کد خبر: ۱۵۶۴۳۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۶ - ۱۷ مهر ۱۴۰۱
رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان مرودشت در گفتگو با شیرازه:

مسلمانان باید با اتحاد خود در مقابل دشمن صف آرایی کنند

حجت الاسلام غلامی سعادت آبادی بیان کرد: مسلمانان در عین حال که با هم اختلافاتی دارند می توانند روی مشترکات خود تکیه کنند و بر اساس آنها، در برابر دشمنان اسلام، صف واحدی را تشکیل دهند و از این طریق از نفوذ بیگانگان و تسلط آنها روی مسلمانان جلوگیری نمایند.

به گزارش سرویس فرهنگی شیرازه، فاصله بین 12 ربیع الاول که سالگرد ولادت حضرت محمد(ص) به روایت اهل سنت است تا 17 رییع الاول را که سالگرد ولادت پیامبر اکرم(ص) بر اساس روایات شیعه است را هفته وحدت می نامند. این هفته نماد و یادمانی است برای افزایش وحدت و اخوت شیعه و سنی و مذاهب اسلامی اما این اتحاد و انسجام فقط مربوط به این هفته نیست و به عنوان یکی از اصول ضروری اسلام باید در تمام ایام مد نظر قرار گیرد.

در قرآن و سیره معصومین علیهم السلام نیز بارها بر لزوم وحدت و انسجام مسلمانان در برابر جبهه کفر تاکید شده و بزرگان و علما نیز در طول تاریخ بر رعایت این اصل تاکید کرده اند.

حجت الاسلام سعید غلامی سعادت آبادی رییس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان مرودشت در گفتگو با خبرنگار این رسانه اظهار کرد: وقتی از وحدت اسلامی سخن می گوییم بدان معنا نیست که شیعه، سنی شود و یا برعکس و همچنین به این معنی نیست که مذاهب با هم یکی شوند.

وی تصریح کرد: وقتی از وحدت اسلامی سخن می گوییم در واقع منظور ما اتحاد و همبستگی پیروان مذاهب اسلامی است.

این کارشناس مسائل مذهبی ابراز کرد: مسلمانان در عین حال که با هم اختلافاتی دارند می توانند روی مشترکاتی که دارند تکیه کنند و بر اساس آن مشترکات، در برابر دشمنان اسلام، صف واحدی را تشکیل دهند و از این طریق از نفوذ بیگانگان و تسلط آنها روی مسلمانان جلوگیری کنند.


غلامی افزود: وحدت اسلامی یکی شدن مذاهب نیست چون این اصلا نه شدنی است و نه مدعیان وحدت اسلامی چنین منظوری دارند.

وی تصریح کرد: دو مذهب شیعه و سنی دشمنان واحدی دارند و امام علی(ع) بهترین الگوی اخوت و برادری و وحدت اسلامی هستند.

این کارشناس به مواردی از اتحاد شیعه و سنی در طول تاریخ اشاره کرد و افزود: در دوران عباسی، صائب وزیر عباسیان شیعه است و قاضی عبدالجبار را که فردی سنی است به عنوان قاضی القضات منصوب می کند.

وی ابراز کرد: اصل وحدت اسلامی یکی از ضروریات امت اسلامی است و وقتی به فرمایشات مقام معظم رهبری مراجعه می کنیم مشاهده می کنیم که طبق نظرات رهبر معظم انقلاب، امروز اتحاد و برادری و همبستگی اسلامی یکی از واجب ترین وظایف همه جوامع اسلامی است و همه باید به این وظیفه ملتزم باشیم و این بیانات نشان دهنده این است که وحدت یک اصل است و تاکتیک نیست.

غلامی افزود: ما باید به وحدت به عنوان یک نسخه اسلامی توجه کنیم که دردهای پیکر زخم آلود امت اسلامی را التیام داده و شفا بخش باشیم و در این فضای غبار آلود جامع امروز، اصل وحدت ضرورت دارد.

وی بیان کرد: یکی از راهکارهای موثر در ایجاد وحدت اسلامی، گفتگو بین مذاهب مختلف اسلامی در سطح نخبگانی و در سطح عوام است.

غلامی تاکید کرد: باید در قالب انتشار آثار علمی، نقاط مشترک مان را مطرح کنیم و با مسائل علمی در این بحث ورود کنیم و فتواهای همگرا صادر شود.

این کارشناس مسائل مذهبی ابراز کرد: باید با معارف اسلامی آشنا باشیم و عواملی که باعث اختلاف انگیزی بین شیعه و سنی می شود را شناسایی کرده و از آنها دوری نموده و سیاست های مشترک را اتخاذ کنیم.

غلامی بیان کرد: در آثار و نوشته هایمان که تدوین می کنیم باید بر تقوا تکیه کرده و دشمن هایی که در دل شیعه و سنی رشد می کنند و خیلی خطرناک هستند را شناسایی کرده و به همگان معرفی نماییم البته باید دقت شود روش هایی را برگزینیم که به بدنه ی اسلام ضربه ای وارد نشود.


وی گفت: باید تندروهای شیعه از جمله شیعه لندنی انگلیسی را به مردم معرفی کرده و به مردم اعلام کنیم کسانی که در مقابل هفته وحدت، هفته انزجار را راه انداخته و توهین علنی می کنند چه کسانی هستند.

غلامی افزود: از طرفی باید سنی های تندرو را هم که در واقع دیگر جز سنی ها حساب نمی شوند و تفکرات خطرناک وهابیت را ترویج می دهند به مردم معرفی کنیم.

این کارشناس مسائل مذهبی بیان کرد: وقتی به آیات قرآن کریم و سیره اهل بیت نگاه می کنیم راهکارهای متنوعی برای افزایش وحدت را مشاهده می کنیم مثلا امیرالمؤمنین سیاست صبر و سکوت را در پیش گرفتند و اختلافات حقوقی مسلمانان را حل می کرد.

وی افزود: ما نیز باید با حل اختلاف مسلمانان، بر همزیستی مسالمت آمیز آنها تاکید کنیم و به وحدت اسلامی افراد را دعوت کنیم.

غلامی بیان کرد: به مقدسات یکدیگر نباید توهین کرده و باید با هم خوش رفتاری کنیم و عقاید یکدیگر را تحمل نموده و مخالفان خود را تکفیر نکنیم.

وی گفت: مبانی وحدت را می توان از دل آیات قرآن کریم و سیره اهل بیت و فتاوی مراجع استخراج و اجرایی کرد.

این کارشناس مسائل مذهبی تصریح کرد: ما با وحدت اسلامی نشان می دهیم که دشمن شناس خوبی بوده و در برابر زورگویی دشمنان ایستادگی کرده و بصیرت مان بالاست و ما از فرمایشات دین اسلام به عنوان دین برتر آموخته ایم که وحدت را حفظ کرده و به مقابله با دشمنان بپردازیم.

به گزارش شیرازه، اتحاد مسلمانان با درک مشترکات و پرهیز از تفرقه و اختلاف افکنی، جبهه ای منسجم از مسلمانان را در برابر دشمن تشکیل می دهد و این تقویت جبهه اسلامی در برابر دشمنان قسم خورده ی مسلمانان، می تواند جوامع اسلامی را از گزند بدخواهان در امان نگه دارد.

انتهای پیام/ر

برچسب ها: شیرازه ، هفته وحدت ، فارس
نظرات بینندگان