کد خبر: ۱۵۶۳۸۷
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۴ - ۱۲ مهر ۱۴۰۱
مصوبات عمرانی سفر رئیس جمهور به فارس، روی میز پیگیری‌های شیرازه:

کمبود اعتبار، علت اصلی دو دهه بلاتکلیفی سه سد بزرگ در فارس

با توجه به صحبت ها و وعده و وعیدهای مسئولان فارس با وجود تورم هایی که سال به سال هزینه های احداث این سدها را بالاتر می‌برد باید ببینیم اقدامات متولیان امر به چه نتیجه ای میرسد و بعد از گذشت نزدیک به دو دهه از آغاز این طرح ها آیا مسئولان مربوطه تلاشی برای تکمیل پروژه ها می‌کنند یا خیر؟
به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه، مهرماه ۱۴۰۰ در هفتمین سفر استانی رئیس جمهور به فارس تصویب شد سد نرگسی و سد کوار که از سال ۸۶ تا کنون در دست احداث است تکمیل شود و اراضی محدوده سد هایقر به تملک در آید.

پس از گذشت یک سال از این مصوبات با مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان فارس گفتگو کردیم که ببینیم چه اقداماتی در خصوص مصوبه مربوط به این سدها انجام شده است.

سیاوش بدری مدیرعامل شرکت آب منطقه ای فارس در خصوص تکمیل سد نرگسی گفت: اهداف سد نرگسی کنترل سیلاب و جلوگیری از خسارتهای سالیانه در پایین دست، تامین آب شرب شهرستانهای کازرون و فراشبند ، تامین حق آبه زیست محیطی رودخانه و انتقال آب به دریاچه پریشان و احیای آن به عنوان بزرگترین دریاچه آب شیرین در ایران، تامین آب صنعت جنوب استان فارس ، تامین حق آبه کشاورزی پایین دست و بهبود اراضی کشاورزی به میزان ۷هزار هکتار، تولید نیروی برق آبی به میزان ۲۰ گیگاوات ساعت در سال است.

وی پیشرفت فیزیکی طرح سد نرگسی هفتاد درصد اعلام و اظهار کرد: سد نرگسی از نوع خاکی با هسته رسی به ارتفاع ۷۸ متر با حجم مخزن ۱۱۳ میلیون متر مکعب و حجم آب تنظیمی ۱۹۲ میلیون متر مکعب در سال طراحی شده است.

 بدری افزود: حجم کل بدنه خاکریزی ۶میلیون و ۴۵۰هزار متر مکعب است . تونل نیروگاه به قطر سه و نیم متر و طول ۴۶۰ متر در تكيه گاه راست واقع شده است و نیروگاه شامل دو واحد ۶ مگاواتی یک واحد دو نیم مگاواتی است که در سال ۲۰ گیگاوات ساعت برق تولید می کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای فارس تصریح کرد: جهت اتمام پروژه ۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است. که سال گذشته از محل اعتبارات سفر هیات دولت ۱۵ میلیارد تومان اعتبار تخصیص داده شد.

وی افزود: در سال جاری تاکنون ۱۰ میلیارد تومان اسناد خزانه سه ساله به طرح تخصیص داده شده است، ۳۸۰ میلیارد تومان تاکنون هزینه شده و بدهی پروژه در حال حاضر بیش از ۸۰ میلیارد تومان می باشد.

 بدری اعلام کرد: در صورت تامین اعتبار مورد نیاز تا پایان سال ۱۴۰۳ ، دریاچه آبگیری خواهد شد.

انتظار چندین ساله برای افتتاح سد نرگسی در سال 1402 به پایان خواهد رسید

در این باره به سراغ محمود رضایی کوچی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری  فارس نیز رفتیم.

 وی با بیان اینکه ۷۰ درصد از احداث سد نرگسی عملیاتی شده است، گفت: این سد تا آخر سال ۱۴۰۲ به بهره برداری می‌رسد.

نماینده وقت مردم شهرستان کازرون در مجلس شورای اسلامی نیز که خرداد ماه سال ۱۳۹۸ در در حاشیه بازدید از روند عملیات احداث سد نرگسی در بخش جره و بالاده شهرستان کازرون حضور داشت در گفت و گو با یکی از رسانه ها گفت: اعتبار در نظر گرفته شده برای سد نرگسی در سال جاری، ۵۰ میلیارد ریال بود اما با توجه به اینکه این سد از طرح‌های مهم و تأثیر گذار در منطقه است با پیگیری‌های انجام گرفته این اعتبار به ۲۵۰ میلیارد ریال افزایش یافته و ممکن است این رقم نیز بیشتر شود.

حسین رضا زاده افزود: ظرف سه سال گذشته حدود ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای این سد هزینه شده است و با توجه به اهمیت پروژه و اینکه پیمانکار این طرح در ۲ نوبت، ساخت این سد را دنبال می‌کند، پیش بینی می‌شود ظرف ۲ سال آینده این پروژه به بهر برداری برسد.

