کد خبر: ۱۵۷۲۷۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۹ - ۱۳ آذر ۱۴۰۱
پیگیری شیرازه به ثمر نشست:

طرح فناورانه اسانس گیری گل محمدی داراب به چرخه فعالیت بازگشت

پس از پیگیری‌های رسانه‌ای شیرازه طرح فناورانه اسانس گیری گل محمدی لایزنگان داراب که به خواسته جهاددانشگاهی از دستور کار خارج شده بود پس از بررسی‌های لازم مجدد به چرخه فعالیت بازگشت.
به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه، 13 بهمن ماه سال گذشته بود که با حضور معاون جهاد دانشگاهی کشور، نماینده شهرستان داراب در مجلس، رئیس وقت جهاد دانشگاهی استان، معاون استاندار فارس و جمعی از مسئولان استانی و محلی کلنگ پروژه فناورانه تولید اسانس گل محمدی در لایزنگان داراب بر زمین زده شد.

چندی بعد بابایی رئیس سابق جهاد دانشگاهی فارس در گفتگو با یکی از رسانه ها عنوان کرد: این پروژه از سال ۹۸ در دستور کار مطالعه حوزه پژوهشی جهاددانشگاهی فارس قرار گرفت.

وی افزود: از آنجا که لایزنگان شهرستان داراب ظرفیت خوبی در کشت گل‌های محمدی دارد و بزرگ‌ترین منطقه دیم دنیا محسوب می‌شود، این منطقه برای راه‌اندازی خط تولید اسانس تام از گل محمدی انتخاب شد که هدف از راه‌اندازی این خط تولید  جلوگیری از خام فروشی و افزایش ارزش افزوده با توجه به توان بومی  میباشد.

بابایی با بیان اینکه فرآیند تهیه زمین و اخذ مجوز‌ها در یک بازه زمانی نسبتا طولانی طی شد، اما نهایتا با حمایت‌های نماینده مردم داراب و زرین‌دشت در مجلس شورای اسلامی این مهم به سرانجام رسید، اظهار کرد: هزینه راه‌اندازی این پروژه بالغ بر ۳۵ میلیارد تومان است که با توجه به اینکه بودجه جهاددانشگاهی محدود و امکان تامین همه هزینه محاسبه شده را ندارد، با بخش خصوصی رایزنی‌هایی انجام شد تا ضمن استفاده از ظرفیت‌های بودجه‌ای جهاددانشگاهی، از توان مالی این بخش هم استفاده شود.

رئیس جهاددانشگاهی فارس در ادامه اعلام کرد: خوشبختانه توانستیم بخشی از این بودجه را تامین کنیم و این طرح در دو فاز طراحی شده است که فاز نخست آن به اعتباری بالغ بر ۱۹ میلیارد تومان نیاز دارد، امیدوار هستیم که این فاز، در پروسه‌ای یکساله آماده بهره‌برداری شود.

وی معتقد است که اجرایی شدن این پروژه صنعتی فناورانه در شهرستان داراب علاوه بر رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال، موجب توسعه مزرعه‌های کشت گل محمدی خواهد شد.

هر چند انتشار این خبر و کلنگ زنی پروژه ای با این خصوصیات می تواند گامی در راستای ایجاد اشتغال محلی و بهبود اقتصاد منطقه باشد، اما در اواخر آبان ماه 1401 خبردار شدیم که این پروژه به تشخیص رئیس جدید جهاد دانشگاهی فارس بنا به اینکه اولویت دار نبوده از دستور کار خارج شده است.

به همین منظور پایگاه تحلیلی خبری شیرازه در تماس های متعدد با استاندار فارس ، نماینده مردم داراب، رئیس جهاد دانشگاهی و... پیگیر علت این تعطیلی و توقف طرح شد و در گزارشی با عنوان(اما و اگرهای تعطیلی پروژه فناورانه تولید اسانس گل محمدی در داراب) خواستار پاسخگویی متویان امر گردید.

 در این خصوص استقلال رئیس جهاد دادانشگاهی عنوان کرد: طرح فعلا متوقف شده تا ببینیم توجیه فنی دارد یا خیر، چون در حال حاضر در داراب شرکت های مشابه این طرح وجود دارد .

استقلال تصریح کرد: تا پایان بررسی ها نتیجه ای قابل ارائه نخواهد بود.

رئیس جهاد دانشگاهی فارس در پاسخ به این سوال که آیا از ابتدا امکان تایید و یا رد این طرح وجود نداشته و ایرادات آن مشخص نبوده؟ گفت:حوزه دانش متوقف نیست و در برخی زمینه ها رقابت تنگاتنگی وجود دارد و گاه یک ماه زودتر یا دیرتر اقدام کردن برای ثبت طرح میتواند موجب شود اختراع به نام فرد دیگری ثبت گردد و مالکیت معنوی طرح در اختیار شخصی دیگر قرار گیرد و همین امر باعث شده در تصمیم گیری اجرای طرح کمی تعلل صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه کسان دیگری هم در حوزه ارائه این طرح ادعا دارند، اظهار کرد: اگر دانش فنی این طرح نزد فرد دیگری وجود داشته باشد ما حق نداریم بیت المال را صرف آن کنیم.

 و اما اکنون با پیگیری های مستمر عاقبت این طرح به چرخه فعالیت و ساخت و ساز برگشت 

استقلال در این راستا در تازه ترین گفتگوی خود با شیرازه عنوان کرد: پس از بررسی های لازم طرح اسانس گل محمدی مجدد در دستور کار قر ار گرفت چون بحث نوآورانه و فناورانه بودن  آن از یک سو و کمک کننده بودن طرح به اقتصاد استان موضوع مهم دیگری بود که موجب شد مجدد به چرخه ساخت و ساز بازگردد.

رئیس جهاد دانشگاهی فارس با بیان اینکه برای پایان و نتیجه کار باید به دانش فنی برسیم افزود:  ما در بحث اسانس گیری روش شیمیایی را پیش می‌بریم نه روش حرارت دادن  همچنین  تقلید ، سد کردن و یک تکنیک خاص عرق گیری است  و امیدواریم که کمتر از یک سال به نتیجه برسیم .

وی در پایان  تصریح کرد: ما  در مرحله اجرای کارخانه نیستیم و پژوهشگران ما باید کار را در این مرحله پیش ببرند.

انتهای پیام/س
برچسب ها: شیرازه ، داراب ، گلاب
نظرات بینندگان