کد خبر: ۱۵۶۴۳۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۷ - ۱۷ مهر ۱۴۰۱
معرفی کتاب؛

امت اسلامی

«امت اسلامی: بازخوانی اندیشۀ راهبردی رهبر معظم انقلاب دربارۀ وحدت اسلامی» عنوان کتابی است که حسن رحیم‌پور ازغدی گردآوری‌ کرده است.
به گزارش سرویس فرهنگی شیرازه، «امت اسلامی: بازخوانی اندیشۀ راهبردی رهبر معظم انقلاب دربارۀ وحدت اسلامی» عنوان کتابی است که حسن رحیم‌پور ازغدی گردآوری‌ کرده است.

این کتاب در 102 صفحه به همت انتشارات انقلاب اسلامی منتشر شده است و در آن تاکید شده است وحدت آموزه‌ای است که توسط اهل‌بیت عصمت و طهارت توصیه ‌شده است.
 موضوع این کتاب بازخوانی و تبیین دیدگاه‌های رهبر معظم انقلاب دربارۀ وحدت اسلامی است. نگارنده تلاش کرده است وحدت از منظر رهبر انقلاب را در سطوح مختلف فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و... ارزیابی کند. همچنین، تلاش کرده است شبهات موجود در ذیل این مباحث را نیز پاسخ دهد. خوانندگان در این کتاب با پنج گفتار یعنی‌ رحمت و وحدت، مذهب و وحدت، اهل سنت، اهل محبت، وحدت امت اسلام و دشمنان وحدت آشنا خواهند شد.

برای آشنایی بیشتر بخشی از این کتاب را می‌خوانیم: «کشورهای دنیا به سمت بلوک‌بندی رفته‌اند و انواع و اقسام اتحادیه‌ها را تشکیل داده‌اند. کوچک‌ترین شباهتی که پیدا می‌کنند، آن را مبنای تشکیل اتحادیه قرار می‌دهند. مسلمانان بزرگ‌ترین شباهت‌ها را دارند؛ اما بر اساس آن‌ها اتحادیه تشکیل نمی‌دهند. اروپایی‌ها که در صدسال اخیر، نزدیک 100 میلیون نفر از خودشان را در جنگ اول و دوم جهانی کشتند و سابقۀ اختلاف و جنگ مذهبی بین سه فرقۀ مسیحی ارتودکس، کاتولیک و پروتستان را دارند، الان به نام اتحادیۀ اروپا دور هم جمع شده‌اند؛ ارتش واحد ناتو، زبان واحد، پول واحد و قانون اساسی واحد. آن‌ها بااین‌همه اختلاف، متحد می‌شوند؛ چطور مسلمین بااین‌همه قدرت نمی‌توانند با همدیگر متحد شوند؟ واقعاً اگر متحد شوند، سرنوشت جهان تغییر می‌کند.»

در بخشی دیگر از این کتاب آمده است: «یک مصداق باارزش از تعبیری که خداوند در قرآن کریم در مورد پیامبر اکرم (ص) تحت عنوان «رَحْمَةً لِلْعالَمینَ»۲ دارد، وحدت است. وحدت یکی از برکات است و یکی از تجلی‌های رحمت است. پیامبر (ص) در واقع برای وحدت بشری، وحدت انسان با جهان در مسیر خداوند و وحدت توحیدی آمد. پیامبر اکرم (ص) برای وحدت بین همه انسان‌های قائم به قسط و عدالت‌طلب فرستاده شده است. پیامبر (ص) برای وحدت عام بشری و وحدت در هستی آمده؛ یعنی «رَحْمَةً لِلْعالَمین» فقط رحمت برای شیعه یا سنی یا فقط رحمت برای مسلمین نیست؛ حتی فقط رحمت برای بشریت هم نیست؛ بلکه رحمت برای همه موجودات است. «رَحْمَةً لِلْعالَمینَ» یک تعبیر تبلیغاتی و مبالغه‌آمیز یا تشریفاتی نیست؛ یک‌جور تعارف و مجیزگویی برای خاتم‌الانبیاء نیست. معنای دقیق «رَحْمَةً لِلْعالَمینَ» هنوز کشف نشده؛ بلکه یک بخش‌هایی از آن اجمالا فهمیده شده است. هنوز معنای این ارسال رحمت الهی برای همه جهان‌ها و همه جهانیان به درستی فهمیده نشده است. «رَحْمَةً لِلْعالَمینَ» رحمت همه‌جانبه است، نه رحمت در یک بُعد؛ برای همه هست، نه برای یک عده خاص؛ برای همیشه است، نه مقطعی خاص. رحمت دنیوی و اخروی است؛ رحمت فردی و جمعی است؛ رحمت دائمی است؛ رحمت برای شرق و غرب و شمال و جنوب است؛ رحمت برای انسان و حیوان و گیاه و همه موجودات است.»

انتهای پیام/ر
برچسب ها: شیراه ، کتاب ، وحدت اسلامی
نظرات بینندگان