کد خبر: ۱۵۷۲۷۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۷ - ۱۳ آذر ۱۴۰۱
جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر؛

نگاهی به اتفاق ویژه این روزهای قطر؛ فلسطین غایب پیروز جام ‎جهانی

فلسطین اگر چه یکی از ۳۲ تیم حاضر در جام‌جهانی نیست اما حمایت از مردم این کشور تبدیل به یکی از اتفاق‌های ویژه این رقابت‌ها شده است.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه،از استادیوم‌ها گرفته تا خیابان‌های دوحه، هر جا قدم بزنید، کم پیش می‌آید فلسطینی‌هایی را نبینید که پرچم کشورشان را به همراه دارند و در تجمع‌های هواداران فوتبال سعی می‌کنند حضور پررنگی داشته باشند. پرچم‌شان را در آسمان می‌چرخانند و تا به شما می‌رسند «فلسطین، فلسطین» را فریاد می‌زنند، کشوری که شاید فوتبالیست‌هایش هیچ وقت حتی خواب بازی در جام‌جهانی را هم نبینند اما آنها امروز در دوحه تبدیل به یکی از خبرسازترین حواشی جام شده‌اند.

البته فلسطینی‌ها تنها نیستند و هواداران سایر کشورهای عربی حاضر در جام از تونس و مراکش گرفته تا قطر هم پرچم فلسطین را در کنار پرچم کشورشان همراه دارند تا حمایت‌شان را از آنها نشان دهند.

حضور پررنگ فلسطین در جام‌جهانی

مرحله گروهی جام‌جهانی در حالی آخر هفته گذشته تمام شد که در برخی مسابقات شاهد حمایت پررنگ هواداران از فلسطین در جریان مسابقات بودیم، مانند بازی تونس و استرالیا در شنبه گذشته که در دقیقه ۴۸ بازی هواداران تونسی پرچم بزرگی را که روی آن نوشته شده بود«فلسطین را آزاد کنید» به دست گرفتند. هواداران مراکشی نیز روز بعد در جریان بازی تیمشان مقابل بلژیک همین کار را کردند.

نگاهی به اتفاق ویژه این روزهای قطر؛ فلسطین غایب پیروز جام ‎جهانی

برای فلسطینیان، ۴۸ عدد کلیدی در خاطره فاجعه ملی آنهاست. اشاره به سال ۱۹۴۸ است، زمانی که پدربزرگ و مادربزرگ آنها کشته و از سرزمین خود بیرون رانده شدند تا رژیم صهیونیستی سرزمین آنان را غضب کنند. بسیاری از اعراب از این شماره برای ابراز عشق و حمایت خود از فلسطینی‌ها استفاده می‌کنند.

یک هوادار تونسی نیز در جریان بازی کشورش با فرانسه در حالی که پرچم فلسطین در دست داشت، وارد زمین مسابقه شد تا از این کشور حمایت کند.

نگاهی به اتفاق ویژه این روزهای قطر؛ فلسطین غایب پیروز جام ‎جهانی

هواداران و بازیکنان عربی سابقه طولانی در ابراز حمایت از فلسطین دارند، از سردادن سرودهای حمایتی گرفته تا نمایش شعارهای همبستگی با غزه، آنها علیرغم مجازات‌هایی که برای پیام‌های سیاسی وضع شده است، ابایی برای نشان دادن این حمایت‌ها را ندارند.

در طول جام‌جهانی یک ویدئو در رسانه‌های اجتماعی عربی پربازدید شده است، ویدئویی که یوتیوب‌بر سعودی پرچم‌های کشورهای مختلف را می‌فروشد و یک پرچم فلسطین اضافی را به مشتریان هدیه می‌دهد. چنین حمایت‌هایی به ندرت در رسانه‌های غربی مورد توجه قرار می‌گیرد. رسانه‌های غربی عمدتاً حمایت از فلسطینی‌ها در جام‌جهانی را نادیده می‌گیرند و در جام‌جهانی روی مسائل حقوق کارگران و سایر موارد در قطر شده‌اند.

نه هواداران به عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی

جو و فضای پررنگ حمایت از آرمان فلسطین در حاشیه برگزاری جام‌جهانی به نوشته رسانه‌هایی مانند میدل ایست پیام مهمی به سیاستمداران عرب دارد و نشان دهنده رد عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی در میان مردم عرب است.

جام‌جهانی قطر، فضای بازی را برای مردم عرب از مراکش در غرب تا عربستان سعودی در شرق فراهم کرده است تا در مورد روند عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی ابراز نظر کنند. بسیاری از هواداران عرب با وجود تلاش‌های امارات و بحرین برای محبوب جلوه دادن این قراردادها، به توافق نامه موسوم به ابراهیم، کارت قرمز داده‌اند.

نگاهی به اتفاق ویژه این روزهای قطر؛ فلسطین غایب پیروز جام ‎جهانی

پس از عادی سازی روابط مراکش با اسرائیل، نمایش گسترده پرچم فلسطین توسط هواداران مراکشی در جریان بازی روز یکشنبه پیام سیاسی ویژه‌ای برای سیاستمداران این کشور داشت. ویدئویی از هواداران مراکشی در جام‌جهانی که آهنگی قدرتمند و احساسی را برای فلسطین می‌خوانند، نیز در شبکه‌های اجتماعی مورد توجه قرار گرفت. چنین ویدیوهایی واقعیت واقعی توده‌های عرب را نشان می‌دهد که عادی‌سازی معاملات با رژیم صهیونیستی را که توسط رژیم‌های عربی تحمیل شده است، رد می‌کنند.