رضا کریمی نائب رییس کمیسیون کشاورزی در حاشیه بازدید از روند عملیات احداث سد نرگسی در خردادماه ۹۸ در گفتگو با یکی از رسانه ها گفت: از سال ۹۵ تاکنون ۶۰ میلیارد تومان برای این سد هزینه شده است و اکنون تکمیل پروژه سد نرگسی نیازمند ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار است. وی افزود: در صورت تامین این میزان اعتبار، ساخت این سد تا ۲ سال آینده به اتمام می‌رسد.

دو دهه بلاتکلیفی در به سرانجام رسیدن سه سد بزرگ در فارس

تا پایان سال جاری سد هایقر آبگیری می شود

سیاوش بدری مدیرعامل شرکت آب منطقه ای فارس در خصوص تملک اراضی هایقر هم به شیرازه گفت: کلیه مراحل تملک اعم از مساحی ،کارشناسی و تامین اعتبار انجام وبهای اراضی و منازل مسکونی روستای واقع در مخزن به صندوق ثبت شهرستان واریز شده است .

 وی تصریح کرد: سد در سال گذشته آبگیری اولیه شده و تا پایان سال جاری آبگیری کامل می شود.

بدری عمده مشکل را جابجایی اهالی روستای درون مخزن اعلام کرد و گفت: این مشکل درحال مرتفع شدن است.

سد هایقر در استان فارس در جنوب شرقی شهر فیروزآباد بر روی رودخانه فیروزآباد در دره هایقر واقع شده است. این سد در حدود ۴۰ کیلومتری شهر فیروزآباد در مسیر این شهر به قیر واقع شده است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای فارس در ادامه در خصوص دیگر مصوبه سفر ریاست جمهوری به فارس یعنی تکمیل سد کوار،  اهداف از احداث این سد را تنظیم سالانه آب، تامین آب شرب، تامین آب صنعت، تامین آب کشاورزی، حفابه زیست محیطی، تولید برق به میزان ۹ مگا وات ساعت برشمرد و گفت: با توجه به عدم تخصیص متناسب‌، پیشرفت فیزیکی از برنامه عقب است که در حال حاضر ۶۸ درصد می باشد و در صورت تخصیص متناسب باید ۷۱ درصد باشد.

وی افزود: عدم تخصیص به موقع اعتبارات به پروژه سد کوار از یک سو و تخصیص اعتبارات به صورت اسناد خزانه اسلامی از سوی دیگر موجب تنزل روند کار و باعث ضرر و زیان به پیمانکار می‌شود.

 بدری  همچنین اظهار کرد: در سال ۱۴۰۱، مبلغ ۱۲۰ میلیارد تومان برای اجرای طرح سد کوار اعتبار در اختیار داریم که ۱۰ میلیارد تومان به صورت اسناد خزانه و ۵ میلیارد تومان به صورت نقدی داده شده است و ۲۰۰ میلیارد تومان از محل ماده ۵۶ دارد که به دلیل بدهی های غیرجاری سازمان به بانک صادرات و کشاورزی قابل پرداخت نمی باشد.

وی گفت: کل اعتباری که تا پایان پروژه نیاز داریم ۱۳۰۰میلیارد می باشد.

از سال ۹۲ هیچ منابع مالی برای تکمیل پروژه تزریق نشده است

حمیدرضا ارجی ، نماینده مجری طرح سد میرزای شیرازی کوار در مردادماه سال ۹۸ گفته بود: تاکنون ۳۷۰ میلیارد ریال اعتبار برای این طرح هزینه شده است.

وی افزود: در صورت تامین اعتبارات مورد نیاز جهت تکمیل و تملک اراضی واقع در دریاچه سد پروژه تا پایان سال ۱۴۰۰ آماده آبگیری و بهره‌برداری خواهد بود.

نماینده مجری طرح سد میرزای شیرازی کوار، در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۴ نیز در حاشیه بازدید خبرنگاران از این سد با بیان اینکه این پروژه به کندی پیش رفته است، اظهار کرد: در سال ۸۸ با تغییر پیمانکار و امضای قرارداد ۴۰ میلیارد تومانی با پیمانکار جدید، ادامه اجرای طرح از سر گرفته شد. اگر بخواهیم طبق قرارداد سال ۸۸، کار را پیش ببریم به ۱۲۰ میلیارد تومان دیگر اعتبار نیاز است. در حال حاضر با توجه به تورم‌ باید ۱۰۰ میلیارد تومان تامین اعتبار انجام شود تا سد به مرحله‌ای از بهره‌برداری برسد.

 ارجی گفت: پیمانکار جدید طبق قرارداد فوق‌الذکر، برنامه خود را سریعتر از زمان پیش‌بینی شده به پیش برده بود اما در سال ۹۰ به دلیل کمبود اعتبار، دوباره عملیات ساخت کند شد. از سال ۹۲ هیچ منابع مالی برای تکمیل پروژه تزریق نشده است.


به گزارش شیرازه، اکنون با توجه به صحبت ها و وعده و وعیدهای مسئولان فارس با وجود تورم هایی که سال به سال هزینه های احداث این سدها را بالاتر می‌برد باید ببینیم اقدامات متولیان امر به چه نتیجه ای میرسد و بعد از گذشت نزدیک به دو دهه از آغاز این طرح ها آیا مسئولان مربوطه تلاشی برای تکمیل پروژه ها میکنند یا خیر!


انتهای پیام/س
نظرات بینندگان