کد خبر: ۱۵۶۹۵۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۳ - ۲۱ آبان ۱۴۰۱
روایت خبرنگار شیرازه از جشنواره انار فاروق ؛

حمایت از کشاورز،تامین بازار فروش و حذف واسطه گر از مزایای جشنواره محصولات کشاورزی+ عکس و فیلم

پایگاه تحلیلی خبری شیرازه به منظور حمایت از کشاورزان و شناسایی محصولات مختلف به مردم در نظر دارد در سلسله گزارش هایی به معرفی جشنواره ها و نمایشگاه های محصولات کشاورزی در استان بپردازد که در اولین گام سری به جشنواره انار فاروق در بخش سیدان از توابع شهرستان مرودشت زدیم.
به گزارش سروی اجتماعی شیرازه، بررسی روند تاریخی توسعه اقتصادی کشورها نشان می‎دهد که عمده کشورهای توسعه یافته دنیای امروز، کشاورزی را به عنوان بخش زیربنایی توسعه اقتصادی خود انتخاب کرده و با استفاده از ظرفیت‎های فراوان این بخش توانسته‎اند علاوه بر تامین نهاده‎های مناسب برای رشد سایر بخش‌ها، به توسعه سایر قسمت ها نیز دست یابند؛

علاوه بر موارد ذکر شده، سلامت و امنیت غذایی یک کشور مستقیما به تولیدات بخش کشاورزی وابسته است و هر گونه اختلالی در روند تولید این بخش می‎تواند به طور مستقیم امنیت غذایی و حتی سیاسی آن کشور را تهدید کند؛ از این رو محصولات باغی و زراعی می‌توانند در فرایند توسعه اقتصادی کشور نیز نقش بی‎نظیری داشته باشد.

از آنجا که استان فارس از دیر باز یک استان کشاورزی به شمار می رود این نقش در استان ما بسیار پررنگ تر و حائز اهمیت تر به نظر می رسد، چرا که موقعیت ممتاز جغرافیایی و تنوع آب و هوایی فارس برای کاشت محصولات مختلف بخش کشاورزی، وجود نیروی کار مناسب در روستاها و مراکز تولید، وجود نیروی تحصیل کرده کافی در رشته‎های مرتبط با کشاورزی، وجود مزیت‎های نسبی خدادادی در زمینه محصولات با ارزشی از قبیل محصولات متنوع باغی، پسته، گیاهان دارویی، محصولات صنایع غذایی و صنایع دستی مرتبط با بخش کشاورزی و نظایر آن از جمله مزیت‎های موجود بخش کشاورزی این استان است.

حمایت از کشاورز، مهیا نمودن بازار فروش و حذف واسطه گری از مزایای جشنواره محصولات کشاورزی+ عکس و فیلم
در همین راستا معرفی هر چه بهتر محصولات کشاورزی، حمایت از کشاورزان، مهیا نمودن بازار فروش محصول و عرضه مستقیم به مشتریان و حذف واسطه گری از مهم ترین مباحثی است که باید مد نظر قرار گیرد و این امر امکان پذیر نیست مگر با برپایی غرفه های فروش محصولات در فواصل مختلف سال، برگزاری جشنواره های غذایی و کشاورزی و نگاه ویژه مسئولان به اینگونه اقدامات.

هر چند این کار در حیطه وظایف متولیان بخش کشاورزی است اما چند سالی است که در برخی شهر های کوچک و روستاها برگزاری جشنواره هایی با عناوین متعدد از جمله جشنواره گل محمدی در داراب، جشنواره گل نرگس در کازرون، جشنواره پسته و جشنواره انار در فاروق(از توابع شهرستان مرودشت) توسط خود اهالی محل و مردم روستا گام موثری در جهت معرفی محصولات و فروش هر چه بهتر آن بوده است.

پایگاه تحلیلی خبری شیرازه نیز به منظور حمایت از کشاورزان و شناسایی محصولات مختلف به مردم در نظر دارد در سلسله گزارش هایی به معرفی جشنواره ها و نمایشگاه های محصولات کشاورزی در استان بپردازد.

در اولین گام سری به جشنواره انار فاروق در بخش سیدان از توابع شهرستان مرودشت زدیم. منطقه ای که گر چه چند سالی الست عنوان شهر به خود گرفته اما به خاطر جغرافیای خاص و محصولات باغی که دارد هنوز شکل روستا بودن خود را حفظ کرده و تبدیل به یک روستای گردشگری شده که هر ساله گردشگران بسیاری را به سوی خود جذب میکند.

وجود باغات انار، گردو، بادام، زردآلو و محصولاتی همچون عسل و حلوای سنتی(سیین)، قنات های قدیمی و کوچه باغ های با طراوت از جمله جاذبه های گردشگری این شهر می باشد که در کنار جشنواره کشاورزی میتواند ظرفیت قابل توجهی در حوزه اقتصاد روستایی و گردشگری داشته باشد.