در نظرسنجی که سال ۲۰۱۹-۲۰۲۰ توسط مرکز عرب برای تحقیقات و مطالعات سیاسی انجام شد، ۷۹ درصد از مردم عرب گفتند که آرمان فلسطین یک مسئله عربی است نه فقط یک مسئله فلسطینی. در همین نظرسنجی، رژیم صهیونیستی بزرگ‌ترین تهدید برای کشورهای عربی دانسته شد.

همچنین یک نظرسنجی که اخیرا توسط موسسه واشنگتن انجام شده است، نشان داد که اکثریت قریب به اتفاق مردم در هفت کشور عربی (حدود ۸۰ ) توافق ابراهیم را بسیار منفی یا تا حدودی منفی می دانند.

فلسطین پیروز جام است

با توجه به جو پررنگ حمایت از فلسطین در حین برگزاری جام‌جهانی قطر، ریاض منصور، سفیر و ناظر دائمی فلسطین در سازمان ملل، گفت: جام‌جهانی ضربه قاطعی به توهمات رژیم صهیونیستی پس از ایجاد فضای حامی فلسطین در این مسابقات وارد کرده است. برنده این جام‌جهانی از قبل مشخص شده است، پرچم فلسطین توسط مردم از هر گوشه جهان عرب و سایر نقاط جهان حمل می‌شو و این پیام بزرگی دارد.

سفیر فلسطین در سازمان ملل اظهار داشت: از روزنامه‌نگاران اسرائیلی در جام‌جهانی بپرسید، آنها به شما خواهند گفت که هیچ چیز نمی‌تواند اشغالگری این رژیم را عادی کند و فلسطین را از قلب و ذهن جدا کند.

میرا الحسین، محقق جامعه شناسی اماراتی در دانشگاه آکسفورد نیز به تایم گفت: این همبستگی نشان دهنده وحدتی است که همیشه در سیاست خاورمیانه منعکس نمی‌شود. کاری که آنها انجام دادند این بود که به جهان نشان دادند که ملت عرب چقدر متحد است. این نشان می‌دهد که ناسیونالیسم عرب و پان عربیسم با جمال عبدالناصر نمرده‌اند، بر خلاف اینکه اکثر دولت‌ها دوست دارند ما مرگ ناسیونالیسم را باور کنیم.

نگاهی به اتفاق ویژه این روزهای قطر؛ فلسطین غایب پیروز جام ‎جهانی

سعید خلیل، هوادار فلسطینی هم گفت: مردم قطر و همه حاضران از ما استقبال کردند، مردم با «فلسطین فلسطین» از ما استقبال می‌کنند.

مریم الحجری، یکی از اعضای گروه «جوانان قطر علیه عادی‌سازی» که یک گروه سرشناس مخالف عادی‌سازی روابط اعراب با اسرائیل است، نیز تاکید کرد همدردی‌ با طرفداران فلسطین نشان می‌دهد که فلسطین همچنان آرمان اصلی ملت‌های عرب است.

از قطر بروید

حمایت از فلسطین در جام‌جهانی در شرایطی است که در سوی دیگر اسرائیلی‌هایی که به دوحه آمده‌اند، تحت فشار سنگینی هستند و طرد می‌شوند.

ویدئویی از یک خبرنگار اسرائیلی منتشر شده که طرفداران عرب به دلیل ملیت اسرائیلی‌اش از صحبت کردن با او خودداری می‌کنند. در واقع، بسیاری از ویدئوها از مناطق هواداران دوحه نشان می‌دهد که شرکت‌کنندگان عرب وقتی متوجه می‌شوند آن گزارشگران برای کانال‌های اسرائیلی کار می‌کنند، سرشان فریاد می‌زنند.

نیوزویک قبلاً گزارش داده بود که به خبرنگاران تلویزیون اسرائیل گفته شده است که در قطر کسی قرار نیست به آنها خوش آمد بگوید. مقامات رژیم اشغالگر قدس به هواداران و خبرنگاران فوتبال اسرائیل در قطر توصیه کرده‌اند که محتاطانه رفتار کنند، کسی را تحریک نکنند و نگویند که اسرائیلی هستند.

نگاهی به اتفاق ویژه این روزهای قطر؛ فلسطین غایب پیروز جام ‎جهانی

موآو واردی، گزارشگر یکی از شبکه‌های این رژیم، پس از شکست عربستان سعودی از لهستان، در حالی به صورت زنده با یکی از هواداران صحبت می‌کرد، که هوادار به او گفت: برو لطفا. اینجا کسی به تو خوش آمد نمی‌گوید. اینجا قطر است، این کشور ماست، ما فقط به فلسطین خوشآمد می‌گوئیم، اسرائیلی وجود ندارد.

آمیت لوینتال، گزارشگر تلویزیونی اسرائیل، که چهارمین حضورش در جام‌جهانی را تجربه می‌کند، به دویچه وله گفت: ما باید با نفرت برخی از هواداران عرب در اینجا مقابله کنیم. یکی از کارکنان تلویزیون ما توسط یک راننده فلسطینی از تاکسی به بیرون پرتاب شد.

به گفته لوینتال، این تنها رسانه‌ها نیستند که با مشکل مواجه هستند، بلکه هزاران هوادار فوتبال اسرائیلی نیز که برای جام‌جهانی به قطر سفر کرده اند، احساس بدی دارند زیرا هواداران عرب از آنها متنفرند و آنها پرچم فلسطین را همه جا می‌بینید.


انتهای پیام/ف
منبع: ایرنا
برچسب ها: شیرازه ، جام ، فارس
نظرات بینندگان