شهرداری وادره کل آموزش و پروش  خواهد رفت.

انتهای پیام/س



نظرات بینندگان