روز گذشته با حضور در جشنواره انار فاروق به گفتگو با برخی تولید کنندگان محصولات کشاورزی و بازدیدکنندگان  از جشنواره پرداختیم تا در خصوص نقش اینگونه جشنواره ها در رونق گردشگری و اقتصادی نظرشان را جویا شویم.

 راضیه زارعی یکی از تولید کنندگان عسل  که در گذشته جهت فروش محصولات خود با مشکلاتی از جمله حمل و نقل، بازاریابی و گاه خراب شدن محصول به دلیل تاخیر در فروش روبرو بوده اند، گفت: این جشنواره توانسته ما را در حل مشکلات فروش یاری کند و به لحاظ اقتصادی نیز مقرون به صرفه تر است.

تعداد بازدید : 0
کد ویدیو

خانم اکملی یکی از شرکت کنندگان در جشنواره که در حوزه ساخت اشیاء تزئینی و گلدان های سنگی فعالیت دارد نیز به استقبال خوب مردم منطقه و حتی شهرهای دیگر اشاره کرد و گفت: من با شرکت در این جشنواره هم توانسته ام صنایع دستی خود را بهتر معرفی کنم و هم فروش بهتری را شاهد هستم .

حمایت از کشاورز، مهیا نمودن بازار فروش و حذف واسطه گری از مزایای جشنواره محصولات کشاورزی+ عکس و فیلم

آقای جعفری گردشگری که از شهرستان کنگان از استان بوشهر در این جشنواره حضور پیدا کرده بود به نقش اینگونه جشنواره ها در رونق گردشگری و ممانعت از مهاجرت روستاییان سخن گفت و افزود: این محصولات چون از جوامع محلی تهیه شده ارگانیک و سالم هستند .

 وی اظهار کرد: برگزاری این جشنواره ها می تواند در تقویت اقتصاد محلی و جذب گردشگر بسیار موثر بوده و تعاونی هایی شکل بگیرد که محصول مستقیم از تولید کننده به دست مصرف ننده برسد.

تعداد بازدید : 0
کد ویدیو

محمد اسد پور مدیر اجرایی جشنواره نیز در گفتگو با خبرنگار ما عنوان کرد: این جشنواره ششمین سالی است که برگزار میشود و هر ساله استقبال بازدیدکنندگان بسیار  چشمگیر است.

 وی عنوان کرد: هدف از ایجاد این جشنواره ها از طرفی ارائه خدمات مستقیم به مسافران، گردشگران و مردم منطقه می باشد و از سویی حمایت از کشاورزان .

اسدپور به حضور زنان سرپرست خانوار در این جشنواره جهت فروش محصولات خود اشاره کرد و گفت: سعی شده از صنایع دستی این منطقه نیز حمایت شود.

تعداد بازدید : 0
کد ویدیو

در گفتگوی پایانی با برخی کشاورزان، مشکلاتی نظیر مصرف بیش از حد نهاده‎های شیمیایی و تولیدات غیرارگانیک، عدم بازا مناسب برای فروش محصولات، وجود دلالان و ... از جمله مشکلات و محدودیت‎هایی بود که بخش کشاورزی این منطقه با آن مواجه بودند که با برگزاری چنین جشنواره هایی تا حدودی مرتفع شده است.

به گفته رضا زارعی دبیر جشنواره انار فاروق، در این جشنواره حدود 45 غرفه محصولات کشاورزی از جمله انار و فراورده های آن شامل رب انار، آب انار، لواشک انار، گردو، بادام، عسل، خرمالو، زیتون، شوریجات و ترشیجات و صنایع دستی به صورت مستقیم به علاقمندان عرضه می شود.

وی اظهار کرد: عرضه مستقیم و بدون واسطه محصولات کشاورزی و اشتغال زایی خصوصا اشتغال بانوان و اهالی روستا از نکات مورد توجه این جشنواره است.

زارعی با بیان اینکه انار شیرین شهوار شهر فاروق در شهرستان مرودشت به دلیل مرغوبیت، ثبت ملی شده است، افزود: تاکنون بیش از هزار تن انار از باغ های فاروق برداشت شده است.

دبیر جشنواره انار فاروق با اشاره به اینکه برگزاری جشنواره انار زمینه گردشگری در شهر فاروق را فراهم کرده است، افزود: پیشینه تاریخی، قنوات فراوان، کیفیت انار و انارستان‌های این منطقه زمینه ساز ورود گردشگران است.

به گزارش شیرازه،پیش بینی می شود حدود 30 هزار نفر تا آخرین روز از جشنواره انار و شهر فاروق بازدیدکنند.


 انتهای پیام/س

نظرات بینندگان