کد خبر: ۱۵۷۱۰۹
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۵ - ۰۱ آذر ۱۴۰۱
مسئول فضای مجازی سپاه جهرم:

دشمن با تکنیک‌های رسانه‌ای به‌دنبال القای ناامیدی و ایجاد ناامنی در جامعه است

مرادی اظهار کرد: دشمن به دنبال آن است تا با بزرگ نمایی رسانه ای و استفاده از هیجانات موجود در جوانان و نوجوانان امنیت کشور را بر هم زند و با وارونه جلوه دادن مسائل، یاس و ناامیدی را در بین جامعه القا کند.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، محمد مرادی مسئول فضای مجازی ناحیه مقاومت بسیج سپاه جهرم در گفتگو با خبرنگار این رسانه به تعریف سواد رسانه ای پرداخت و عنوان کرد: فردی که توانایی درک و تحلیل پیام هایی که به او منتقل می شود را داشته باشد و نسبت به آن پیام موضع آگاهانه بگیرد دارای سواد رسانه ای است.

وی در خصوص اهمیت سواد رسانه در عصر ارتباطات افزود: ما در عصر ارتباطات و رسانه زیست کرده و روزانه پیام های زیادی را از طریق رسانه های گوناگون دریافت می کنیم و اگر نتوانیم به درستی این پیام ها را درک و تحلیل و موضع مناسبی نسبت به آن ها داشته باشیم دچار مشکل می شویم.

مسئول فضای مجازی ناحیه مقاومت بسیج سپاه جهرم گفت: در دنیای امروز تصور زندگی بدون رسانه ها و یا وسایل ارتباط جمعی همچون اینترنت، گوشی های هوشمند، پیام رسان ها و یا شبکه های اجتماعی ممکن نیست و دیگر نمی توانیم بدون آنها به راحتی زندگی کنیم.

مرادی سواد رسانه را سپر فضای مجازی خواند و مطرح کرد: در کنار فرصت هایی که وسایل ارتباط جمعی دراختیار ما قرار می دهند، آسیب ها و تهدیدات متعددی را نیز به همراه خود دارند که سواد رسانه ای همچون سپری در مقابل آسیب ها و تهدیدات استفاده از فضای مجازی عمل کرده و به ما این امکان را می دهد تا با شناخت بهتر فرصت ها، بیشترین استفاده را از آنها ببریم. 

 این کارشناس سواد رسانه در خصوص کارکردهای رسانه ابراز کرد: رسانه یکی از اصلی ترین ابزار قدرت در دنیای امروز محسوب شده و مدیریت و اقناع افکار عمومی و همراه کردن آنان با تفکر و دیدگاه صاحبان رسانه از مهمترین کارکردهای رسانه است.

 وی به نقش رسانه در تغییر اولویت ها اشاره کرد و گفت: در جامعه ای که سطح سواد رسانه ای بالا نباشد، رسانه به راحتی افکار عمومی را به سمتی که می خواهد منحرف نموده و اولویت های جامعه تغییر می کند.

مرادی در خصوص آسیب های عدم برخورداری سواد رسانه ای گفت: بی هویت شدن جامعه، روایت های ناردرست و اشتباه از اتفاقات گوناگون، احساس خودکم بینی و سرخوردگی و یا احساس افسرگی، افزایش کلاهبرداری های اینترنتی از جمله ی آسیب هایی است که در ازای نبود سواد رسانه ای در جامعه رخ می دهد.

 این کارشناس سواد رسانه ای تصریح کرد: امروز فضای مجازی یک میدان جنگ واقعی و به تمام معناست که به قتلگاه جوانان ما تبدیل شده و همین امر اهمیت سواد رسانه ای را می رساند. 

مسئول فضای مجازی ناحیه مقاومت بسیج سپاه جهرم، سواد رسانه ای را یک نیاز و ضرورت حتمی جامعه امروز دانست و گفت: بی شک درحال حاضر در یک جنگ رسانه ای، هیبریدی و شناختی تمام عیار هستیم که بنگاه های دروغ پراکنی با پمپاژ روزانه ی اخبار ناصحیح و غیر واقع در صدد ایجاد حس ناامیدی، سیاه نمایی و آشوب و ناامنی در جمهوری اسلامی هستند.

مرادی از عدم توجه متولیان امر به سواد رسانه گلایه کرد و افزود: متاسفانه آنگونه که باید و شاید به مسئله آموزش سواد رسانه ای در طول سالیان گذشته با وجود افزایش ضریب نفود اینترنت در خانواده ها نپرداخته و توجه نکرده ایم.

 این کارشناس سواد رسانه بیان کرد: دشمن با ایجاد شبهات و استفاده از تکنیک های عملیات روانی ذهن افراد جامعه را مسموم نموده است.

وی به مهارت تفکر انتقادی اشاره کرد و افزود: اگر مجهز به سلاح سواد رسانه ای باشیم در این بازار داغ شایعات، به راحتی هر مطلبی که در فضای رسانه ای منتشر شد را باور نکرده و در مواجهه با آن نگاه نقادانه خواهیم داشت.

 مرادی ادامه داد: بی شک تا کنون بارها و بارها تصاویر و محتواهایی کذب و غیرواقعی که در شبکه های اجتماعی منتشر شده اند را خصوصا در بازه های زمانی خاص و بزنگاه های حساس کشور، دیده ایم که چگونه رسانه های معاند چه در داخل و چه در خارج از کشور به آن شایعات دامن زده و به آنها ضریب می دهند این سواد رسانه ای است که موجب عدم موج سواری برخی سلبریتی ها و دروغ پردازهای رسانه ای می شود.

 وی زودباوری را یکی از آفات فضای مجازی خواند و تصریح کرد: ساده ترین راهکار مقابله با این دروغ پردازی ها این است که در مواجهه با رسانه ها زودباور و ساده باور نبوده و منبع اخبار را حتما بررسی و از انتشار مطالب بدون سند و غیرواقع پرهیز کنیم.

 مسئول فضای مجازی ناحیه مقاومت بسیج سپاه جهرم بیان کرد: شبکه های خارجی فارسی زبان که توسط دولت های معاند با جمهوری اسلامی حمایت و پشتیبانی می شوند، منابع معتبری برای روایت اخبار و اتفاقات درون کشور نیستند.

 وی اظهار کرد: دشمن به دنبال آن است تا با بزرگ نمایی رسانه ای و استفاده از هیجانات موجود در جوانان و نوجوانان امنیت کشور را بر هم زند و با وارونه جلوه دادن مسائل، یاس و ناامیدی را در بین جامعه القا کند.

انتهای پیام/ر

برچسب ها: شیرازه ، فارس ، سواد رسانه
نظرات بینندگان